Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach socjologopedycznych
Ewa Wolańska
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0002-0477-7664
Abstrakt
Metoda sondażu diagnostycznego stanowi sposób gromadzenia wiedzy o opiniach, poglądach, odczuciach, stanie świadomości itp. wybranych zbiorowości (grup respondentów). Pozwala zbadać wszystkie te zjawiska, które są niejako rozproszone w całym społeczeństwie i nie mają zinstytucjonalizowanej lokalizacji. Dostarcza informacji o nasilaniu się bądź słabnięciu określonych zjawisk. Znakomicie nadaje się do badań prowadzonych w ramach socjologopedii, subdyscypliny logopedycznej zajmującej się m.in. badaniem świadomości logopedycznej pacjentów poddawanych terapii, ich opiekunów, jak również samych logopedów lub osób współpracujących z nimi na niwie zawodowej. Wyniki tego rodzaju badań mogą być przydatne m.in. podczas tworzenia logopedycznych programów profilaktycznych czy opracowywania nowych programów kształcenia logopedów lub też specjalistów z nimi współpracujących. Metoda ta może być również z powodzeniem wykorzystywana w badaniach socjolingwistycznych, pragmalingwistycznych i lingwodydaktycznych.
Słowa kluczowe:
ankieta, badania ilościowe, językoznawstwo, logopedia, socjologopedia, metoda sondażu diagnostycznego, metoda naukowa, metody badań językoznawczych i logopedycznych, zaburzenia mowy i językaBibliografia
Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia. Google Scholar
Babbie E. (2005): Badania społeczne w praktyce. Przekład W. Betkiewicz i in. Warszawa. Google Scholar
Bryman A. (1988): Quantity and Quality in Social Research. London. Google Scholar
Campbell A.A., Katon G. (1965): Sondaże na próbie reprezentatywnej. [W:] Metody badań socjologicznych. Red. S. Nowak. Warszawa. Google Scholar
Grabias S. (2010/2011): Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. „Logopedia” 39/40, s. 9−34. Google Scholar
Kirk J., Miller M. (1986): Reliability and Validity in Qualitative Research. London.
Crossref
Google Scholar
Lutyńska K. (1984): Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego. Wrocław. Google Scholar
Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków. Google Scholar
Ogryzko-Wiewiórkowski H. (1986): Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. Lublin. Google Scholar
Osgood C.E., May W.H., Miron M.S. (1975): Cross-Cultural Universals of Affective Meaning. Urbana. Google Scholar
Osgood C.E., Suci G., Tannenbaum P. (1957): The Measurement of Meaning. Urbana. Google Scholar
Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa. Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001): Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa. Google Scholar
Procter M. (1993): Analysing Survey Data. [W:] Researching Social Life. N. Gilbert (ed.). London. Google Scholar
Rubacha K. (2008): Metodologia badań nad edukacją. Warszawa. Google Scholar
Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002): Metody badawcze w psychologii. Przekład M. Rucińska. Gdańsk. Google Scholar
Silverman D. (2012): Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Przekład M. Głowacka-Grajper. Warszawa. Google Scholar
Skolimowska-Gradek M. (2013): „Rewelacja czy udręka” – opinie dorosłych z wadliwą realizacją polskiego fonemu /r/ o swojej wymowie, obcowaniu językowym i terapii logopedycznej. „Biuletyn Logopedyczny” 27, s. 42–51.
Crossref
Google Scholar
Snider J.G., Osgood C.E. (1969): Semantic Differential Technique. A Sourcebook. Chicago. Google Scholar
Szostkiewicz S. (1961): Procedury i techniki badań socjologicznych. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa. Google Scholar
Wejland A.P. (1992): Kwestionariusz. [W:] Daniłowicz P. i in.: Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym. Warszawa. Google Scholar
Wimmer R.D., Dominik J.R. (2008): Badania sondażowe. [W:] Wimmer R.D., Dominik J.R.: Mass media. Metody badań. Kraków. Google Scholar
Wolańska E., Wolański A. (2024): Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka. „Prace Językoznawcze” XXVI/4, s. 19–36.
Crossref
Google Scholar
Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa. Google Scholar
