Role of Large-Format Shops in the Food Retail Market in Poland during the Covid-19 Pandemic

Paweł Merło

Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852


Abstract

Crisis events in the past few years, including the COVID-19 pandemic, have in many cases laid bare insufficient resilience to changes in demand among businesses operating in Poland, particularly those in the service sector. Many have had to modify their way of distributing goods and to adjust to the new circumstances. As for the food retail sector in Poland, despite numerous restrictions and difficulties that consumers faced when visiting grocery shops, fluctuations in levels of food sales were relatively small. Large-format shops proved relatively adaptable, as they had already been using various distribution channels before the pandemic, and to a large extent this experience granted them quite a smooth passage through the pandemic. An important characteristic of supermarkets and hypermarkets is that their owners tend to have a large capital at their disposal, which additionally strengthens the resilience of such retail outlets to periodic crises, in contrast to smaller shops, whose financial cushion is much smaller, rendering them far more exposed to negative consequences of crises.


Keywords:

retail market, retail trade, large-format shops, economic fluctuations, COVID-19 pandemic


Adach-Stankiewicz, E., Biernat, J., Dec, A., Konopka, J., Nerlewska, M., Rajkowska, M., & Wołodkiewicz-Donimirski, R. (2021). Rynek wewnętrzny w 2020 r. Analizy statystyczne GUS. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5466/7/27/1/rynek_wewnetrzny_w_2020_roku._publikacja_w_formacie_pdf.pdf.   Google Scholar

Bąk-Filipek, E. (2020). Działania marketingowe w handlu żywnością. In A. Żabiński (Ed.). Interdyscyplinarna natura współczesnych procesów gospodarczych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.   Google Scholar

Brdulak, H. (2017). Rola handlu internetowego w budowaniu nowego modelu biznesu w łańcuchach dostaw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 9(315), 97-108.   Google Scholar

Chęć, M., Nowak, K., & Nowakowska, P. (2021). Zmiany w handlu tradycyjnym i elektronicznym w Polsce w latach 2017-2020. In: M. Babicza, & B. Nowakowicz-Dębek (Eds.). Wybrane zagadnienia z zakresu rolnictwa. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego.   Google Scholar

Kondej, A. (2017). Wpływ zróżnicowania dochodów konsumentów na rozwój przedsiębiorstw handlowych branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods) w Polsce. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.   Google Scholar

KRWL. (2021). Dyskonty mają już większy udział w rynku niż małe sklepy. Zakaz handlu w niedzielę nie pomógł. money.pl. Retrieved from https://www.money.pl/gospodarka/dyskonty-maja-juz-wiekszy-udzial-w-rynku-niz-male-sklepy-zakaz-handlu-w-niedziele-nie-pomogl-6719569530936192a.html.   Google Scholar

Momot, R., Wróbel, M., & Izdebski, M. (2016). Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce. Warszawa: Fundacja Republikańska. Retrieved from http://www.pih.org.pl/images/dokumenty/FR_Raport-Rynek-detalicznegi-handlu-spoywczego.pdf.   Google Scholar

Nowe trendy w segmencie niezależnych sklepów spożywczych. (2020). My Company Polska. Retrieved from https://mycompanypolska.pl/artykul/nowe-trendy-w-segmencie-niezaleznych-sklepow-spozywczych/1900.   Google Scholar

Pasternak, J., & Musiał, J. (2023). Rodzaje sklepów. In Encyklopedia zarządzania. Retrieved from https://mfiles.pl/pl/index.php/Rodzaje_sklepów.   Google Scholar

Polski rynek handlu spożywczego w 2010-2020 roku. Segmenty convenience i supermarketów proximity skorzystają na spowolnieniu tempa wzrostu dyskontów. (2016). Warszawa: Roland Berger. Retrieved from https://www.rolandberger.com/publications/publication_pdf/polski_rynek_handlu_spo_ywczego_w_2010_2020_szczeg__owa_analiza_segmentu_convenience_i_supermarket_w_proximity.pdf (15.05.2022).   Google Scholar

Ranking popularności sieci handlowych w Polsce. (2022). Retrieved from https://ads.listonic.com/wp-content/uploads/2022/03/Ranking-popularnosci-sieci-handlowych-w-Polsce-2022-1.pdf.   Google Scholar

Raport. Perspektywy poprawy konkurencyjności na rynku handlu detalicznego w Polsce. (2020). Warszawa: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Retrieved from https://zpp.net.pl/wp-content/uploads/2020/01/23.01.2020-Raport-ZPP-Perspektywy-poprawy-konkurencyjno%C5%9Bci-na-rynku-handlu-detalicznego-w-Polsce.pdf   Google Scholar

Sektor spożywczy 2021 w Polsce. (2022). Retrieved from https://www.cbre.pl/insights/articles/sektor-spozywczy-w-polsce.   Google Scholar

Twardzik, M. (2017). Sklepy dyskontowe w strukturze sieci handlowej w małych miastach w Polsce. Space – Society – Economy, 22, 7-22.   Google Scholar

Zalega, T., & Rostek, A. (2015). Smart shopping wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1(20).   Google Scholar

Download


Published
2024-06-30

Cited by

Merło, P. (2024). Role of Large-Format Shops in the Food Retail Market in Poland during the Covid-19 Pandemic. Olsztyn Economic Journal, 19(1), 17–29. https://doi.org/10.31648/oej.10257

Paweł Merło 
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND