Żywność w ofercie handlowej detalistów – obszary budowania relacji

Barbara Kucharska

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii
https://orcid.org/0000-0003-0669-3330


Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja możliwości budowania relacji z konsumentami w zakresie kształtowania oferty żywności w handlu detalicznym. Przedmiotem artykułu są również potrzeby konsumentów i zmiany w ich zachowaniach istotne w budowaniu tych relacji. Do realizacji celu artykułu wykorzystano krytyczną analizę literatury przedmiotu oraz studium przypadku. Wyniki przeprowadzonej diagnozy działań podejmowanych przez detalistów wskazują, że zakres i forma działań prowadzonych w zakresie budowania relacji z klientem zależy od formatu handlu detalicznego. Relacje są budowane na bliskości fizycznej, ale także przez odwołanie się do najważniejszych potrzeb konsumentów i trendów w ich zachowaniach (głównie: zdrowie, wygoda, komfort, nowy model rodziny). Detaliści w tworzeniu oferty żywności odwołują się do potrzeb konsumentów związanych nie tylko z zakupem żywności i jej doborem, lecz także z dalszym jej wykorzystaniem.


Słowa kluczowe:

handel detaliczny, żywność, relacje, zachowania konsumentów


Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN, p. 342-352.   Google Scholar

Bazarnik, J. (2013). Technologie informacyjne w kształtowaniu relacji przedsiębiorstwa. In G. Śmigielska (Ed.). Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Difin, p. 82.   Google Scholar

Biedronka. Codziennie niskie ceny. Retrieved from http://www.biedronka.pl/.   Google Scholar

Bilińska-Reformat, K. (2015). Relacje sieci handlu detalicznego z klientami i dostawcami na tle uwarunkowań globalnych i lokalnych. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.   Google Scholar

Borusiak, B., & Pierański, B. (2016). Offer personalization as an aspect of retailers’ innovation. In B. Borusiak, & M. Lewicki (Eds.). Innovation management: research aspects. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Borusiak, B., & Pierański, B. (2017). Forms of food distribution and trends in food retailing In K.G. Grunert (Ed.). Consumer trends and new product opportunities in the food sector. Wageningen: Academic Publishers, p. 155-168.   Google Scholar

Bylok, C. (2012). Orientacja na przyjemność w zachowaniach konsumentów. Konsumpcja i Rozwój, 1, 68-40.   Google Scholar

Carrefour. Retrieved from https://www.carrefour.pl/.   Google Scholar

Dubbs, C. (2015). Top 2016 marketing trends and why you need interactivity. Retrieved from https://tinyurl.com/yaz3c7wd.   Google Scholar

Grönroos, Ch. (1991). The Marketing Strategy Continuum: Towards a Marketing Concept for the 1990s. Management Decision, 29(1).   Google Scholar

Karasiewicz, G., & Trojanowski, M. (2016). Internacjonalizacja handlu detalicznego produktów spożywczych w Polsce. Problemy Zarządzania, 14, 1(57), t. 1, 19-41. https://doi.org/10.7172/1644-9584.57.1.   Google Scholar

Kucharska, B. (2014). Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.   Google Scholar

Kucharska, B. (2016). Ewolucja formatów jako przejaw innowacyjności przedsiębiorstw handlowych w Polsce. In M. Sławińska (Ed.). Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania. Poznań: Katedra Handlu i Marketingu. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.   Google Scholar

Kucharska, B. (2017). Lojalność klienta – wyzwanie dla przedsiębiorstw handlu detalicznego. Handel Wewnętrzny, 5(370), 260-268.   Google Scholar

Lidl. Więcej na radość z życia. Retrieved from https://www.lidl.pl.   Google Scholar

Majetun, M. (2012). Metoda studium przypadku – egzemplifikacja wykorzystania w naukach o zarządzaniu. In M. Majetun (Ed.). Rozwój organizacji w teorii i w praktyce zarządzania. Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego, 7.   Google Scholar

Michalska-Dudek, I. (2014). Źródła wiedzy o uczestnikach programów lojalnościowych i możliwości jej wykorzystania. Marketing i Rynek, 11, p. 40-48.   Google Scholar

Mróz, B. (2006). Konsument w strategiach firm. In M. Janoś-Kresło, & B. Mróz (Eds.). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.   Google Scholar

Piotr & Paweł. Supermarket. Retrieved from http://www.piotripawel.pl/.   Google Scholar

Polski rynek handlu spożywczego w 2010-2020 roku. (2016). Roland Berger Report. Retrieved from https://www.google.pl/search?q=POLSKI+RYNEK+HANDLU+SPO%C5%BBYWCZEGO+W+2010-2020+ROKU&oq=POLSKI+RYNEK+HANDLU+SPO%C5%BBYWCZEGO+W+-2010-2020+ROKU&aqs=chrome..69i57.1183j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8.   Google Scholar

Reynolds, J., Howard, E., Cuthbertson, C., & Hristov, L. (2007). Perspectives on retail format innovation: relating theory and practice. International Journal of Retail and Distribution Management, 35, p. 647-660.   Google Scholar

Sagan, A. (2011). Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.   Google Scholar

Sternl, W., El-Ansary, A.I., & Coughlan, A.T. (2002). Kanały marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo   Google Scholar

Naukowe PWN.   Google Scholar

Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 42, 83-112.   Google Scholar

Tesco. Retrieved from https://tesco.pl/.   Google Scholar

Tkaczyk, J. (2012). Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe. Handel Wewnętrzny. Konsumpcja i konsument – nowe trendy. June-July, p. 126-134.   Google Scholar

Uncles, M.D. (2010). Understanding retail customers. In M. Krafft, & M.K. Mantrala (Eds.). Retailing in the 21st Century. Current and Future Trends. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.   Google Scholar

Verhoef, P.C., Kannan, P.K., & Inman, J.J. (2015). From multi-channel retailing to omni-channel retailing. Journal of Retailing, 91, 174-181.   Google Scholar

Visaak, T. (2010). Recommendations for Using the Case Study Method in International Business Research. The Qualitative Report, 15(2), 371-382.   Google Scholar

Żabka. Retrieved from https://zabka.pl/pl.   Google Scholar


Opublikowane
2019-09-10

Cited By /
Share

Kucharska, B. (2019). Żywność w ofercie handlowej detalistów – obszary budowania relacji. Olsztyn Economic Journal, 14(3), 313–324. https://doi.org/10.31648/oej.4375

Barbara Kucharska 
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii
https://orcid.org/0000-0003-0669-3330



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND