Emocje jako składnik językowego obrazu gry komputerowej (na podstawie nazw emocji w recenzjach gier komputerowych)
Abstract
The aim of the article is to show how the emotion terms are used in reviews of computer
games published in the media for video game enthusiasts: paper magazines and Internet
portals. Analyses have shown that game reviewers are keen to use the emotion terms, most
often indicating the groups: JOY, INTEREST, ANGER and BOREDOM. The emotions
terms usually referred to the completely reviewed game, its content (fictional) and actions
taken by the player, more often accompanying positive rather than negative assessments.
Verbs (personal and non-personal forms – participles), nouns and adjectives were used
to name emotions. The relationship was apparent between the nature of the computer
game (entertainment, interactivity, symbolism) and the emotions being communicated.
Keywords:
computer game, review, linguistic picture of the world, emotions,, press, internetReferences
Bortnowski S. (2003): Warsztaty dziennikarskie. Warszawa. Google Scholar
Grabias S. (1981): O ekspresywności języka. Lublin. Google Scholar
Green C. S., Bavelier D. (2012): Learning, attentional control and action video games, , access: 15.06.2018. Google Scholar
Grzesiuk A. (1995): Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin. Google Scholar
Jarosz B. (2014): Językowy obraz ślubu. Lublin. Google Scholar
Kaszewski K. (2006): Język dyskusji radiowej. Analiza wypowiedzi słuchaczy w Programie III PR. Warszawa. Google Scholar
Kaszewski K. (2015): Recenzja gry komputerowej – między techniką a kulturą. [In:] Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 5. Gatunek a granice. D. Ostaszewska, J. Przyklenk (eds.). Katowice, pp. 107−117. Google Scholar
Kaszewski K. (2018): Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji. Warszawa. Google Scholar
Kaszewski K. (2019): Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej). [In:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. II. I. Hofman, D. Kępa-Figura (eds). Lublin, pp. 143–158. Google Scholar
Kozłowska E. (2003): Recenzja jako forma podwójnego dialogu. [In:] Praktyczna stylistyka (nie tylko) dla polonistów. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska (eds). Warszawa, pp. 207−318. Google Scholar
Krauz M. (2006): Sposoby wyrażania emocji w recenzjach filmowych. [In:] Wyrażanie emocji. K. Michalewski (ed.). Łódź, pp. 204−213. Google Scholar
Niebrzegowska-Bartmińska S. (2015): O profilowaniu językowego obrazu świata. „Poradnik Językowy” 1, pp. 30–44. Google Scholar
Nowakowska-Kempna I. (1995): Konceptualizacja uczuć w języku polskim: prolegomena. Warszawa. Google Scholar
Rak M. (2015): Kulturemy podhalańskie. Kraków. Google Scholar
Szumska D. (2000): O emocjach bez emocji. [In:] Uczucia w języku i tekście. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (eds). Wrocław, pp. 199−208. Google Scholar
Ulfik-Jaworska I. (2005): Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych. Lublin. Google Scholar
Bańko M. (ed.) (2000): Inny słownik języka polskiego. Warszawa. Google Scholar
Dubisz S. (ed.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa. Google Scholar
Dunaj B. (ed.) (1998): Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa. Google Scholar
Zgółkowa H. (ed.) (1994−2005): Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. Poznań. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.