Values in the media discourse on COVID-19
Laura Polkowska
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w WarszawieAbstract
The text constitutes an attempt to reconstruct values referred to in the media discourse on
COVID-19. The research covered four Internet portals (wyborcza.pl, onet.pl, wpolityce.pl
and niezalezna.pl) and two periods (the end of March 2020 and the end of February 2021).
An automatic quantitative analysis of the text corpora created for the purpose of the study
was extended to include a detailed contextual analysis. As a result, eight frequency lists
were created, containing the most commonly used names referring to values. i.e. axiological
lexemes. They are presented in detail later in the article. Particular attention was paid
to the specific discursive profiling of some axiological lexemes and to fixed phrases that
contain references to values.
Keywords:
value, discourse, frequency, linguistic image of the world, axiologyReferences
Barker Ch. (2005): Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Przekład A. Sadza. Kraków. Google Scholar
Bartmiński J. (2003): Miejsce wartości w językowym obrazie świata. [W:] Język w kręgu wartości. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 59–85. Google Scholar
Bartmiński J. (red.) (2006a): Język, wartości, polityka. Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Raport z badań empirycznych. Lublin. Google Scholar
Bartmiński J. (2006b): O profilowaniu pojęć. [W:] tenże: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, s. 89−97. Google Scholar
Bartmiński J. (2006c): Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. [W:] tenże: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, s. 76–88. Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska S. (2006): Profile a podmiotowa interpretacja świata. [W:] J. Bartmiński: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, s. 98–105. Google Scholar
Broniarek W.: Słownik synonimów, , dostęp: 29.05.2021. Google Scholar
Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. „Tekst i Dyskurs / Text und Diskurs” nr 4, s. 79–97. Google Scholar
Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. (2010): Wprowadzenie. [W:] Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski. Warszawa, s. 15–47. Google Scholar
Dąbrówka A., Geller E., Turczyn R. (red.) (1997): Słownik synonimów. Warszawa. Google Scholar
Dijk T.A. van (2001): Badania nad dyskursem. [W:] Dyskurs jako struktura i proces. Red. T.A. van Dijk. Przekład G. Grochowski. Warszawa, s. 9–44. Google Scholar
Duszak A. (1998): Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa. Google Scholar
Fleischer M. (1998): Współczesna polska symbolika kolektywna (wyniki badań empirycznych). [W:] „Język a Kultura”. T. XII: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne. Red. J. Anusiewicz, s. 308–335. Google Scholar
Głowiński M. (2009): Czy totalitaryzacja języka? [W:] tenże: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe. Kraków, s. 223–235. Google Scholar
Grabias S. (1997): Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Google Scholar
Kowalczyk S. (1979): Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego. Warszawa. Google Scholar
Kudra B. (2007): Symbole dyskursywne a wartościowanie. [W:] Człowiek wobec wyzwań współczesności. Upadek wartości czy walka o wartość? Red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl. Lublin, s. 185–190. Google Scholar
Łobocki M. (1993): Pedagogika wobec wartości. [W:] Kontestacje pedagogiczne. Red. B. Śliwerski. Kraków, s. 125–130. Google Scholar
Misztal M. (1984): Wykształcenie jako wartość. Warszawa. Google Scholar
Pisarek W. (2002): Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność. Kraków. Google Scholar
Ptaszek G. (2016): Wróżba (telewizyjna) jako narracja. Prolegomena. [W:] Narracje w życiu. O grupie i o jednostce. Red. J. Wasilewski. Warszawa, s. 119–132. Google Scholar
Puzynina J. (1992): Język wartości. Warszawa. Google Scholar
Puzynina J. (2014): Kłopoty z nazwami wartości (i wartościami). „Etnolingwistyka” nr 26, s. 7–20.
Crossref
Google Scholar
Trzebiński J. (2002): Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk. Google Scholar
Witosz B. (2016): Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej. [W:] Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Red. W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga. Warszawa, s. 19–40. Google Scholar
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.