Tempo wypowiedzi osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym (w odniesieniu do normy i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim)
Mirosław Michalik
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowiehttps://orcid.org/0000-0002-9260-3014
Stanisław Milewski
Uniwersytet Gdańskihttps://orcid.org/0000-0001-6650-2861
Katarzyna Kaczorowska-Bray
Uniwersytet Gdańskihttps://orcid.org/0000-0003-4510-9002
Anna Solak
Tarnowska Szkoła Wyższahttps://orcid.org/0000-0002-5933-1379
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań nad tempem wypowiedzi uczniów szkoły specjalnej, dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, odniesione do grupy kontrolnej – rówieśników niedotkniętych żadnymi zaburzeniami rozwojowymi. Dodatkowo uzyskane wyniki porównano z analogicznymi uzyskanymi w grupie osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.
Analizy wypowiedzi uczniów objęły wybrane ilościowe i jakościowe aspekty mowy. Wśród analizowanych parametrów znalazły się: liczba sylab i głosek użytych w trzydziestosekundowym fragmencie wypowiedzi, liczba pauz wraz z ich charakterystyką, a także procentowy udział pauz w wypowiedzi. Celem weryfikacji hipotez badawczych uzyskany materiał językowy poddano analizom statystycznym.
Słowa kluczowe:
tempo wypowiedzi, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, oligofazjaBibliografia
Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Gdańsk. Google Scholar
Cholewiak A. (2016): Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo-jakościowe. „Forum Logopedyczne” nr 24, s. 101–111. Google Scholar
Cholewiak A. (2019): Tempo wypowiedzi w badaniach jakościowo-ilościowych: studium przypadku 9-letniego chłopca (w druku). Google Scholar
Crystal D. (2008): A dictionary of linguistics and phonetics, 6th edition. Oxford. Google Scholar
Gałkowski T. (1979): Dzieci specjalnej troski. Psychologiczne podstawy rehabilitacji dzieci opóźnionych umysłowo. Warszawa. Google Scholar
Grabias S. (2012): Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 16–69. Google Scholar
Jęczeń U. (2015): Postępowanie logopedyczne w przypadku oligofazji. [W:] Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 267–282. Google Scholar
Kaczorowska-Bray K. (2012): Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. [W:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Red. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 36–64. Google Scholar
Kaczorowska-Bray K. (2017): Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk. Google Scholar
Lovit A. (2014): Acquired motor speech disorders. [W:] The Cambridge handbook of communication disorders. Red. L. Cummings. Cambridge, s. 400–418. Google Scholar
Maulik P. K., Harbour C. K. (2011): Epidemiology of intellectual disability. [W:] International encyclopedia of rehabilitation. Red. J. H. Stone, M. Blouin, http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/en/article/144/. Google Scholar
Michalik M. (2011): Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące. Kraków. Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A. (2017): Tempo wypowiedzi w oligofazji. „Logopedia”. T. 46, s. 227–242. Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., Jagiełowicz W. (2016): Niemówienie, milczenie, przemilczenie, pauza, czyli wielkie nic w teorii i praktyce logopedycznej. [W:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii. Red. I. Jaros, R. Gliwa. Łódź, s. 79–93. Google Scholar
Milewski S. (2017): Tempo mówienia, , dostęp: 21.11.2017. Google Scholar
Śniatkowski S. (2002): Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy. Ujęcie lingwoedukacyjne. Kraków. Google Scholar
Tarkowski Z. (2003): Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 203–209. Google Scholar
Tarkowski Z. (2005): Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia. [W:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska. Opole, s. 553–605. Google Scholar
Woźniak T. (2012): Niepłynność mówienia. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 549–565. Google Scholar
Wysocka M. (2012): Zaburzenia prozodii mowy. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 165–184. Google Scholar
Zyss T., Zięba A. (2015): Tempo mówienia – kilka uwag z psychiatrycznego punktu widzenia. „Neurolingwistyka Praktyczna” nr 1, s. 15–26. Google Scholar
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.