The diagnostic survey method in socio-logopaedics
Ewa Wolańska
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0002-0477-7664
Abstract
The diagnostic survey method is a way of collecting information about opinions, views,
feelings, and awareness of selected groups (respondents). It allows the researcher
to examine phenomena that are somewhat dispersed in the entire society and do not have
an institutionalized location. It provides information about the intensification or weakening
of particular phenomena. This method is well suited for research conducted within the
framework of socio-logopaedics, a subdiscipline of speech and language therapy that deals
with, among other matters, the study of the speech awareness of patients undergoing
therapy, their caregivers, as well as speech therapists or professionals collaborating
with them. The results of such research can be useful, e.g. when developing various
speech therapy preventive programmes or creating new programmes for training speech
therapists or specialists working with them. This method can also be successfully used
in sociolinguistic, pragmalinguistic, and language didactics research.
Keywords:
questionnaire, quantitative research, linguistics, speech therapy (logopaedics), socio-logopaedics, diagnostic survey method, scientific method, methods of linguistic and speech-therapy research, speech and language disordersReferences
Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia. Google Scholar
Babbie E. (2005): Badania społeczne w praktyce. Przekład W. Betkiewicz i in. Warszawa. Google Scholar
Bryman A. (1988): Quantity and Quality in Social Research. London. Google Scholar
Campbell A.A., Katon G. (1965): Sondaże na próbie reprezentatywnej. [W:] Metody badań socjologicznych. Red. S. Nowak. Warszawa. Google Scholar
Grabias S. (2010/2011): Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. „Logopedia” 39/40, s. 9−34. Google Scholar
Kirk J., Miller M. (1986): Reliability and Validity in Qualitative Research. London.
Crossref
Google Scholar
Lutyńska K. (1984): Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego. Wrocław. Google Scholar
Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków. Google Scholar
Ogryzko-Wiewiórkowski H. (1986): Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. Lublin. Google Scholar
Osgood C.E., May W.H., Miron M.S. (1975): Cross-Cultural Universals of Affective Meaning. Urbana. Google Scholar
Osgood C.E., Suci G., Tannenbaum P. (1957): The Measurement of Meaning. Urbana. Google Scholar
Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa. Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001): Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa. Google Scholar
Procter M. (1993): Analysing Survey Data. [W:] Researching Social Life. N. Gilbert (ed.). London. Google Scholar
Rubacha K. (2008): Metodologia badań nad edukacją. Warszawa. Google Scholar
Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002): Metody badawcze w psychologii. Przekład M. Rucińska. Gdańsk. Google Scholar
Silverman D. (2012): Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Przekład M. Głowacka-Grajper. Warszawa. Google Scholar
Skolimowska-Gradek M. (2013): „Rewelacja czy udręka” – opinie dorosłych z wadliwą realizacją polskiego fonemu /r/ o swojej wymowie, obcowaniu językowym i terapii logopedycznej. „Biuletyn Logopedyczny” 27, s. 42–51.
Crossref
Google Scholar
Snider J.G., Osgood C.E. (1969): Semantic Differential Technique. A Sourcebook. Chicago. Google Scholar
Szostkiewicz S. (1961): Procedury i techniki badań socjologicznych. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa. Google Scholar
Wejland A.P. (1992): Kwestionariusz. [W:] Daniłowicz P. i in.: Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym. Warszawa. Google Scholar
Wimmer R.D., Dominik J.R. (2008): Badania sondażowe. [W:] Wimmer R.D., Dominik J.R.: Mass media. Metody badań. Kraków. Google Scholar
Wolańska E., Wolański A. (2024): Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka. „Prace Językoznawcze” XXVI/4, s. 19–36.
Crossref
Google Scholar
Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa. Google Scholar
