Image of Jews and Judaism in Selected Contemporary Religious Education Textbooks
Anna Zellma
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologiihttps://orcid.org/0000-0002-3612-3454
Abstract
Textbooks for teaching religion play a significant role in the transmission of religious knowledge. They are an indispensable didactic tool in the methodological repertoire of religion teachers. Their content broadens students’ knowledge and shapes specific religious, social, and moral views and beliefs. The analysis of selected contemporary religion textbooks indicates that their authors take into account the assumptions of The Roman Catholic religion curriculum in kindergartens and schools regarding Jews and Judaism. They present students with fundamental content directly related to these issues, including historical, religious, and cultural aspects concerning Jews and Judaism. They draw attention to the common roots of Judaism and Christianity as well as the similarities and differences between these religions. They also emphasize the educational importance of the portrayal of Jews and Judaism, particularly in fostering attitudes of respect and tolerance toward followers of Judaism and in encouraging engagement in interreligious dialogue.
Keywords:
Jews, Judaism, religious education, textbooks, interreligious dialogueReferences
Bagrowicz Jerzy, 1995. Przesłanie Katechizmu Kościoła Katolickiego i jego konsekwencje dla katechezy i nauczania o Żydach i judaizmie, Collectanea Theologica nr 2, s. 61-92. Google Scholar
Bagrowicz Jerzy. 1997, Żydzi i judaizm w katechezie Kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji katechezy w Polsce), w: Krzysztof Pilarczyk (red.), Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich. Materiały z konferencji, Księgarnia Akademicka, Kraków, 123-144. Google Scholar
Chrostowski Waldemar, 2010. Na drogach dialogu Kościoła z Żydami i judaizmem, Paedagogia Christiana, nr 2, s. 65-79.
Crossref
Google Scholar
Czyżewski Mariusz, 2022. Kościół wskazuje nam drogę. Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej (wersja warmińska), Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa – Olsztyn. Google Scholar
Czyżewski Mariusz, Kościół wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny do nauki religii. VII klasa szkoły podstawowej (wersja warmińska), Poradniki metodyczne | Wydawnictwo Katechetyczne (3.01.2025). Google Scholar
Janiga Waldemar (red.), 2022. Bóg wskazuje nam drogę. Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin – Przemyśl. Google Scholar
Janiga Waldemar (red.), 2022. Bóg wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej. VII klas szkoły podstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin – Przemyśl. Google Scholar
Kochel Jan, Katecheza o Żydach i judaizmie. Podstawowe założenia, https://info.wiara.pl/doc/186346.Korzenie-tolerancja-i-dialog (3.01.2025). Google Scholar
Komisja do Spraw Kontaktów Religijnych z Judaizmem, Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego Wskazówki do właściwego przedstawiania tych zagadnień 24 czerwca 1985 r., https://www.prchiz.pl/1985-06-zydzi-i-judaizm (2.01.2025). Google Scholar
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2001, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM, Kraków. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Kongregacja do spraw Duchowieństwa, 1998, Dyrektorium ogólne o katechizacji (15.08.1997), tekst polski, Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Królikowski Piotr. 1995. Prezentacja judaizmu w polskiej katechezie katolickiej, Collectanea Theologica, nr 2, s. 49-59. Google Scholar
Księżak Grzegorz. 2021. Metodyka pracy z podręcznikiem na katechezie, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 3-4, s. 82-88. Google Scholar
Łabendowicz Stanisław. 2019. Dydaktyka katechezy. Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom. Google Scholar
Mazur Radosław (red.), 2020. Z Bogiem w dorosłe życie. Podręcznik do religii dla I i II klasy szkoły branżowej II stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Mazur Radosław (red.), 2020. Z Bogiem w dorosłe życie. Poradnik metodyczny I i II klasy szkoły branżowej II stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Droga do dojrzałej wiary. Podręcznik do nauki religii dla I klasy szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Droga do dojrzałej wiary. Poradnik metodyczny dla I klasy szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Szukam wolności. Podręcznik do nauki religii dla I klasy liceum i technikum, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Szukam wolności. Poradnik metodyczny dla I klasy liceum i technikum, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta (red.), 2023, Szczęśliwi, którzy żyją wolnością. Podręcznik do religii dla klasy I liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta, Parszewska Ewelina (red.), 2021, Szczęśliwi, którzy żyją wolnością. Przewodnik metodyczny. Klasa I liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Wierzę. Przewodnik metodyczny dla klasa I szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Wierzę. Podręcznik do religii dla O klasy szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Świadczę o Bogu. Przewodnik metodyczny. Klasa I i II szkoły branżowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Świadczę o Bogu.Podrecznik do religii dla klasy I i II szkoły branżowej II stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, 2020, Dyrektorium o katechizacji, (23.03.2020), tekst polski, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Pierzchała Piotr (red.), 2020. Na drogach wolności, Podręcznik do nauki religii dla I klasy liceum i technikum, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa – Olsztyn – Płock. Google Scholar
Pierzchała Piotr (red.), 2020. Na drogach wolności, Poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie I liceum czteroletniego i technikum pięcioletniego, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa – Olsztyn – Płock. Google Scholar
Polak Mieczysław, 2015, Wychowanie do dialogu w katechezie młodzieży, Studia Oecumenica, t. 15 s. 413-426.
Crossref
Google Scholar
Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań, Nowe tłumaczenie, 2002, s. 327-337 (skrót NE). Google Scholar
Wojtasik Marcin, Zawiślak Beata (red.), 2022, Bóg wskazuje nam drogę. Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Wojtasik Marcin, Zawiślak Beata (red.), 2022. Bóg wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej. VII klasa szkoły podstawowej, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań. Google Scholar
Zając Marian (red.), 2020. W poszukiwaniu wolności. Podręcznik do nauki religii dla I klasy szkoły ponadpodstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin - Przemyśl. Google Scholar
Zając Marian (red.), 2020. W poszukiwaniu wolności. Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej dla I klasy szkoły ponadpodstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin – Przemyśl. Google Scholar
Zellma Anna, 2015. Wychowanie do postawy dialogu w katechezie dzieci, Studia Oecumenica, t. 15, s. 397-412.
Crossref
Google Scholar
Zellma Anna, 2016. Dialog chrześcijańsko-żydowski w katechezie młodzieży szkół ponadgimnazjalnych – między założeniami a praktyką, Studia Nauk Teologicznych PAN, t. 11, s. 231-244.
Crossref
Google Scholar
Zwierżdżyński Marcin K., 2018. Podręczniki szkolne do nauczania religii jako przedmiot badań socjologicznych – rola jakościowej analizy treści, Horyzonty Wychowania, nr 17(41), s. 271-284. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologii
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454