W sprawie skuteczności pomocy zewnętrznej i zapisów do szkół: Studium o Afryce Subsaharyjskiej

Aderopo Raphael Adediyan

Katedra Ekonomii, Uniwersytet w Beninie, Nigeria

Venus Nmakanmma Obadoni

Katedra Ekonomii, Uniwersytet w Beninie, Nigeria


Abstrakt

W artykule ponownie oceniono skuteczność pomocy zewnętrznej w zakresie zapisów do szkół w Afryce Subsaharyjskiej i przedstawiono dowody na zależność uwarunkowaną występowaniem malarii i HIV/AIDS. Zestaw danych panelowych z lat 2010-2019 dla 42 krajów Afryki Subsaharyjskiej wymodelowano i przeanalizowano technikami dynamicznego panelu GMM. Wyniki sugerują statystycznie istotny pozytywny wpływ pomocy zewnętrznej na zapisy do szkół podstawowych, średnich i wyższych. Związek stał się nieistotny, a w najlepszym razie negatywny, kiedy wchodził w interakcję z chorobami HIV/AIDS i malarią. Oznacza to, że jeśli malaria i choroby HIV/AIDS są ewidentne, to pomoc zewnętrzna nie ma statystycznie istotnego pozytywnego wpływu na zapis do szkoły. Oznacza to zatem, że poziom skuteczności pomocy w zakresie zapisów do szkół zależy od malarii i chorób HIV/AIDS w regionie. Większa ilość pomocy zewnętrznej może zwiększyć liczbę uczniów zapisujących się do szkół w Afryce Subsaharyjskiej, będzie ona jednak skuteczna tylko wtedy, kiedy zostaną wyeliminowane choroby HIV/AIDS i malaria.


Słowa kluczowe:

pomoc zewnętrzna, edukacja, zapisy do szkół, HIV/AIDS, malaria


Adediyan, A.R., & Obadoni, V.N. (2020). Aid Disbursement, Disease and School Enrolment in sub-Saharan Africa: An Empirical Evaluation. Kardan Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 68-85.   Google Scholar

Arellano, M., & Bond, S. (1991). Some Tests of Specification for Panel Data: Monte Carlo Evidence and an Application to Employment Equations. Review of Economic Studies, 58(2), 277-297.
Crossref   Google Scholar

Asteriou, D., & Hall, S. (2011). Applied Econometrics. 2nd Ed. New York: Palgrave Macmillan.   Google Scholar

Burnside, C., & Dollar, D. (2000). Aid, Policies and Growth, American Economic Review, 90(4), 847-868. Chenery, H.B., & Strout, A. M. (1966). Foreign Assistance and Economic Development, American Economic Review, 56(4), 679-733.
Crossref   Google Scholar

Collier, P., & Dehn, J. (2001). Aid, Shocks and Growth. World Bank Policy Research Working Paper No. 2001/11/06.
Crossref   Google Scholar

Dreher, A., Nunnenkamp P., & Thiele, R. (2006). Does Aid for Education educate Children? Evidence from Panel Data. World Bank Economic Review, 22(2), 291-314.
Crossref   Google Scholar

Easterly, W. (2003). Can Foreign Aid Buy Growth? Journal of Economic Perspectives, 7(3), 23-48.
Crossref   Google Scholar

Guillaumont, P., & Chauvet, L. (2001). Aid and Performance: Reassessment. Journal of Development Studies, 37(6), 66-92.
Crossref   Google Scholar

Kemal, M.A., & Jilani, A. (2016). Impact of foreign aid in education on educational outcomes. Pakistan Institute of Development Economics. Working Papers, 139.   Google Scholar

Komarulzaman, A., Jong, E., & Smiths, J. (2019). Effects of Water and Health on primary School Enrolment and Absenteeism in Indonesia. Journal of Water and Health, 17(4), 633-646. https://doi.org/10.2166/wh.2019.044.
Crossref   Google Scholar

Moe, T.L. (2008). An Empirical Investigation of Relationships between Official Development Assistance (ODA) and Human and Educational Development. International Journal of Social Economics, 35(3), 202-221. https://doi.org/10.1108/03068290810847879.
Crossref   Google Scholar

Moyo, D. (2009a). Dead Aid: Why Aid Is Not Working and How There Is a Better Way for Africa. New York: Farrar, Straus and Giroux.   Google Scholar

Moyo, D. (2009b). Why Foreign Aid Is Hurting Africa. The Wall Street Journal, 21 March. http://online.wsj.com/article/NA_WSJ_PUB:SB123758895999200083.html.   Google Scholar

Qayyum, U., & Haider A. (2012). Foreign aid, External Debt and Economic Growth nexus in Low-income Countries: the Role of Institutional Quality. The Pakistan Development Review, 51(4), 97-116.
Crossref   Google Scholar

Rajan, R.G., & Subramanian, A. (2008). Aid and Growth: What Does the Cross-Country Evidence Really Show? The Review of Economics and Statistics, 90(4), 643-665.
Crossref   Google Scholar

Rena, R. (2008). Is Aid a Panacea for Growth? The National, 29 September. http://www.thenational.com.pg/092908/colmysay.php.   Google Scholar

Rena, R. (2013). Is Foreign Aid Panacea for African Problems? The Case of Namibia. Managing Global Transitions, 11(3), 223-241.   Google Scholar

Verbeek, N. (2004). A Guide to Modern Econometrics. 2nd Ed. Hoboken: John Wiley & Sons Ltd.   Google Scholar

World Malaria Report 2020: 20 Years of Global Progress and Challenges. (2020). World Health Organization. https://www.who.int/teams/global-malaria-programme.   Google Scholar

Zinyemba, T., Pavlova, M., & Groot, W. (2020). Effects of HIV/AIDS on Children’s Educational Attainment: A Systematic Literature Review. Journal of Economic Survey, 34(1), 35-84. https://doi.org/10.1111/joes.12345.
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
2020-12-31

Cited By /
Share

Adediyan, A. R. ., & Obadoni, V. N. . (2020). W sprawie skuteczności pomocy zewnętrznej i zapisów do szkół: Studium o Afryce Subsaharyjskiej. Olsztyn Economic Journal, 15(4), 301–311. https://doi.org/10.31648/oej.6853

Aderopo Raphael Adediyan 
Katedra Ekonomii, Uniwersytet w Beninie, Nigeria
Venus Nmakanmma Obadoni 
Katedra Ekonomii, Uniwersytet w Beninie, Nigeria



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND