Wartości w medialnym dyskursie o covidzie
Laura Polkowska
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w WarszawieAbstrakt
Przedmiotem tekstu jest próba rekonstrukcji wartości przywoływanych w medialnym dyskursie
o covidzie. Badaniem objęto cztery internetowe portale informacyjne (wyborcza.pl,
onet.pl, wpolityce.pl i niezalezna.pl) oraz dwa okresy badawcze (koniec marca 2020 r.
i koniec lutego 2021 r.). Punkt wyjścia stanowi automatyczna analiza ilościowa utworzonych
korpusów tekstów, która następnie została uzupełniona szczegółową analizą kontekstową.
W konsekwencji powstało osiem list frekwencyjnych zawierających najczęściej
używane nazwy wartości, które w dalszej części artykułu zostały bliżej zaprezentowane.
Zwrócono uwagę na swoiście dyskursywne profilowanie niektórych z nich oraz na utrwalone
połączenia wyrazowe, w obrębie których występują.
Słowa kluczowe:
wartość, dyskurs, frekwencja, językowy obraz świata, aksjologiaBibliografia
Barker Ch. (2005): Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Przekład A. Sadza. Kraków. Google Scholar
Bartmiński J. (2003): Miejsce wartości w językowym obrazie świata. [W:] Język w kręgu wartości. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 59–85. Google Scholar
Bartmiński J. (red.) (2006a): Język, wartości, polityka. Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Raport z badań empirycznych. Lublin. Google Scholar
Bartmiński J. (2006b): O profilowaniu pojęć. [W:] tenże: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, s. 89−97. Google Scholar
Bartmiński J. (2006c): Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. [W:] tenże: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, s. 76–88. Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska S. (2006): Profile a podmiotowa interpretacja świata. [W:] J. Bartmiński: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, s. 98–105. Google Scholar
Broniarek W.: Słownik synonimów, , dostęp: 29.05.2021. Google Scholar
Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. „Tekst i Dyskurs / Text und Diskurs” nr 4, s. 79–97. Google Scholar
Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. (2010): Wprowadzenie. [W:] Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski. Warszawa, s. 15–47. Google Scholar
Dąbrówka A., Geller E., Turczyn R. (red.) (1997): Słownik synonimów. Warszawa. Google Scholar
Dijk T.A. van (2001): Badania nad dyskursem. [W:] Dyskurs jako struktura i proces. Red. T.A. van Dijk. Przekład G. Grochowski. Warszawa, s. 9–44. Google Scholar
Duszak A. (1998): Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa. Google Scholar
Fleischer M. (1998): Współczesna polska symbolika kolektywna (wyniki badań empirycznych). [W:] „Język a Kultura”. T. XII: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne. Red. J. Anusiewicz, s. 308–335. Google Scholar
Głowiński M. (2009): Czy totalitaryzacja języka? [W:] tenże: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe. Kraków, s. 223–235. Google Scholar
Grabias S. (1997): Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Google Scholar
Kowalczyk S. (1979): Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego. Warszawa. Google Scholar
Kudra B. (2007): Symbole dyskursywne a wartościowanie. [W:] Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość? Red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl. Lublin, s. 185–190. Google Scholar
Łobocki M. (1993): Pedagogika wobec wartości. [W:] Kontestacje pedagogiczne. Red. B. Śliwerski. Kraków, s. 125–130. Google Scholar
Misztal M. (1984): Wykształcenie jako wartość. Warszawa. Google Scholar
Pisarek W. (2002): Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność. Kraków. Google Scholar
Ptaszek G. (2016): Wróżba (telewizyjna) jako narracja. Prolegomena. [W:] Narracje w życiu. O grupie i o jednostce. Red. J. Wasilewski. Warszawa, s. 119–132. Google Scholar
Puzynina J. (1992): Język wartości. Warszawa. Google Scholar
Puzynina J. (2014): Kłopoty z nazwami wartości (i wartościami). „Etnolingwistyka” nr 26, s. 7–20.
Crossref
Google Scholar
Trzebiński J. (2002): Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk. Google Scholar
Witosz B. (2016): Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej. [W:] Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Red. W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga. Warszawa, s. 19–40. Google Scholar
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.