The diagnostic survey method in socio-logopaedics

Ewa Wolańska

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534

Adam Wolański

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-0477-7664


Abstract

The diagnostic survey method is a way of collecting information about opinions, views,
feelings, and awareness of selected groups (respondents). It allows the researcher
to examine phenomena that are somewhat dispersed in the entire society and do not have
an institutionalized location. It provides information about the intensification or weakening
of particular phenomena. This method is well suited for research conducted within the
framework of socio-logopaedics, a subdiscipline of speech and language therapy that deals
with, among other matters, the study of the speech awareness of patients undergoing
therapy, their caregivers, as well as speech therapists or professionals collaborating
with them. The results of such research can be useful, e.g. when developing various
speech therapy preventive programmes or creating new programmes for training speech
therapists or specialists working with them. This method can also be successfully used
in sociolinguistic, pragmalinguistic, and language didactics research.


Keywords:

questionnaire, quantitative research, linguistics, speech therapy (logopaedics), socio-logopaedics, diagnostic survey method, scientific method, methods of linguistic and speech-therapy research, speech and language disorders


Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia.   Google Scholar

Babbie E. (2005): Badania społeczne w praktyce. Przekład W. Betkiewicz i in. Warszawa.   Google Scholar

Bryman A. (1988): Quantity and Quality in Social Research. London.   Google Scholar

Campbell A.A., Katon G. (1965): Sondaże na próbie reprezentatywnej. [W:] Metody badań socjologicznych. Red. S. Nowak. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (2010/2011): Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. „Logopedia” 39/40, s. 9−34.   Google Scholar

Kirk J., Miller M. (1986): Reliability and Validity in Qualitative Research. London.
Crossref   Google Scholar

Lutyńska K. (1984): Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego. Wrocław.   Google Scholar

Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków.   Google Scholar

Ogryzko-Wiewiórkowski H. (1986): Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. Lublin.   Google Scholar

Osgood C.E., May W.H., Miron M.S. (1975): Cross-Cultural Universals of Affective Meaning. Urbana.   Google Scholar

Osgood C.E., Suci G., Tannenbaum P. (1957): The Measurement of Meaning. Urbana.   Google Scholar

Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa.   Google Scholar

Pilch T., Bauman T. (2001): Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa.   Google Scholar

Procter M. (1993): Analysing Survey Data. [W:] Researching Social Life. N. Gilbert (ed.). London.   Google Scholar

Rubacha K. (2008): Metodologia badań nad edukacją. Warszawa.   Google Scholar

Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002): Metody badawcze w psychologii. Przekład M. Rucińska. Gdańsk.   Google Scholar

Silverman D. (2012): Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Przekład M. Głowacka-Grajper. Warszawa.   Google Scholar

Skolimowska-Gradek M. (2013): „Rewelacja czy udręka” – opinie dorosłych z wadliwą realizacją polskiego fonemu /r/ o swojej wymowie, obcowaniu językowym i terapii logopedycznej. „Biuletyn Logopedyczny” 27, s. 42–51.
Crossref   Google Scholar

Snider J.G., Osgood C.E. (1969): Semantic Differential Technique. A Sourcebook. Chicago.   Google Scholar

Szostkiewicz S. (1961): Procedury i techniki badań socjologicznych. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa.   Google Scholar

Wejland A.P. (1992): Kwestionariusz. [W:] Daniłowicz P. i in.: Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym. Warszawa.   Google Scholar

Wimmer R.D., Dominik J.R. (2008): Badania sondażowe. [W:] Wimmer R.D., Dominik J.R.: Mass media. Metody badań. Kraków.   Google Scholar

Wolańska E., Wolański A. (2024): Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka. „Prace Językoznawcze” XXVI/4, s. 19–36.
Crossref   Google Scholar

Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa.   Google Scholar


Published
2025-12-11

Cited by

Wolańska, E., & Wolański, A. . (2025). The diagnostic survey method in socio-logopaedics. Papers in Linguistics, 27(4), 165–185. https://doi.org/10.31648/pj.11845

Ewa Wolańska 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-0477-7664