Sytuacja komunikacyjna a język muzycznej audycji autorskiej w cyklu „Muzyka Współczesna” w Radio Newonce
Grażyna Stachyra
https://orcid.org/0000-0002-6396-112XАнотація
Celem artykułu jest zbadanie języka audycji autorskiej „Muzyka Współczesna” w internetowej stacji Newonce Radio. Powodem podjęcia tego problemu jest potrzeba zrewidowania językowych konsekwencji zmiany sytuacji komunikacyjnej we współczesnym radiu.
Jest ona tu rozumiana jako kontekst językowego komunikowania obejmujący zarówno kwestie technologiczne, jak i ewolucję samej formuły audycji autorskiej. Kontekst ten współtworzą następujące aspekty: 1. Radio Newonce nie jest oddzielną instytucją – radiem per se, lecz jednym z kanałów platformy medialnej newonce.media; 2. Nadawca emituje jednorazowe muzyczne audycje autorskie dostępne później jako podcasty; 3. Autorską audycję muzyczną prowadzą twórcy przemysłu audio (nie zaś dziennikarze muzyczni), którzy zapraszają jako gości znajomych z branży. Przy uwzględnieniu tych zmian zbadany został język dialogów pomiędzy prowadzącymi oraz zapraszanymi do studia gośćmi. Zastosowano teorię mediolingwistyki w aspekcie językowej odmiany radiowej, co pozwoliło na interpretowanie języka dialogów w ujęciu pragmatycznym i dowiodło, że: 1. Przygotowanie i emitowanie audycji, którą potem można odsłuchiwać jako podcast, powoduje nieprecyzyjne definiowanie przestrzeni komunikacyjnej i wywołuje zakłócenia w dostosowaniu języka do trybu rozmowy w radiu „na żywo” lub występu w nagrywanym podcaście;
2. Dyskursywne kontestowanie przez nadawców roli dziennikarzy muzycznych wpływa na gatunkowe wyznaczniki audycji: wewnątrzsterowny charakter (goście w audycji to znajomi, przyjaciele prowadzących) oraz status gospodarzy audycji (równorzędny z gośćmi).
Ключові слова:
radio, podcast, muzyczna audycja autorska, sytuacja komunikacyjna, kontekst komunikacji, mediolingwistykaПосилання
Altheide D.L., Snow R.P. (1979): Media Logic. Beverly Hills. Google Scholar
Boniecka B. (1999): Lingwistyka tekstu: teoria i praktyka. Lublin. Google Scholar
Black D.A. (2001): Internet Radio: A Case Study in Medium Specificity. „Media, Culture and Society” 23, s. 397–408.
Crossref
Google Scholar
Douglas S. (1999): Listening. [W:] Radio and the American Imagination, from Amos’n’Andy and Edward R. Murrow to Wolfman Jack and Howard Stern. New York. Google Scholar
Gajda S. (2010): Nowe media w perspektywie lingwistycznej. [W:] Styl – dyskurs – media. Red. B. Bogołębska, M. Worsowicz. Łódź, s. 25–31. Google Scholar
Kita M. (2012): Czy istnieje medialna odmiana językowa? [W:] Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1. Red. M. Kita, M. Ślawska. Katowice, s. 126–142. Google Scholar
Laskowska E. (2014): Niektóre składniki sytuacji komunikacyjnej. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 71–80. Google Scholar
Nowacki M. (2009): Skit, czyli wywiad o mało określonej formie muzycznej, , dostęp: 19.07.2022. Google Scholar
Ogonowska A., Skowronek B. (2005): „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań. [W:] Język@multimedia. Red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko. Wrocław, s. 297–309. Google Scholar
Sawicka G. (2014): Język – wielokulturowość – tożsamość. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 5–10. Google Scholar
Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków. Google Scholar
Skowronek B. (2017): O definiowaniu mediów w mediolingwistyce. [W:] Studia lingwistyczno- Google Scholar
kulturowe. Red. D. Filar, P. Krzyżanowski. Lublin, s. 713–726. Google Scholar
Skowronek B. (2018): Mass media language varieties in the context of modern technological culture changes. “Media Linguistics” 5(3), s. 330–338. DOI: 10.21638/spbu22.2018.306, URL:
Crossref
Google Scholar
-technokultury/>, dostęp: 06.05.2022. Google Scholar
Stachyra G. (2016): Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 4(12), s. 71–89.
Crossref
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs medialny. [W:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków. Google Scholar
Wirtualnemedia (2021a): Smokowski, Schwertner, Bodnar, Podógrska, Szczyl i Gargamel z audycjami w newonce.radio, 10 kwietnia, , dostęp: 04.10. 2021. Google Scholar
Wirtualnemedia (2021b): , 21 września, dostęp: 28.09.2021. Google Scholar
https://orcid.org/0000-0002-6396-112X
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.