Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach socjologopedycznych

Ewa Wolańska

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534

Adam Wolański

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-0477-7664


Abstrakt

Metoda sondażu diagnostycznego stanowi sposób gromadzenia wiedzy o opiniach, poglądach, odczuciach, stanie świadomości itp. wybranych zbiorowości (grup respondentów). Pozwala zbadać wszystkie te zjawiska, które są niejako rozproszone w całym społeczeństwie i nie mają zinstytucjonalizowanej lokalizacji. Dostarcza informacji o nasilaniu się bądź słabnięciu określonych zjawisk. Znakomicie nadaje się do badań prowadzonych w ramach socjologopedii, subdyscypliny logopedycznej zajmującej się m.in. badaniem świadomości logopedycznej pacjentów poddawanych terapii, ich opiekunów, jak również samych logopedów lub osób współpracujących z nimi na niwie zawodowej. Wyniki tego rodzaju badań mogą być przydatne m.in. podczas tworzenia logopedycznych programów profilaktycznych czy opracowywania nowych programów kształcenia logopedów lub też specjalistów z nimi współpracujących. Metoda ta może być również z powodzeniem wykorzystywana w badaniach socjolingwistycznych, pragmalingwistycznych i lingwodydaktycznych.


Słowa kluczowe:

ankieta, badania ilościowe, językoznawstwo, logopedia, socjologopedia, metoda sondażu diagnostycznego, metoda naukowa, metody badań językoznawczych i logopedycznych, zaburzenia mowy i języka


Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia.   Google Scholar

Babbie E. (2005): Badania społeczne w praktyce. Przekład W. Betkiewicz i in. Warszawa.   Google Scholar

Bryman A. (1988): Quantity and Quality in Social Research. London.   Google Scholar

Campbell A.A., Katon G. (1965): Sondaże na próbie reprezentatywnej. [W:] Metody badań socjologicznych. Red. S. Nowak. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (2010/2011): Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. „Logopedia” 39/40, s. 9−34.   Google Scholar

Kirk J., Miller M. (1986): Reliability and Validity in Qualitative Research. London.
Crossref   Google Scholar

Lutyńska K. (1984): Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego. Wrocław.   Google Scholar

Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków.   Google Scholar

Ogryzko-Wiewiórkowski H. (1986): Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. Lublin.   Google Scholar

Osgood C.E., May W.H., Miron M.S. (1975): Cross-Cultural Universals of Affective Meaning. Urbana.   Google Scholar

Osgood C.E., Suci G., Tannenbaum P. (1957): The Measurement of Meaning. Urbana.   Google Scholar

Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa.   Google Scholar

Pilch T., Bauman T. (2001): Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa.   Google Scholar

Procter M. (1993): Analysing Survey Data. [W:] Researching Social Life. N. Gilbert (ed.). London.   Google Scholar

Rubacha K. (2008): Metodologia badań nad edukacją. Warszawa.   Google Scholar

Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S. (2002): Metody badawcze w psychologii. Przekład M. Rucińska. Gdańsk.   Google Scholar

Silverman D. (2012): Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Przekład M. Głowacka-Grajper. Warszawa.   Google Scholar

Skolimowska-Gradek M. (2013): „Rewelacja czy udręka” – opinie dorosłych z wadliwą realizacją polskiego fonemu /r/ o swojej wymowie, obcowaniu językowym i terapii logopedycznej. „Biuletyn Logopedyczny” 27, s. 42–51.
Crossref   Google Scholar

Snider J.G., Osgood C.E. (1969): Semantic Differential Technique. A Sourcebook. Chicago.   Google Scholar

Szostkiewicz S. (1961): Procedury i techniki badań socjologicznych. Wyd. 2 popr. i uzup. Warszawa.   Google Scholar

Wejland A.P. (1992): Kwestionariusz. [W:] Daniłowicz P. i in.: Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym. Warszawa.   Google Scholar

Wimmer R.D., Dominik J.R. (2008): Badania sondażowe. [W:] Wimmer R.D., Dominik J.R.: Mass media. Metody badań. Kraków.   Google Scholar

Wolańska E., Wolański A. (2024): Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka. „Prace Językoznawcze” XXVI/4, s. 19–36.
Crossref   Google Scholar

Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-11

Cited By /
Share

Wolańska, E., & Wolański, A. . (2025). Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach socjologopedycznych. Prace Językoznawcze, 27(4), 165–185. https://doi.org/10.31648/pj.11845

Ewa Wolańska 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-0477-7664