Names of video games related to their technical characteristics

Krzysztof Kaszewski

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8789-2405


Abstract

The aim of the article is to show names of video games referring to their technical side currently available in the Polish-language specialist media. Examples collected from popular Polish web portals and the latest traditional (paper) magazines showed that there are over forty such units and they concern various aspects of games: the necessary hardware, software and the production process. Most of them are not recorded in general dictionaries of the Polish language, nor are they discussed in scientific studies. The presented research increases the knowledge on the lexical resources of the Polish language; the comparison of names used in communication practice also helps to see what is not present yet in language and discourse, i.e. what names we do not use, even though we could use them.


Keywords:

name, video game, technology, computer, programme, media


Bartmiński J. (2006): Językowe podstawy obrazu świata. Lublin.   Google Scholar

Bogacki K. (2024): Rynek smartfonów na świecie i w Polsce, https://itreseller.com.pl/ryneksmartfonow-na-swiecie-i-w-polsce/, dostęp: 15.05.2024.   Google Scholar

Bomba R. (2014): Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności. Toruń.   Google Scholar

Brookshear J.G., Brylow D. (2022): Informatyka w ogólnym zarysie. Przekład M. Rogulska, M. Rogulski. Warszawa.   Google Scholar

Chojnacki M. (2017): „Jak za dawnych dobrych lat” – demake a medium gier wideo. [W:] Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych. Red. Ł. Androsiuk. Lublin, s. 13–30.
Crossref   Google Scholar

Filiciak M. (2006): Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Warszawa.   Google Scholar

Gemius (2024): Kwiecień 2024, https://ranking.gemius.com/pl/ranking/systems/, dostęp: 15.05.2024.   Google Scholar

Kruk S. (1996): Encyklopedia informatyki. Gliwice.   Google Scholar

Mańkowski P. (2013): Cyfrowe marzenia v. 2.0. Warszawa.   Google Scholar

Persona A. (2023): Najlepiej sprzedające się konsole w historii – Switch pokonał PS4 i zajął 3. miejsce. A kto jest na pierwszym? Sprawdź, https://gra.pl/najlepiej-sprzedajace-sie-konsole-w-historii-switch-pokonal-ps4-i-zajal-3-miejsce-a-kto-jest-na-pierwszym-sprawdz/ar/c12-17279653, dostęp: 10.01.2024.   Google Scholar

Pfaffenberger B. (1999): Słownik terminów komputerowych. Przekład zespół. Warszawa.   Google Scholar

Płoski Z. (2002): Komputer, Internet: encyklopedyczny słownik szkolny. Wrocław.   Google Scholar

Stallings W. (2018): Systemy operacyjne: architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Przekład Z. Płoski. Gliwice.   Google Scholar

SW Research (2023): Różne twarze polskiego gracza, https://www.dropbox.com/scl/fi/zbzivarqmm858thqu6u8s/R-NE-TWARZE-POLSKIEGO-GRACZA_RAPORT_2023_FINAL.pdf?rlkey=um7bsp14b1mmq6n91vsspshvz&e=1&dl=0, dostęp: 16.05.2024.   Google Scholar

Szpyt K. (2018): Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych. Studium cywilnoprawne. Warszawa.   Google Scholar

Tanenbaum A.S., Bos H. (2016): Systemy operacyjne. Przekład R. Meryka, M. Szczepaniak. Gliwice.   Google Scholar

Wojtak M. (2006): Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej. „Prace Językoznawcze” VIII, s. 61–77.   Google Scholar

Żmigrodzki P. (red.) (2007–): Wielki słownik języka polskiego, , dostęp: 11.01.2024.   Google Scholar


Published
2025-09-30

Cited by

Kaszewski, K. (2025). Names of video games related to their technical characteristics. Papers in Linguistics, 27(3), 155–170. https://doi.org/10.31648/pj.11533

Krzysztof Kaszewski 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8789-2405