Tempo wypowiedzi osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym (w odniesieniu do normy i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim)

Mirosław Michalik

Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-9260-3014

Stanisław Milewski

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-6650-2861

Katarzyna Kaczorowska-Bray

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-4510-9002

Anna Solak

Tarnowska Szkoła Wyższa
https://orcid.org/0000-0002-5933-1379


Abstract

W artykule przedstawiono wyniki badań nad tempem wypowiedzi uczniów szkoły specjalnej, dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, odniesione do grupy kontrolnej – rówieśników niedotkniętych żadnymi zaburzeniami rozwojowymi. Dodatkowo uzyskane wyniki porównano z analogicznymi uzyskanymi w grupie osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.

Analizy wypowiedzi uczniów objęły wybrane ilościowe i jakościowe aspekty mowy. Wśród analizowanych parametrów znalazły się: liczba sylab i głosek użytych w trzydziestosekundowym fragmencie wypowiedzi, liczba pauz wraz z ich charakterystyką, a także procentowy udział pauz w wypowiedzi. Celem weryfikacji hipotez badawczych uzyskany materiał językowy poddano analizom statystycznym. 


Schlagworte:

tempo wypowiedzi, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, oligofazja


Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Gdańsk.   Google Scholar

Cholewiak A. (2016): Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo-jakościowe. „Forum Logopedyczne” nr 24, s. 101–111.   Google Scholar

Cholewiak A. (2019): Tempo wypowiedzi w badaniach jakościowo-ilościowych: studium przypadku 9-letniego chłopca (w druku).   Google Scholar

Crystal D. (2008): A dictionary of linguistics and phonetics, 6th edition. Oxford.   Google Scholar

Gałkowski T. (1979): Dzieci specjalnej troski. Psychologiczne podstawy rehabilitacji dzieci opóźnionych umysłowo. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (2012): Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 16–69.   Google Scholar

Jęczeń U. (2015): Postępowanie logopedyczne w przypadku oligofazji. [W:] Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 267–282.   Google Scholar

Kaczorowska-Bray K. (2012): Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. [W:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Red. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 36–64.   Google Scholar

Kaczorowska-Bray K. (2017): Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk.   Google Scholar

Lovit A. (2014): Acquired motor speech disorders. [W:] The Cambridge handbook of communication disorders. Red. L. Cummings. Cambridge, s. 400–418.   Google Scholar

Maulik P. K., Harbour C. K. (2011): Epidemiology of intellectual disability. [W:] International encyclopedia of rehabilitation. Red. J. H. Stone, M. Blouin, http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/en/article/144/.   Google Scholar

Michalik M. (2011): Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące. Kraków.   Google Scholar

Michalik M., Cholewiak A. (2017): Tempo wypowiedzi w oligofazji. „Logopedia”. T. 46, s. 227–242.   Google Scholar

Michalik M., Cholewiak A., Jagiełowicz W. (2016): Niemówienie, milczenie, przemilczenie, pauza, czyli wielkie nic w teorii i praktyce logopedycznej. [W:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii. Red. I. Jaros, R. Gliwa. Łódź, s. 79–93.   Google Scholar

Milewski S. (2017): Tempo mówienia, , dostęp: 21.11.2017.   Google Scholar

Śniatkowski S. (2002): Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy. Ujęcie lingwoedukacyjne. Kraków.   Google Scholar

Tarkowski Z. (2003): Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 203–209.   Google Scholar

Tarkowski Z. (2005): Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia. [W:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska. Opole, s. 553–605.   Google Scholar

Woźniak T. (2012): Niepłynność mówienia. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 549–565.   Google Scholar

Wysocka M. (2012): Zaburzenia prozodii mowy. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin, s. 165–184.   Google Scholar

Zyss T., Zięba A. (2015): Tempo mówienia – kilka uwag z psychiatrycznego punktu widzenia. „Neurolingwistyka Praktyczna” nr 1, s. 15–26.   Google Scholar


Veröffentlicht
2020-02-27

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Michalik, M., Milewski, S., Kaczorowska-Bray, K., & Solak, A. (2020). Tempo wypowiedzi osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym (w odniesieniu do normy i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim). Prace Językoznawcze, 22(2), 143–157. https://doi.org/10.31648/pj.5245

Mirosław Michalik 
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-9260-3014
Stanisław Milewski 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-6650-2861
Katarzyna Kaczorowska-Bray 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0003-4510-9002
Anna Solak 
Tarnowska Szkoła Wyższa
https://orcid.org/0000-0002-5933-1379