Adorno Theodor W. (1994), Teoria estetyczna, trans. by Krystyna Krzemień-Ojak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Banki Luisa (2009), Komedia o Holokauście– gatunek niemożliwy, trans. by Aleksandra Ubertowska, „Teksty Drugie”, 4: 227–242.
Google Scholar
Bergson Henri (1977), Śmiech. Esej o momiźmie, trans. by Stanisław Cichowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Bonek Tomasz (2023), Ludzie na mydło. Mit, w który uwierzyliśmy, Znak Horyzont, Kraków.
Google Scholar
Camus Albert (2004), Mit Syzyfa i inne eseje, trans. by Joanna Guze, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
Google Scholar
Evans Richard J. (2017), Trzecia Rzesza u władzy, trans. by Mateusz Grzywa, Wydawnictwo Napoleon V, Oświęcim.
Google Scholar
Filipowicz Kornel (1983), Misja Doktora Meyera, in: Krajobraz, który przeżył śmierć, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Frank Anne (2020), Dziennik, trans. by Alicja Oczko, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar
Frankl Viktor E. (2016), Człowiek w poszukiwaniu sensu, trans. by Aleksandra Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar
Grzybowski Przemysław Paweł (2019), Śmiech życia i śmierci. Od osobistych historii po edukację do pamięci ookupacji, gettach i obozach koncentracyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Google Scholar
Harwas-Napierała Barbara (2005), Etyczne aspekty manipulacji, „Poznańskie Studia Teoretyczne”, 18: 247–259.
Google Scholar
Hendrykowski Marek (1994), Słownik terminów filmowych, ARS NOVA, Poznań.
Google Scholar
Jasielska Aleksandra (2011), Nie ma radości bez smutku – porównanie reprezentacji emocji podstawowych, „Psychological Journal”, vol. 17, 2: 171–186.
Google Scholar
Laviosa Flavia (2007), Roberto Benigni: giocoliere di parole in “La vita èbella”, „Italica”, vol. 84, no. 2/3: 509–526.
Google Scholar
Łoziński Mikołaj (2019), Stramer, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Majewski Piotr M. (2019), Kiedy wybuchnie wojna? 1938. Studium kryzysu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Ostałowska Lidia (2011), Farby wodne, Czarne, Wołowiec.
Google Scholar
Sobolewska Justyna (2020), Miron, Ilia, Kornel. Opowieść biograficzna o Kornelu Filipowiczu, Iskry, Warszawa.
Google Scholar
Stanley Jason (2021), Jak działa faszyzm. My kontra oni, trans. by Antoni Gustowski, Aleksandra Stelmach, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Szmaglewska Seweryna (1972), Niewinni w Norymberdze, Książka i Wiedza, Warszawa.
Google Scholar
Tacchi Francesca (2008), Fascismo, Giunti, Eirenze.
Google Scholar
Tonelli Anna (1999), La vita èbella: la Storia secondo lo sceneggiatore Vincenzo Cerami,„Storia eproblemi contemporanei”, no. 23: 125–138.
Google Scholar
Wiśniewski Witold (1977), Próg naszego domu, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
Google Scholar
Wolski Paweł (2013), Tadeusz Borowski i Primo Levi. Przepisywanie literatury Holocaustu. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
Google Scholar
Zając Joanna (2007), Włoski realizm, czyli dramat i kino w konfrontacji z rzeczywistością, in: Oblicza realizmu, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Google Scholar
Internet sources
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=MnvuQcbV_uA [accessed: 05.07.2023].
Google Scholar
https://www.ilfattoquotidiano.it/2020/09/01/liliana-segre-la-vita-e-bella-non-e-realistico-schind-ler-s-list-comparse-in-carne-noi-eravamo-scheletrici/5916584/ [accessed: 05.07.2023].
Google Scholar
Film
Google Scholar
Life Is Beautiful, directed by Roberto Benigni, 1997.
Google Scholar
The Pianist, directed by Roman Polański, 2002.
Google Scholar