Affective figures of speech in Polish songs

Leszek Tymiakin

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-1734-6377


Abstract

In the article, rhetorical devices which help to express external emotions are described and supported with examples (exclamatio, evidentia, sermocinato and similar prosopopeia, expolitio and similitudo). In the song genre, apart from the main constitutional role, these devices perform two other interdependent tasks: the first one is related to the sender, the second one – to the recipient. In addition to their expressive and conative functions, the supporting role is assigned to the following functions: amplifying, motivational and aesthetic. It is important that the beauty and charm of short, vocally performed pieces are to a large extent dependent on not only on the music but also on the words used in them to successfully express and engender emotions.


Keywords:

song, emotions, affective figures of speech


Barańczak A. (1983): Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej. Wrocław.   Google Scholar

Damásio A.R. (2000): Tajemnica świadomości. Ciało i emocje współtworzą świadomość. Przekład M. Karpi. Poznań.   Google Scholar

Derlatka P. (2012): Poeci piosenki 1956–1989. Agnieszka Osiecka, Jeremi Przybora, Wojciech Młynarski i Jonasz Kofta. Poznań.   Google Scholar

Firth S. (2011): Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Przekład M. Król. Kraków.   Google Scholar

Gerstman S. (1986): Rozwój uczuć. Warszawa.   Google Scholar

Kępiński A. (1985): Melancholia. Warszawa.   Google Scholar

Lubaś W. (2003): Potoczne emocje w perswazji. [W:] Język perswazji publicznej. Red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka. Poznań, s. 39–51.   Google Scholar

Łuszczykiewicz P. (2009): Piosenka w poezji pokolenia ery transformacji (1984–2009). Poznań.   Google Scholar

Maleszyńska J. (2005): O pocieszeniu jakie daje piosenka. [W:] W teatrze piosenki. Red. I. Kiec, M. Traczyk. Poznań, s. 26–35.   Google Scholar

Oatley K., Jenkins J.M. (2003): Zrozumieć emocje. Przekład J. Radzicki, J. Suchecki. Warszawa.   Google Scholar

Paczoska E., Osiński D.M. (red.) (2013): „Piosenki prawdziwe” w kulturze PRL-u. Warszawa.   Google Scholar

Panek W., Terpiłowski L. (1978): Piosenka polska. Warszawa.   Google Scholar

Piechota D. (2021): O roli piosenek w nauczaniu języka polskiego jako obcego. [W:] Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku. Red. M. Rzeszutko, B. Maliszewski. Lublin, s. 327–340.   Google Scholar

Pierzchała P. (2016): Polska piosenka pop jako tekst w tekście kultury. Na przykładach z pierwszej dekady XXI wieku. Katowice.   Google Scholar

Poprawa J. (2000): Sezon 2000. Kraków.   Google Scholar

Puzynina J. (1997): O języku prasy i polityki. [W:] Słowo – Wartość – Kultura. Lublin, s. 167–245.   Google Scholar

Puzynina J. (2013): Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa. Kraków.   Google Scholar

Rawik J. (2002): Krótka opowieść o piosence. Płock.   Google Scholar

Sachs C. (1981): Muzyka w świecie starożytnym. Przekład Z. Chechlińska. Warszawa.   Google Scholar

Sokołowska J. (2010): Jak przetrwać w świecie „totalnej wojny”, czyli o językowym obrazie świata w tekstach zespołu Lady Pank. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 13, s. 539–550.   Google Scholar

Tischner J. (2011): Myślenie według wartości. Kraków.   Google Scholar

Tymiakin L. (2020): Piosenka popularna a peryfraza. [W:] Wśród stereotypów i tekstów kultury. Studia lingwistyczne. Red. M. Karwatowska, L. Tymiakin. Lublin, s. 171–184.   Google Scholar

Tymiakin L. (2022): Teksty piosenek. Perspektywa genologiczna. Lublin.   Google Scholar

Wolański A. (2000): Słownik terminów muzyki rozrywkowej. Warszawa.   Google Scholar

Ziomek J. (1990): Retoryka opisowa. Wrocław–Warszawa–Kraków.   Google Scholar


Published
2024-03-30

Cited by

Tymiakin, L. (2024). Affective figures of speech in Polish songs. Prace Językoznawcze, 26(1), 181–196. https://doi.org/10.31648/pj.9899

Leszek Tymiakin 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-1734-6377