Rola sklepów wielkopowierzchniowych w rynku handlu spożywczego w Polsce w czasie pandemii Covid-19
Paweł Merło
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0002-6881-2852
Abstrakt
Zdarzenia kryzysowe ostatnich lat, w tym pandemia COVID-19, obnażyły niedostateczną odporność na zmiany popytu wielu podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce, w tym w największej mierze z branży usługowej. Wiele z nich musiało przeprofilować swój sposób dystrybucji towarów i dostosować go do nowych okoliczności. W przypadku handlu spożywczego w Polsce, mimo wielu obostrzeń i utrudnień z korzystania z placówek oferujących towary tego typu, nie zauważono jednak dużych wahań sprzedaży. Stosunkowo dużą elastycznością wykazały się sklepy wielkopowierzchniowe, które w wielu przypadkach jeszcze przed wystąpieniem pandemii korzystały z różnorodnych kanałów dystrybucji swoich towarów, co w dużej mierze pozwoliło im na łagodne przetrwanie okresu pandemii. W przypadku tego typu placówek istotny jest fakt dysponowania dużym kapitałem przez jego właścicieli, co dodatkowo wzmacnia odporność na czasowe sytuacje kryzysowe, w odróżnieniu od mniejszych placówek, których poduszka finansowa jest dużo mniejsza, co naraża je w dużo większym stopniu na negatywne skutki tego typu zdarzeń.
Słowa kluczowe:
rynek detaliczny, handel detaliczny, sklepy wielkopowierzchniowe, zmiany koniunktury, pandemia COVID-19Bibliografia
Adach-Stankiewicz, E., Biernat, J., Dec, A., Konopka, J., Nerlewska, M., Rajkowska, M., & Wołodkiewicz-Donimirski, R. (2021). Rynek wewnętrzny w 2020 r. Analizy statystyczne GUS. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5466/7/27/1/rynek_wewnetrzny_w_2020_roku._publikacja_w_formacie_pdf.pdf. Google Scholar
Bąk-Filipek, E. (2020). Działania marketingowe w handlu żywnością. In A. Żabiński (Ed.). Interdyscyplinarna natura współczesnych procesów gospodarczych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Google Scholar
Brdulak, H. (2017). Rola handlu internetowego w budowaniu nowego modelu biznesu w łańcuchach dostaw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 9(315), 97-108. Google Scholar
Chęć, M., Nowak, K., & Nowakowska, P. (2021). Zmiany w handlu tradycyjnym i elektronicznym w Polsce w latach 2017-2020. In: M. Babicza, & B. Nowakowicz-Dębek (Eds.). Wybrane zagadnienia z zakresu rolnictwa. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego. Google Scholar
Kondej, A. (2017). Wpływ zróżnicowania dochodów konsumentów na rozwój przedsiębiorstw handlowych branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods) w Polsce. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku. Google Scholar
KRWL. (2021). Dyskonty mają już większy udział w rynku niż małe sklepy. Zakaz handlu w niedzielę nie pomógł. money.pl. Retrieved from https://www.money.pl/gospodarka/dyskonty-maja-juz-wiekszy-udzial-w-rynku-niz-male-sklepy-zakaz-handlu-w-niedziele-nie-pomogl-6719569530936192a.html. Google Scholar
Momot, R., Wróbel, M., & Izdebski, M. (2016). Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce. Warszawa: Fundacja Republikańska. Retrieved from http://www.pih.org.pl/images/dokumenty/FR_Raport-Rynek-detalicznegi-handlu-spoywczego.pdf. Google Scholar
Nowe trendy w segmencie niezależnych sklepów spożywczych. (2020). My Company Polska. Retrieved from https://mycompanypolska.pl/artykul/nowe-trendy-w-segmencie-niezaleznych-sklepow-spozywczych/1900. Google Scholar
Pasternak, J., & Musiał, J. (2023). Rodzaje sklepów. In Encyklopedia zarządzania. Retrieved from https://mfiles.pl/pl/index.php/Rodzaje_sklepów. Google Scholar
Polski rynek handlu spożywczego w 2010-2020 roku. Segmenty convenience i supermarketów proximity skorzystają na spowolnieniu tempa wzrostu dyskontów. (2016). Warszawa: Roland Berger. Retrieved from https://www.rolandberger.com/publications/publication_pdf/polski_rynek_handlu_spo_ywczego_w_2010_2020_szczeg__owa_analiza_segmentu_convenience_i_supermarket_w_proximity.pdf (15.05.2022). Google Scholar
Ranking popularności sieci handlowych w Polsce. (2022). Retrieved from https://ads.listonic.com/wp-content/uploads/2022/03/Ranking-popularnosci-sieci-handlowych-w-Polsce-2022-1.pdf. Google Scholar
Raport. Perspektywy poprawy konkurencyjności na rynku handlu detalicznego w Polsce. (2020). Warszawa: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Retrieved from https://zpp.net.pl/wp-content/uploads/2020/01/23.01.2020-Raport-ZPP-Perspektywy-poprawy-konkurencyjno%C5%9Bci-na-rynku-handlu-detalicznego-w-Polsce.pdf Google Scholar
Sektor spożywczy 2021 w Polsce. (2022). Retrieved from https://www.cbre.pl/insights/articles/sektor-spozywczy-w-polsce. Google Scholar
Twardzik, M. (2017). Sklepy dyskontowe w strukturze sieci handlowej w małych miastach w Polsce. Space – Society – Economy, 22, 7-22.
Crossref
Google Scholar
Zalega, T., & Rostek, A. (2015). Smart shopping wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1(20). Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND