Popularne mitologizmy grecko-rzymskie jako firmonimy identyfikujące profil działalności przedsiębiorstwa
Magdalena Puda-Blokesz
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w KrakowieАнотація
Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania funkcjonalnego aspektu popularnych
mitologizmów grecko-rzymskich występujących w chrematonimii w roli firmonimów
właściwych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich funkcję polegającą na identyfikacji
branżowego profilu przedsiębiorstwa. Najpierw przybliżono tło pozajęzykowe, czyli realia
kultury konsumpcyjnej i konkurencyjnego rynku, nawiązano do teorii komunikacji marketingowej
zachodzącej między firmą a klientem, a także do nazw firmowych (głównie
firmonimów) jako jednego z perswazyjnych elementów owej komunikacji, by potem przejść
do opisu danych z bazy firm pkt.pl, prezentujących nazwy firm z takimi komponentami, jak
Atena, Wenus, Herkules, Cerber, Hades, Styks i Charon, oraz klasyfikację branż, w których
realizują się wybrane nazwy. Analiza materiału zawartego w owym źródle pozwoliła na
określenie funkcji firmonimów mitologicznych. Ustalono, że firmonimy mitologiczne, które
powinny w odbiorcach wywoływać odpowiednie konotacje (też asocjacje), determinowane
ich kulturowym bagażem semantycznym, obok prymarnych funkcji przypisywanych
onimom, pełnią m.in. funkcje: identyfikacyjno-informacyjną, perswazyjno-aksjologiczną
oraz kulturotwórczo-socjalizującą. Przedstawione rozważania mieszczą się w obszarze
badawczym chrematonomastyki kulturowej.
Ключові слова:
mitologizm, chrematonimia, firmonim, konsumpcjonizm, marketingПосилання
Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 59–78. Google Scholar
Biolik M. (2015): Funkcja kumulatywna nazw własnych a etniczne stereotypy językowe. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf. Poznań, s. 51–62. Google Scholar
Chaber P. i in. (2020): Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa,, dostęp: 28.05.2021. Google Scholar
Dunaj B. (2017): Funkcje nazw własnych. „Onomastica” LXI/2, s. 77–89.
Crossref
Google Scholar
Gałkowski A. (2011a): Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim i francuskim. Łódź. Google Scholar
Golka M. (2004): Wiara i rozczarowanie w cywilizacji konsumpcyjnej. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” LXVI, z. 2, s. 261–270. Google Scholar
Grabias S. (2019): Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Lublin. Google Scholar
Kisiel P. (2013): Kultura wobec współczesnych procesów społeczno-ekonomicznych. [W:] Kultura a rozwój. Red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla. Warszawa s. 289–305. Google Scholar
Ożóg K. (2008): Współczesna polszczyzna a konsumpcjonizm. [W:] Współczesna polszczyzna: stan, perspektywy, zagrożenia. Red. Z. Cygal-Krupa, Kraków–Tarnów, s. 59–69. Google Scholar
Parzniewska J. (1998): Nazwy zakładów pogrzebowych. „Onomastica” XLIII, s. 283–289. Google Scholar
Puda-Blokesz M. (2015): Po nitce do kłębka. Mały słownik mitologizmów frazeologicznych języka polskiego. Kraków. Google Scholar
Puda-Blokesz M. (2020): Hades nie zawsze funeralny – szkic o fortunności nazw podmiotów gospodarczych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XV, s. 179–196.
Crossref
Google Scholar
Puda-Blokesz M. (2021): Dziedzictwo mitologii starożytnych w polskiej chrematonimii funeralnej. Kraków.
Crossref
Google Scholar
Rutkowski M. (2001): Wstępna charakterystyka funkcji nazw własnych. „Onomastica” VI, s. 7–29. Google Scholar
Sarnowska-Giefing I., Balowski M., Graf M. (red.) (2015): Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Poznań. Google Scholar
Świtała-Cheda M. (2013): Nazwy firm jako przedmiot językoznawczych opracowań naukowych. „Conversatoria Linguistica” VII, s. 165–181. Google Scholar
Ułańska M. (2015): Funkcje nazw firm (na przykładzie łódzkich chrematonimów). [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf. Poznań, s. 681–695. Google Scholar
Walczak B. (2000): Nazwy firmowe: priopria czy appellativa? [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze. Red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 113–122. Google Scholar
Walczak B. (2015): O funkcji symbolicznej nazw własnych. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf. Poznań, s. 727–732. Google Scholar
Zboralski M. (2000): Nazwy firm i produktów. Warszawa. Google Scholar
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.