Żywność w ofercie handlowej detalistów – obszary budowania relacji
Barbara Kucharska
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomiihttps://orcid.org/0000-0003-0669-3330
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja możliwości budowania relacji z konsumentami w zakresie kształtowania oferty żywności w handlu detalicznym. Przedmiotem artykułu są również potrzeby konsumentów i zmiany w ich zachowaniach istotne w budowaniu tych relacji. Do realizacji celu artykułu wykorzystano krytyczną analizę literatury przedmiotu oraz studium przypadku. Wyniki przeprowadzonej diagnozy działań podejmowanych przez detalistów wskazują, że zakres i forma działań prowadzonych w zakresie budowania relacji z klientem zależy od formatu handlu detalicznego. Relacje są budowane na bliskości fizycznej, ale także przez odwołanie się do najważniejszych potrzeb konsumentów i trendów w ich zachowaniach (głównie: zdrowie, wygoda, komfort, nowy model rodziny). Detaliści w tworzeniu oferty żywności odwołują się do potrzeb konsumentów związanych nie tylko z zakupem żywności i jej doborem, lecz także z dalszym jej wykorzystaniem.
Słowa kluczowe:
handel detaliczny, żywność, relacje, zachowania konsumentówBibliografia
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN, p. 342-352. Google Scholar
Bazarnik, J. (2013). Technologie informacyjne w kształtowaniu relacji przedsiębiorstwa. In G. Śmigielska (Ed.). Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Difin, p. 82. Google Scholar
Biedronka. Codziennie niskie ceny. Retrieved from http://www.biedronka.pl/. Google Scholar
Bilińska-Reformat, K. (2015). Relacje sieci handlu detalicznego z klientami i dostawcami na tle uwarunkowań globalnych i lokalnych. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Google Scholar
Borusiak, B., & Pierański, B. (2016). Offer personalization as an aspect of retailers’ innovation. In B. Borusiak, & M. Lewicki (Eds.). Innovation management: research aspects. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Borusiak, B., & Pierański, B. (2017). Forms of food distribution and trends in food retailing In K.G. Grunert (Ed.). Consumer trends and new product opportunities in the food sector. Wageningen: Academic Publishers, p. 155-168. Google Scholar
Bylok, C. (2012). Orientacja na przyjemność w zachowaniach konsumentów. Konsumpcja i Rozwój, 1, 68-40. Google Scholar
Carrefour. Retrieved from https://www.carrefour.pl/. Google Scholar
Dubbs, C. (2015). Top 2016 marketing trends and why you need interactivity. Retrieved from https://tinyurl.com/yaz3c7wd. Google Scholar
Grönroos, Ch. (1991). The Marketing Strategy Continuum: Towards a Marketing Concept for the 1990s. Management Decision, 29(1). Google Scholar
Karasiewicz, G., & Trojanowski, M. (2016). Internacjonalizacja handlu detalicznego produktów spożywczych w Polsce. Problemy Zarządzania, 14, 1(57), t. 1, 19-41. https://doi.org/10.7172/1644-9584.57.1. Google Scholar
Kucharska, B. (2014). Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Google Scholar
Kucharska, B. (2016). Ewolucja formatów jako przejaw innowacyjności przedsiębiorstw handlowych w Polsce. In M. Sławińska (Ed.). Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania. Poznań: Katedra Handlu i Marketingu. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Google Scholar
Kucharska, B. (2017). Lojalność klienta – wyzwanie dla przedsiębiorstw handlu detalicznego. Handel Wewnętrzny, 5(370), 260-268. Google Scholar
Lidl. Więcej na radość z życia. Retrieved from https://www.lidl.pl. Google Scholar
Majetun, M. (2012). Metoda studium przypadku – egzemplifikacja wykorzystania w naukach o zarządzaniu. In M. Majetun (Ed.). Rozwój organizacji w teorii i w praktyce zarządzania. Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego, 7. Google Scholar
Michalska-Dudek, I. (2014). Źródła wiedzy o uczestnikach programów lojalnościowych i możliwości jej wykorzystania. Marketing i Rynek, 11, p. 40-48. Google Scholar
Mróz, B. (2006). Konsument w strategiach firm. In M. Janoś-Kresło, & B. Mróz (Eds.). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Google Scholar
Piotr & Paweł. Supermarket. Retrieved from http://www.piotripawel.pl/. Google Scholar
Polski rynek handlu spożywczego w 2010-2020 roku. (2016). Roland Berger Report. Retrieved from https://www.google.pl/search?q=POLSKI+RYNEK+HANDLU+SPO%C5%BBYWCZEGO+W+2010-2020+ROKU&oq=POLSKI+RYNEK+HANDLU+SPO%C5%BBYWCZEGO+W+-2010-2020+ROKU&aqs=chrome..69i57.1183j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Google Scholar
Reynolds, J., Howard, E., Cuthbertson, C., & Hristov, L. (2007). Perspectives on retail format innovation: relating theory and practice. International Journal of Retail and Distribution Management, 35, p. 647-660. Google Scholar
Sagan, A. (2011). Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Google Scholar
Sternl, W., El-Ansary, A.I., & Coughlan, A.T. (2002). Kanały marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Google Scholar
Naukowe PWN. Google Scholar
Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 42, 83-112. Google Scholar
Tesco. Retrieved from https://tesco.pl/. Google Scholar
Tkaczyk, J. (2012). Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe. Handel Wewnętrzny. Konsumpcja i konsument – nowe trendy. June-July, p. 126-134. Google Scholar
Uncles, M.D. (2010). Understanding retail customers. In M. Krafft, & M.K. Mantrala (Eds.). Retailing in the 21st Century. Current and Future Trends. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. Google Scholar
Verhoef, P.C., Kannan, P.K., & Inman, J.J. (2015). From multi-channel retailing to omni-channel retailing. Journal of Retailing, 91, 174-181. Google Scholar
Visaak, T. (2010). Recommendations for Using the Case Study Method in International Business Research. The Qualitative Report, 15(2), 371-382. Google Scholar
Żabka. Retrieved from https://zabka.pl/pl. Google Scholar
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii
https://orcid.org/0000-0003-0669-3330
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND