Picturebook w świetle teorii aktów mowy i obrazu (na podstawie Mama zawsze wraca Agaty Tuszyńskiej i Iwony Chmielewskiej)
Marta Wójcicka
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieAbstrakt
Celem artykułu jest analiza relacji między kodem konwencjonalnym (werbalnym) a ikonicznym
w książce obrazkowej określanej jako picturebook, na przykładzie Mama zawsze
wraca Agaty Tuszyńskiej i Iwony Chmielewskiej. Analizowany przykład stanowi narracyjny
picturebook, składający się z obrazu i słowa, które tworzą w nim dwie współistniejące
i współzależne modalności, budujące spójny przekaz. Picturebook defniowany jest jako
multimodalny tekst kultury, poddany w artykule analizie w świetle teorii aktów mowy
i obrazu. Szczegółowej refleksji podlegają: elementy ramy tekstu, elementy delimitacyjne,
motywy (mamy, róży, lalki), symbole (kolor) oraz narracje.
Słowa kluczowe:
picturebook, kod werbalny, kod ikoniczny, obrazowy makroakt mowy, multimodalnośćBibliografia
Bartmiński J. (1998): Tekst jako przedmiot tekstologii lingwistycznej. [W:] Tekst. Problemy teoretyczne. Red. J. Bartmiński, B. Boniecka. Lublin, s. 9–25. Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009): Tekstologia. Warszawa. Google Scholar
Cackowska M. (2010): O pojęciu i pojmowaniu książki obrazkowej na świecie i w Polsce. [W:] Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sens. Red. M. Szczepska-Pustkowska, M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska. Toruń, s. 341–355. Google Scholar
Cackowska M. (2017): Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy. [W:] Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak. Poznań, s. 11–48. Google Scholar
Czubala D. (1985): Opowieści z życia. Z badań nad folklorem współczesnym. Katowice. Google Scholar
Draaisma D. (2009): Machina metafor. Historia pamięci. Przekł. R. Pucek. Warszawa. Google Scholar
Hallberg K. (2017): Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową. Przekł. H. Dymel-Trzebiatowska. [W:] Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak. Poznań, s. 49–56. Google Scholar
Kruszona M. (2008): Kulturowy atlas ptaków. Warszawa. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2(69), s. 33–42.
Crossref
Google Scholar
Niebrzegowska-Bartmińska S. (2007): Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej. Lublin. Google Scholar
Nikolajeva M., Scott C. (2001): How Picturebooks Work. Nowy Jork–Londyn. Google Scholar
Searle J.R. (1987): Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka. Tłum. B. Chwedończuk. Warszawa. Google Scholar
Schmitz U. (2015): Badanie płaszczyzn wizualnych. Wprowadzenie. [W:] Lingwistyka mediów. Antropologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Przekł. M. Makowska. Wrocław–Dresden, s. 57–78. Google Scholar
Tuszyńska A., Chmielewska I. (2020): Mama zawsze wraca. Warszawa. Google Scholar
Wójcicka M. (2019): Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Lublin.
Crossref
Google Scholar
Zumthor P. (2004): Właściwości tekstu oralnego. [W:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima. Warszawa, s. 210–218. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.