Emotions as component of the linguistic picture of a computer game (based on names of the emotions in computer game reviews)

Krzysztof Kaszewski

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8789-2405


Abstrakt

Celem artykułu było ukazanie, jak używa się nazw emocji w recenzjach gier komputerowych zamieszczanych w mediach dla miłośników gier wideo: papierowych czasopismach i portalach internetowych. Analizy wykazały, że recenzenci gier chętnie używają nazw emocji, najczęściej wskazujących grupy RADOŚCI, CIEKAWOŚCI, ZŁOŚCI i NUDY. Nazwy emocji zwykle dotyczyły całej recenzowanej gry, jej warstwy treściowej (fabularnej) oraz działań podejmowanych przez gracza, częściej towarzysząc ocenom pozytywnym niż negatywnym. Do nazywania emocji wykorzystywano czasowniki (formy osobowe i nieosobowe – imiesłowy), rzeczowniki oraz przymiotniki. Uwidocznił się związek między naturą gry komputerowej (ludyczność, interaktywność, symboliczność) a komunikowanymi emocjami.

 


Słowa kluczowe:

gra komputerowa, językowy obraz świata, recenzja, emocje, prasa, Internet


Bortnowski S. (2003): Warsztaty dziennikarskie. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (1981): O ekspresywności języka. Lublin.   Google Scholar

Green C. S., Bavelier D. (2012): Learning, attentional control and action video games, , access: 15.06.2018.   Google Scholar

Grzesiuk A. (1995): Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin.   Google Scholar

Jarosz B. (2014): Językowy obraz ślubu. Lublin.   Google Scholar

Kaszewski K. (2006): Język dyskusji radiowej. Analiza wypowiedzi słuchaczy w Programie III PR. Warszawa.   Google Scholar

Kaszewski K. (2015): Recenzja gry komputerowej – między techniką a kulturą. [In:] Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 5. Gatunek a granice. D. Ostaszewska, J. Przyklenk (eds.). Katowice, pp. 107−117.   Google Scholar

Kaszewski K. (2018): Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji. Warszawa.   Google Scholar

Kaszewski K. (2019): Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej). [In:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. II. I. Hofman, D. Kępa-Figura (eds). Lublin, pp. 143–158.   Google Scholar

Kozłowska E. (2003): Recenzja jako forma podwójnego dialogu. [In:] Praktyczna stylistyka (nie tylko) dla polonistów. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska (eds). Warszawa, pp. 207−318.   Google Scholar

Krauz M. (2006): Sposoby wyrażania emocji w recenzjach filmowych. [In:] Wyrażanie emocji. K. Michalewski (ed.). Łódź, pp. 204−213.   Google Scholar

Niebrzegowska-Bartmińska S. (2015): O profilowaniu językowego obrazu świata. „Poradnik Językowy” 1, pp. 30–44.   Google Scholar

Nowakowska-Kempna I. (1995): Konceptualizacja uczuć w języku polskim: prolegomena. Warszawa.   Google Scholar

Rak M. (2015): Kulturemy podhalańskie. Kraków.   Google Scholar

Szumska D. (2000): O emocjach bez emocji. [In:] Uczucia w języku i tekście. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (eds). Wrocław, pp. 199−208.   Google Scholar

Ulfik-Jaworska I. (2005): Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych. Lublin.   Google Scholar

Bańko M. (ed.) (2000): Inny słownik języka polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Dubisz S. (ed.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Dunaj B. (ed.) (1998): Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Zgółkowa H. (ed.) (1994−2005): Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. Poznań.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-11-06

Cited By /
Share

Kaszewski, K. (2019). Emotions as component of the linguistic picture of a computer game (based on names of the emotions in computer game reviews). Prace Językoznawcze, 21(4), 97–110. https://doi.org/10.31648/pj.4692

Krzysztof Kaszewski 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8789-2405