A picturebook – a pictorial speech act (based on Mum always comes back by Agata Tuszyńska & Iwona Chmielewska)
Marta Wójcicka
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieAbstract
The goal of the article is to provide an analysis of relations between the conventional
(verbal) code and the iconic code in a pictorial book called picturebook based on Mum
always comes back by Agata Tuszyńska and Iwona Chmielewska. The analysed example
is a narrative picturebook that consists of images and text which form two coexisting
and correlated modalities adding up to a coherent message. A picturebook is defined
as a multimodal text of culture and in the article it is analysed in reference to theories
of speech acts and pictures. Detailed consideration concerns elements of the text frame,
delimiting elements, motifs (mum, rose, doll), symbols (colour) and narration.
Keywords:
picturebook, verbal code, iconic code, pictorial speech macro-act, multimodalityReferences
Bartmiński J. (1998): Tekst jako przedmiot tekstologii lingwistycznej. [W:] Tekst. Problemy teoretyczne. Red. J. Bartmiński, B. Boniecka. Lublin, s. 9–25. Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009): Tekstologia. Warszawa. Google Scholar
Cackowska M. (2010): O pojęciu i pojmowaniu książki obrazkowej na świecie i w Polsce. [W:] Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sens. Red. M. Szczepska-Pustkowska, M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska. Toruń, s. 341–355. Google Scholar
Cackowska M. (2017): Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy. [W:] Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak. Poznań, s. 11–48. Google Scholar
Czubala D. (1985): Opowieści z życia. Z badań nad folklorem współczesnym. Katowice. Google Scholar
Draaisma D. (2009): Machina metafor. Historia pamięci. Przekł. R. Pucek. Warszawa. Google Scholar
Hallberg K. (2017): Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową. Przekł. H. Dymel-Trzebiatowska. [W:] Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak. Poznań, s. 49–56. Google Scholar
Kruszona M. (2008): Kulturowy atlas ptaków. Warszawa. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2(69), s. 33–42.
Crossref
Google Scholar
Niebrzegowska-Bartmińska S. (2007): Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej. Lublin. Google Scholar
Nikolajeva M., Scott C. (2001): How Picturebooks Work. Nowy Jork–Londyn. Google Scholar
Searle J.R. (1987): Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka. Tłum. B. Chwedończuk. Warszawa. Google Scholar
Schmitz U. (2015): Badanie płaszczyzn wizualnych. Wprowadzenie. [W:] Lingwistyka mediów. Antropologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Przekł. M. Makowska. Wrocław–Dresden, s. 57–78. Google Scholar
Tuszyńska A., Chmielewska I. (2020): Mama zawsze wraca. Warszawa. Google Scholar
Wójcicka M. (2019): Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Lublin.
Crossref
Google Scholar
Zumthor P. (2004): Właściwości tekstu oralnego. [W:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima. Warszawa, s. 210–218. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.