Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka

Ewa Wolańska

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534

Adam Wolański

Badacz niezależny


Abstrakt

Eksperyment to jedna z podstawowych metod badań naukowych. Charakteryzuje się innym niż w obserwacji stosunkiem osoby badanej do badanego zjawiska. Podczas obserwacji nie zmieniamy badanego zjawiska. Tymczasem eksperyment polega na czynnej modyfikacji zjawiska stanowiącego przedmiot badania. Dzięki temu możliwe jest poznanie zależności przyczynowych (tzw. wpływu) pomiędzy składnikami lub warunkami przebiegu badanego zjawiska. Badanie wpływu staje się coraz bardziej popularne w różnego rodzaju analizach zaburzeń mowy i języka. W artykule przybliżono metodę eksperymentu właśnie w kontekście badań logopedycznych.


Słowa kluczowe:

logopedia, metoda eksperymentu, metoda naukowa, metody badań logopedycznych, wpływ, zaburzenia mowy i języka


Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia.   Google Scholar

Aronson E., Ellsworth Ph.C., Carlsmith J.M., Gonzales M.H. (1990): Methods of research in social psychology. 2nd ed. New York.   Google Scholar

Brzeziński J. (1975): Metody badań psychologicznych w zarysie. Poznań.   Google Scholar

Brzeziński J. (1999): Metodologia badań psychologicznych. Wyd. 3. Warszawa.   Google Scholar

Brzeziński J. (2008): Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wyd. 2 popr. Warszawa.   Google Scholar

Dubisz S. (red.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 1. Warszawa.   Google Scholar

Góralski A. (red.) (2009): Metody badań pedagogicznych w zarysie. Warszawa.   Google Scholar

Greenwood E. (1945): Experimental sociology. A study in method. New York.
Crossref   Google Scholar

Grobler A. (2006): Metodologia nauk. Kraków.   Google Scholar

Kerlinger F.N. (1964): Foundations of behavioral research. Educational and psychological inquiry. New York.   Google Scholar

Kerlinger F.N. (1986): Foundations of behavioral research. Educational and psychological inquiry. 3rd ed. New York.   Google Scholar

Łobocki M. (1999): Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków.   Google Scholar

Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków.   Google Scholar

Maszke A.W. (2004): Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów.   Google Scholar

Pieter J. (1975): Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa.   Google Scholar

Pilch T. (1977): Zasady badań pedagogicznych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.   Google Scholar

Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa.   Google Scholar

Rubin A., Babbie E. (1997): Research methods for social work. 3rd ed. Pacific Grove.   Google Scholar

Solomon R.L. (1919): An extension of control group design. „Psychological Bulletin” 46(2), s. 137–150.
Crossref   Google Scholar

Sołoma L. (1995): Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia. Olsztyn.   Google Scholar

Sułek A. (1979): Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa.   Google Scholar

Śliwerski B. (2014): Czy pedagodzy badają wpływ? „Pedagog. Osobisty blog poświęcony pedagogice jako nauce i praktyce społecznej”. Dostępny w internecie: , dostęp: 1.12.2023.   Google Scholar

Tomaszewski T. (1971): Wstęp do psychologii. Warszawa.   Google Scholar

Wolański A. (2021): Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją rozwojową. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu. Warszawa.   Google Scholar

Zaczyński W.P. (1967): Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce. Warszawa.   Google Scholar

Zaczyński W.P. (1968): Praca badawcza nauczyciela. Warszawa.   Google Scholar

Zaczyński W.P. (1995): Praca badawcza nauczyciela. Wyd. 4. Warszawa.   Google Scholar

Żechowska B. (1985): Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice. Skrypt dla studentów pedagogiki. Katowice.   Google Scholar

Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-11-30

Cited By /
Share

Wolańska, E., & Wolański, A. (2024). Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka. Prace Językoznawcze, 26(4), 19–36. https://doi.org/10.31648/pj.10585

Ewa Wolańska 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański 
Badacz niezależny