Ukryty program w rozmowach nauczycieli z rodzicami uczniów w polskiej szkole. Odwołania do etyki słowa
Renata Makarewicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, OlsztynAbstrakt
The article raises some issues related to teacher-parent communication
in the Polish school.
Bibliografia
Antas J. (2000): O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne. Kraków. Google Scholar
Borkowski I. (2003): Świt wolnego słowa. Język propagandy politycznej 1981–1995. Wrocław. Google Scholar
Dyduchowa A., Dyduch B., Jędrychowska M. (1995): W stronę kompetencji. Zadania języka polskiego w szkole podstawowe. [W:] Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki. Red. B. Chrząstowska. Warszawa, s. 41-46. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I. (2001): Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku. Wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw. Wrocław. Google Scholar
Kawka M. (1999): Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka. Kraków. Google Scholar
Konieczna A. (2009): Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia. Warszawa. Google Scholar
Kurcz I. (2005): Psychologia języka i komunikacji. Warszawa. Google Scholar
Makarewicz R. (2011a): Kilka uwag o e-wywiadówce. [W:] Nowe zjawiska w języku tekście i komunikacji. Kontekst a komunikacja. Red. I. Matusiak-Kempa, S. Przybyszewski. Olsztyn, s. 312–318. Google Scholar
Makarewicz R. (2011b): Redundancja zrównoważona w komunikacji szkolnej w ujęciu lingwistyki edukacyjnej. [W:] Język poza granicami języka. 2: Semantyka a pragmatyka: spór o pierwszeństwo. Cz.. 1: Aspekty lingwistyczno-semiotyczne. Red. A. Kiklewicz. Olsztyn, s. 269–284. Google Scholar
Makarewicz R. (2012): Kilka uwag o relewancji w poszerzonym dyskursie szkolnym. „Prace Językoznawcze” XIV, s. 177–185. Google Scholar
Makarewicz R. (2013a): Socjo-deixis w komunikowaniu się nauczycieli z rodzicami uczniów na przykładzie szkół w Permie. „Przegląd Wschodnioeuropejski” IV, s. 295–304. Google Scholar
Makarewicz R. (2013b): Teoretyczne podstawy poszerzonego dyskursu szkolnego. Wprowadzenie do opisu wyrażenia „gorszy uczeń” w rozmowach nauczycieli z rodzicami uczniów. [W:] Gorszenie w literaturze, języku, mediach i edukacji. Red. B. Skowronek, E. Rudnicka-Fira. Kraków, s. 190–200. Google Scholar
Makarewicz R. (2013c): Zdolny leń…O niektórych aspektach komunikowania się nauczycieli z rodzicami ucznia. „Język Polski” CXIII/3, s. 206–216. Google Scholar
Nocoń J. (2009): Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana. Opole. Google Scholar
Peisert M. (2004): Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii. Wrocław. Google Scholar
Przybyla O. (2004): Akty mowy w języku nauczycieli. Katowice. Google Scholar
Puzynina J. (2013): Dlaczego bronię kultury słowa? , dostęp: 12.02.2015, 16:35. Google Scholar
Puzynina J. (1997): Słowo – wartość – kultura. Lublin. Google Scholar
Rittel T., Ożdżyński J. (red.) (2006): Konteksty pragmatyczne i kognitywne w dyskursie edukacyjnym. Kraków. Google Scholar
Rypel A. (2012): Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918–2010. Bydgoszcz. Google Scholar
Skowronek B. (1999): O dialogu na lekcjach w szkole średniej. Analiza pragmatyczno-językowa. Kraków. Google Scholar
Wojtczuk K. (1993): Język nauczycieli w świetle badań lingwistycznych: normatywne aspekty wariancji wyrazowej (na przykładzie nauczycieli nauczania początkowego siedleckich szkół podstawowych). Siedlce. Google Scholar
Zgółka T. (1988): Język wśród wartości. Poznań. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.