Sytuacja komunikacyjna a język muzycznej audycji autorskiej w cyklu „Muzyka Współczesna” w Radio Newonce

Grażyna Stachyra

https://orcid.org/0000-0002-6396-112X


Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie języka audycji autorskiej „Muzyka Współczesna” w internetowej stacji Newonce Radio. Powodem podjęcia tego problemu jest potrzeba zrewidowania językowych konsekwencji zmiany sytuacji komunikacyjnej we współczesnym radiu.
Jest ona tu rozumiana jako kontekst językowego komunikowania obejmujący zarówno kwestie technologiczne, jak i ewolucję samej formuły audycji autorskiej. Kontekst ten współtworzą następujące aspekty: 1. Radio Newonce nie jest oddzielną instytucją – radiem per se, lecz jednym z kanałów platformy medialnej newonce.media; 2. Nadawca emituje jednorazowe muzyczne audycje autorskie dostępne później jako podcasty; 3. Autorską audycję muzyczną prowadzą twórcy przemysłu audio (nie zaś dziennikarze muzyczni), którzy zapraszają jako gości znajomych z branży. Przy uwzględnieniu tych zmian zbadany został język dialogów pomiędzy prowadzącymi oraz zapraszanymi do studia gośćmi. Zastosowano teorię mediolingwistyki w aspekcie językowej odmiany radiowej, co pozwoliło na interpretowanie języka dialogów w ujęciu pragmatycznym i dowiodło, że: 1. Przygotowanie i emitowanie audycji, którą potem można odsłuchiwać jako podcast, powoduje nieprecyzyjne definiowanie przestrzeni komunikacyjnej i wywołuje zakłócenia w dostosowaniu języka do trybu rozmowy w radiu „na żywo” lub występu w nagrywanym podcaście;
2. Dyskursywne kontestowanie przez nadawców roli dziennikarzy muzycznych wpływa na gatunkowe wyznaczniki audycji: wewnątrzsterowny charakter (goście w audycji to znajomi, przyjaciele prowadzących) oraz status gospodarzy audycji (równorzędny z gośćmi).


Słowa kluczowe:

radio, podcast, muzyczna audycja autorska, sytuacja komunikacyjna, kontekst komunikacji, mediolingwistyka


Altheide D.L., Snow R.P. (1979): Media Logic. Beverly Hills.   Google Scholar

Boniecka B. (1999): Lingwistyka tekstu: teoria i praktyka. Lublin.   Google Scholar

Black D.A. (2001): Internet Radio: A Case Study in Medium Specificity. „Media, Culture and Society” 23, s. 397–408.
Crossref   Google Scholar

Douglas S. (1999): Listening. [W:] Radio and the American Imagination, from Amos’n’Andy and Edward R. Murrow to Wolfman Jack and Howard Stern. New York.   Google Scholar

Gajda S. (2010): Nowe media w perspektywie lingwistycznej. [W:] Styl – dyskurs – media. Red. B. Bogołębska, M. Worsowicz. Łódź, s. 25–31.   Google Scholar

Kita M. (2012): Czy istnieje medialna odmiana językowa? [W:] Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1. Red. M. Kita, M. Ślawska. Katowice, s. 126–142.   Google Scholar

Laskowska E. (2014): Niektóre składniki sytuacji komunikacyjnej. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 71–80.   Google Scholar

Nowacki M. (2009): Skit, czyli wywiad o mało określonej formie muzycznej, , dostęp: 19.07.2022.   Google Scholar

Ogonowska A., Skowronek B. (2005): „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań. [W:] Język@multimedia. Red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko. Wrocław, s. 297–309.   Google Scholar

Sawicka G. (2014): Język – wielokulturowość – tożsamość. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 5–10.   Google Scholar

Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.   Google Scholar

Skowronek B. (2017): O definiowaniu mediów w mediolingwistyce. [W:] Studia lingwistyczno-   Google Scholar

kulturowe. Red. D. Filar, P. Krzyżanowski. Lublin, s. 713–726.   Google Scholar

Skowronek B. (2018): Mass media language varieties in the context of modern technological culture changes. “Media Linguistics” 5(3), s. 330–338. DOI: 10.21638/spbu22.2018.306, URL:
Crossref   Google Scholar

-technokultury/>, dostęp: 06.05.2022.   Google Scholar

Stachyra G. (2016): Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 4(12), s. 71–89.
Crossref   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs medialny. [W:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków.   Google Scholar

Wirtualnemedia (2021a): Smokowski, Schwertner, Bodnar, Podógrska, Szczyl i Gargamel z audycjami w newonce.radio, 10 kwietnia, , dostęp: 04.10. 2021.   Google Scholar

Wirtualnemedia (2021b): , 21 września, dostęp: 28.09.2021.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-20

Cited By /
Share

Stachyra, G. (2023). Sytuacja komunikacyjna a język muzycznej audycji autorskiej w cyklu „Muzyka Współczesna” w Radio Newonce. Prace Językoznawcze, 25(4), 81–96. https://doi.org/10.31648/pj.9354

Grażyna Stachyra 
https://orcid.org/0000-0002-6396-112X