Płacić czy nie płacić? Badanie gotowości studentów do płatnej subskrypcji ChatGPT

Dominika Kuberska

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-7100-1017

Klaudia Ruszczyk

Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0006-2379-0342


Abstrakt

Sztuczna inteligencja (SI) rozwija się w dynamicznym tempie, odgrywając coraz większą rolę w różnych obszarach, w tym w sektorze edukacji. Jednym z powszechnie stosowanych narzędzi opartych na SI jest ChatGPT, dostępny zarówno w wersji bezpłatnej, jak i subskrypcyjnej, oferującej rozszerzone funkcje. Szybkie upowszechnianie się takich narzędzi wśród studentów jest dobrze udokumentowane, w literaturze jednak wciąż istnieje znacząca luka dotycząca zachowań ekonomicznych występujących na tym nowym rynku, szczególnie w odniesieniu do wrażliwości cenowej użytkowników-studentów oraz czynników wpływających na ich decyzję o przejściu z wersji bezpłatnej na płatną. Występowanie płatnego wariantu tego narzędzia było przesłanką do przeprowadzenia badań dotyczących identyfikacji skłonności studentów do ponoszenia kosztów w zamian za dodatkowe funkcje tego narzędzia oraz ich reakcji na ewentualne zmiany ceny. Celem artykułu jest określenie gotowości studentów kierunków ekonomicznych do zakupu subskrypcyjnej wersji ChatGPT oraz analiza ich reakcji na potencjalne zmiany jego ceny. W artykule odniesiono się ponadto do kwestii relacji między oceną jakości treści generowanych przez to narzędzie a skłonnością studentów do wykupienia jego wersji premium. W badaniu zastosowano metodę ilościową, opierając się na ankiecie internetowej (CAWI), w której udział wzięło 342 studentów studiów licencjackich i magisterskich. Kwestionariusz obejmował pytania dotyczące częstotliwości korzystania z ChatGPT, oceny jakości generowanych treści oraz gotowości do zakupu płatnej wersji w różnych scenariuszach cenowych. W analizie danych wykorzystano metody statystyczne, w tym miary tendencji centralnej oraz testy korelacyjne. W toku przeprowadzonych badań ustalono, że ChatGPT jest powszechnie wykorzystywany przez studentów – 94,4% badanych deklaruje korzystanie z tego narzędzia, a większość z nich (88,9%) wybiera wersję darmową. Regularność użytkowania jest zróżnicowana. Po przeprowadzonej analizie wrażliwości cenowej stwierdzono, że podwyżka kosztu najtańszej subskrypcji o 25% nie wpłynęłaby znacząco na decyzje większości użytkowników płatnej wersji, wzrost ceny o 50% skutkowałby jednak rezygnacją 36,1% z nich, a podwyżka o 75% spowodowałaby spadek liczby subskrybentów o ponad połowę. Z kolei spadek ceny najtańszej płatnej wersji o 25% zachęciłby do subskrypcji 16,8% użytkowników wersji darmowej, obniżka o 50% natomiast zwiększyłaby ten odsetek do 42,3%, a redukcja ceny o 75% mogłaby przekonać do zakupu 70% badanych. Artykuł zawiera również wyniki przeprowadzonej analizy korelacji rang Spearmana, za pomocą której badano zależność między oceną jakości treści generowanych przez ChatGPT a skłonnością do zakupu płatnej subskrypcji w przypadku spadku jej ceny. Nie zidentyfikowano przesłanek do stwierdzenia, że osoby, które wyżej oceniają jakość odpowiedzi generowanych przez ChatGPT, są bardziej skłonne do zakupu płatnych wersji tego narzędzia w przypadku spadku jego ceny.


Słowa kluczowe:

ChatGPT, sztuczna inteligencja, studenci, edukacja


Abbas, M., Jam, F.A., & Khan, T.I. (2024). Is it Harmful or Helpful? Examining the Causes and Consequences of Generative AI Usage Among University Students. International Journal of Education Technology in Higher Education, 21(10). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00444-7.
Crossref   Google Scholar

Andarsari, F., & Suryadi, N. (2024). Understand the Role of User-Generated Content on Purchase Intention of ChatGPT Premium in Undergraduate Student. International Journal of Research in Business and Social Science, 13(3), 97-108. https://doi.org/10.20525/ijrbs.v13i3.3430.
Crossref   Google Scholar

Arman, M., & Lamiyar, U.R. (2023). Exploring the Implication of ChatGPT AI for Business: Efficiency and Challenges. International Journal of Marketing and Digital Creative, 1(2), 64-84. https://doi.org/10.31098/ijmadic.v1i2.1872.
Crossref   Google Scholar

Baidoo-Anu, D., & Ansah, L.O. (2023). Education in the Era of Generative Artificial Intelligence (AI): Understanding the Potential Benefits of ChatGPT in Promoting Teaching and Learning. SSRN. Retrieved from http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4337484 (1.05.2025).
Crossref   Google Scholar

Bankar, R.S., & Lihitkar, S.R. (2023). Artificial Intelligence-Based Utility Tools for Research Communication: A Brief Overview. Proceedings of National Conference, Shivaji University, Kolhapur: Prarup Publication, 251-262. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Ravindra-Bankar-2/publication/372954879_Artificial_Intelligence-Based_Utility_Tools_for_Research_Communication_A_Brief_Overview/links/64f0442cf850d430c36b0188/Artificial-Intelligence-Based-Utility-Tools-for-Research-Communication-A-Brief-Overview.pdf (1.05.2025).   Google Scholar

Chan, C.K.Y., & Hu, W. (2023). Students’ Voices on Generative AI: Perceptions, Benefits, and Challenges in Higher Education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(43). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8.
Crossref   Google Scholar

Chan, C.K.Y., & Tsi, L.H.Y. (2024). Will Generative AI Replace Teachers in Higher Education? A Study of Teacher and Student Perceptions. Studies in Educational Evaluation, 83, 101395. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2024.101395.
Crossref   Google Scholar

Cobzaru, P., & Tugui, A. (2024). The Subscription Economy and Its Contribution to the Global Economy. Management Studies, 12(3), 137-145. https://doi.org/10.17265/2328-2185/2024.03.001.
Crossref   Google Scholar

Farazouli, A., Cerratto-Pargman, T., Bolander-Laksov, K., & McGrath, C. (2023). Hello GPT! Goodbye Home Examination? An Exploratory Study of AI Chatbots Impact on University Teachers’ Assessment Practices. Assessment & Evaluation in Higher Education, 49(3), 363-375. https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2241676.
Crossref   Google Scholar

Fibich, G., Gavious, A., & Lowengart, O. (2005). The Dynamics of Price Elasticity of Demand in the Presence of Reference Price Effects. Journal of the Academy of Marketing Science, 33, 66-78. https://doi.org/10.1177/0092070304267108.
Crossref   Google Scholar

Gocen, A., & Aydemir, F. (2020). Artificial Intelligence in Education and Schools. Research on Education and Media, 12(1), 13-21. https://doi.org/10.2478/rem-2020-0003.
Crossref   Google Scholar

Hackett, C. (2023). OpenAI’s ChatGPT Plus: An Electronic Resources Librarian’s Review. Journal of Electronic Resources Librarianship, 35(4), 299-314. https://doi.org/10.1080/1941126X.2023.2271373.
Crossref   Google Scholar

Jo, H. (2024). Uncovering the Reasons Behind Willingness to Pay for ChatGPT-4 Premium. International Journal of Human–Computer Interaction, 41(2), 994-1009. https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2307692.
Crossref   Google Scholar

Kamalov, F., Santandreu Calonge, D., & Gurrib, I. (2023). New Era of Artificial Intelligence in Education: Towards a Sustainable Multifaceted Revolution. Sustainability, 15(16), 12451. https://doi.org/10.3390/su151612451.
Crossref   Google Scholar

Lupa-Wójcik, I. (2024). Students’ Willingness to Pay for Access to ChatGPT. European Research Studies Journal, XXVII(3), 730-745. https://doi.org/10.35808/ersj/3462.
Crossref   Google Scholar

Milewski, R., & Kwiatkowski, E. (2018). Podstawy ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Mohamed, A.M. (2024). Exploring the Potential of an AI-Based Chatbot (ChatGPT) in Enhancing English as a Foreign Language (EFL) Teaching: Perceptions of EFL Faculty Members. Education and Information Technologies, 29, 3195-3217. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11917-z.
Crossref   Google Scholar

Rahman, Md.A., Victoros, E., Ernest, J., Davis, R., Shanjana, Y., & Islam, Md.R. (2024). Impact of Artificial Intelligence (AI) Technology in Healthcare Sector: A Critical Evaluation of Both Sides of the Coin. Clinical Pathology, 17:1-5. https://doi.org/10.1177/2632010X241226887.
Crossref   Google Scholar

Stavropoulos, A. (2023). Assessing the Impact of Transitioning to a Freemium Subscription-Based Model on Public Sentiment and the Use of Large Language Models in Sentiment Analysis. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam. Retrieved from hdl.handle.net/2105/66699 (1.05.2025).   Google Scholar

Strzelecki, A., & ElArabawy, S. (2024). Investigation of the Moderation Effect of Gender and Study Level on the Acceptance and Use of Generative AI by Higher Education Students: Comparative Evidence from Poland and Egypt. British Journal of Educational Technology, 55(3), 1209-1230. https://doi.org/10.1111/bjet.13425.
Crossref   Google Scholar

Wertenbroch, K., & Skiera, B. (2002). Measuring Consumers’ Willingness to Pay at the Point of Purchase. Journal of Marketing Research, 39(2), 228-241. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/1558488 (1.05.2025).
Crossref   Google Scholar

Zayoud, M., Oueida, S., Awad, P., & Ionescu, S. (2023). Impact of ChatGPT on Education: Challenges and Opportunities. 11th International Conference of Management and Industrial Engineering, 11, 75-82. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/376707722_IMPACT_OF_CHATGPT_ON_EDUCATION_CHALLENGES_AND_OPPORTUNITIES/link/65aad0def323f74ff1cf02e8/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19 (1.05.2025).   Google Scholar


Opublikowane
2025-09-30

Cited By /
Share

Kuberska, D., & Ruszczyk, K. (2025). Płacić czy nie płacić? Badanie gotowości studentów do płatnej subskrypcji ChatGPT. Olsztyn Economic Journal, 20(2), 169–183. https://doi.org/10.31648/oej.11625

Dominika Kuberska 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-7100-1017
Klaudia Ruszczyk 
Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0006-2379-0342



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND