Between duplication of existing patterns and onymic inventiveness: pragmatic-functional use of names in marketing
Adam Siwiec
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieAbstract
The article is concerned with two contradictory tendencies in naming objects associated
with consumption, i.e., in proper names with marketing application. The first tendency is
to introduce names coined according to a pattern (a model series) and a variety of semiotic
conventions. The other one is to strive for uniqueness, originality and onymic inventiveness.
The latter is especially common in names used as messages and marketing slogans.
Their advertising function is coupled with the desire to render them more attractive and
attention-gripping based on their linguistic shape.
Keywords:
nomination through proper names, motivation, naming patterns and conventions, onymic inventiveness, marketing chrematonyms, ommunication and functions of trade namesReferences
Cieślikowa A. (1996): Metody w onomastycznych badaniach różnych kategorii nazw własnych. „Onomastica” XLI, s. 5–19. Google Scholar
Dąmbska I. (1973): O konwencjach semiotycznych. „Studia Semiotyczne” IV, s. 35–45. Google Scholar
Gałkowski A. (2011): Chrematonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 181–193. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”. T. XXVII: Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing. Red. M. Graf, s. 63–72.
Crossref
Google Scholar
Gołębiewska M. (2003): O samozwrotności tekstu reklamowego. [W:] Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności. Gdańsk, s. 261–302. Google Scholar
Jaracz M. (2004): Nazwy polskich biur podróży i agencji turystycznych. [W:] Linguistica Bidgostiana. Red. A. Dyszak. Bydgoszcz, s. 65–76. Google Scholar
Karpenko J.A. (1988): Sovremennoje razvitije russkoj onomastičeskoj sistemy. [W:] Aktualnyje voprosy russkoj onomastiki. Sbornik naučnych trudov. Kiev, s. 5–14. Google Scholar
Kosyl Cz. (1983): Forma i funkcja nazw własnych. Lublin. Google Scholar
Lalewicz J. (1975): Komunikacja językowa i literatura. Wrocław. Google Scholar
Lyons J. (1984): Semantyka. T. 1. Przeł. A. Weinsberg. Warszawa. Google Scholar
Mrózek R. (2007). Innowacyjność onimiczna a innowacje badawcze. [W:] Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze. Red. A. Cieślikowa, N. Czopek-Kopciuch i K. Skowronek. Kraków, s. 21–28. Google Scholar
Oronowicz-Kida E. (2018): Buciarnia, Hamownia, Kosmetykarnia – formacje potencjalne we współczesnym polskim nazewnictwie. [W:] Onomastyka – neohumanistyka – nauki społeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj. Kraków, s. 395–402.
Crossref
Google Scholar
Przybylska R. (2002): Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji. [W:] Rozmaitości językowe ofiarowane prof. dr. hab. Januszowi Strutyńskiemu z okazji Jego jubileuszu. Red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska. Kraków, s. 247–255. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2011): Chrematonimy w procesie ich generowania – typologia gatunku. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 409–420. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2012): Nazwy własne w przestrzeni społeczno-komunikacyjnej. Uwagi językoznawcy. „Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji”. Vol. 23, s. 355–363. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2017): Dyfuzja semantyczna w proprialnej przestrzeni marketingowej, czyli rodzime nazwy odapelatywne w modzie. „Onomastica” LXI/2, s. 413–429.
Crossref
Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2021): Formacje potencjalne a późnonowoczesna rodzimość nazewnicza, czyli o produktywności onimiczno-apelatywnej. „Prace Językoznawcze” XXIII/2, s. 55–72.
Crossref
Google Scholar
Rutkowski M. (2016): Status obiektów i zasięg funkcjonowania nazw a ogólne tendencje nazwotwórcze. „Onomastica” LX, s. 13–26.
Crossref
Google Scholar
Sawicka G. (2006): Język a konwencja. Bydgoszcz. Google Scholar
Siwiec A. (2012): Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta. Lublin. Google Scholar
Siwiec A., Rutkowski M. (2016): Konwencja i kreacja w nazwach własnych. [W:] Konwencja i kreacja w języku, literaturze i narracji historycznej. Red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec. Lublin, s. 101–117. Google Scholar
Szwabe J. (2008): Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne. Poznań. Google Scholar
Šrámek R. (1989): Onymické funkce a funkční onomastika. [W:] Aktuálne úlohy onomastiky z hl’adiska jazykovej politiky a jazykovej kultury. Bratislava, s. 250–263. Google Scholar
Šrámek R. (2010): Struktura relacji ‘nazwa własna – rzeczywistość’. [W:] Nazwy własne a społeczeństwo. T. 1. Red. R. Łobodzińska. Łask, s. 23–32. Google Scholar
Tönnies F. (1988): Wspólnota i stowarzyszenie: rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Tłum. M. Łukasiewicz. Warszawa. Google Scholar
Uniwersalny słownik języka polskiego PWN (2006). Red. S. Dubisz. T. I–IV. Warszawa. USJP Google Scholar
Wojtak M. (2015): Konwencje (komunikacyjne) – niewola czy źródło inspiracji. „Acta Humana” 6, s. 19–36.
Crossref
Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.