Rola sklepów wielkopowierzchniowych w rynku handlu spożywczego w Polsce w czasie pandemii Covid-19

Paweł Merło

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852


Abstrakt

Zdarzenia kryzysowe ostatnich lat, w tym pandemia COVID-19, obnażyły niedostateczną odporność na zmiany popytu wielu podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce, w tym w największej mierze z branży usługowej. Wiele z nich musiało przeprofilować swój sposób dystrybucji towarów i dostosować go do nowych okoliczności. W przypadku handlu spożywczego w Polsce, mimo wielu obostrzeń i utrudnień z korzystania z placówek oferujących towary tego typu, nie zauważono jednak dużych wahań sprzedaży. Stosunkowo dużą elastycznością wykazały się sklepy wielkopowierzchniowe, które w wielu przypadkach jeszcze przed wystąpieniem pandemii korzystały z różnorodnych kanałów dystrybucji swoich towarów, co w dużej mierze pozwoliło im na łagodne przetrwanie okresu pandemii. W przypadku tego typu placówek istotny jest fakt dysponowania dużym kapitałem przez jego właścicieli, co dodatkowo wzmacnia odporność na czasowe sytuacje kryzysowe, w odróżnieniu od mniejszych placówek, których poduszka finansowa jest dużo mniejsza, co naraża je w dużo większym stopniu na negatywne skutki tego typu zdarzeń.


Słowa kluczowe:

rynek detaliczny, handel detaliczny, sklepy wielkopowierzchniowe, zmiany koniunktury, pandemia COVID-19


Adach-Stankiewicz, E., Biernat, J., Dec, A., Konopka, J., Nerlewska, M., Rajkowska, M., & Wołodkiewicz-Donimirski, R. (2021). Rynek wewnętrzny w 2020 r. Analizy statystyczne GUS. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5466/7/27/1/rynek_wewnetrzny_w_2020_roku._publikacja_w_formacie_pdf.pdf.   Google Scholar

Bąk-Filipek, E. (2020). Działania marketingowe w handlu żywnością. In A. Żabiński (Ed.). Interdyscyplinarna natura współczesnych procesów gospodarczych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.   Google Scholar

Brdulak, H. (2017). Rola handlu internetowego w budowaniu nowego modelu biznesu w łańcuchach dostaw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 9(315), 97-108.   Google Scholar

Chęć, M., Nowak, K., & Nowakowska, P. (2021). Zmiany w handlu tradycyjnym i elektronicznym w Polsce w latach 2017-2020. In: M. Babicza, & B. Nowakowicz-Dębek (Eds.). Wybrane zagadnienia z zakresu rolnictwa. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego.   Google Scholar

Kondej, A. (2017). Wpływ zróżnicowania dochodów konsumentów na rozwój przedsiębiorstw handlowych branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods) w Polsce. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.   Google Scholar

KRWL. (2021). Dyskonty mają już większy udział w rynku niż małe sklepy. Zakaz handlu w niedzielę nie pomógł. money.pl. Retrieved from https://www.money.pl/gospodarka/dyskonty-maja-juz-wiekszy-udzial-w-rynku-niz-male-sklepy-zakaz-handlu-w-niedziele-nie-pomogl-6719569530936192a.html.   Google Scholar

Momot, R., Wróbel, M., & Izdebski, M. (2016). Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce. Warszawa: Fundacja Republikańska. Retrieved from http://www.pih.org.pl/images/dokumenty/FR_Raport-Rynek-detalicznegi-handlu-spoywczego.pdf.   Google Scholar

Nowe trendy w segmencie niezależnych sklepów spożywczych. (2020). My Company Polska. Retrieved from https://mycompanypolska.pl/artykul/nowe-trendy-w-segmencie-niezaleznych-sklepow-spozywczych/1900.   Google Scholar

Pasternak, J., & Musiał, J. (2023). Rodzaje sklepów. In Encyklopedia zarządzania. Retrieved from https://mfiles.pl/pl/index.php/Rodzaje_sklepów.   Google Scholar

Polski rynek handlu spożywczego w 2010-2020 roku. Segmenty convenience i supermarketów proximity skorzystają na spowolnieniu tempa wzrostu dyskontów. (2016). Warszawa: Roland Berger. Retrieved from https://www.rolandberger.com/publications/publication_pdf/polski_rynek_handlu_spo_ywczego_w_2010_2020_szczeg__owa_analiza_segmentu_convenience_i_supermarket_w_proximity.pdf (15.05.2022).   Google Scholar

Ranking popularności sieci handlowych w Polsce. (2022). Retrieved from https://ads.listonic.com/wp-content/uploads/2022/03/Ranking-popularnosci-sieci-handlowych-w-Polsce-2022-1.pdf.   Google Scholar

Raport. Perspektywy poprawy konkurencyjności na rynku handlu detalicznego w Polsce. (2020). Warszawa: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Retrieved from https://zpp.net.pl/wp-content/uploads/2020/01/23.01.2020-Raport-ZPP-Perspektywy-poprawy-konkurencyjno%C5%9Bci-na-rynku-handlu-detalicznego-w-Polsce.pdf   Google Scholar

Sektor spożywczy 2021 w Polsce. (2022). Retrieved from https://www.cbre.pl/insights/articles/sektor-spozywczy-w-polsce.   Google Scholar

Twardzik, M. (2017). Sklepy dyskontowe w strukturze sieci handlowej w małych miastach w Polsce. Space – Society – Economy, 22, 7-22.
Crossref   Google Scholar

Zalega, T., & Rostek, A. (2015). Smart shopping wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1(20).   Google Scholar


Opublikowane
2024-06-30

Cited By /
Share

Merło, P. (2024). Rola sklepów wielkopowierzchniowych w rynku handlu spożywczego w Polsce w czasie pandemii Covid-19. Olsztyn Economic Journal, 19(1), 17–29. https://doi.org/10.31648/oej.10257

Paweł Merło 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND