Image of Jews and Judaism in Selected Contemporary Religious Education Textbooks

Anna Zellma

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologii
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454


Abstract

Textbooks for teaching religion play a significant role in the transmission of religious knowledge. They are an indispensable didactic tool in the methodological repertoire of religion teachers. Their content broadens students’ knowledge and shapes specific religious, social, and moral views and beliefs. The analysis of selected contemporary religion textbooks indicates that their authors take into account the assumptions of The Roman Catholic religion curriculum in kindergartens and schools regarding Jews and Judaism. They present students with fundamental content directly related to these issues, including historical, religious, and cultural aspects concerning Jews and Judaism. They draw attention to the common roots of Judaism and Christianity as well as the similarities and differences between these religions. They also emphasize the educational importance of the portrayal of Jews and Judaism, particularly in fostering attitudes of respect and tolerance toward followers of Judaism and in encouraging engagement in interreligious dialogue.


Keywords:

Jews, Judaism, religious education, textbooks, interreligious dialogue


Bagrowicz Jerzy, 1995. Przesłanie Katechizmu Kościoła Katolickiego i jego konsekwencje dla katechezy i nauczania o Żydach i judaizmie, Collectanea Theologica nr 2, s. 61-92.   Google Scholar

Bagrowicz Jerzy. 1997, Żydzi i judaizm w katechezie Kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji katechezy w Polsce), w: Krzysztof Pilarczyk (red.), Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich. Materiały z konferencji, Księgarnia Akademicka, Kraków, 123-144.   Google Scholar

Chrostowski Waldemar, 2010. Na drogach dialogu Kościoła z Żydami i judaizmem, Paedagogia Christiana, nr 2, s. 65-79.
Crossref   Google Scholar

Czyżewski Mariusz, 2022. Kościół wskazuje nam drogę. Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej (wersja warmińska), Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa – Olsztyn.   Google Scholar

Czyżewski Mariusz, Kościół wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny do nauki religii. VII klasa szkoły podstawowej (wersja warmińska), Poradniki metodyczne | Wydawnictwo Katechetyczne (3.01.2025).   Google Scholar

Janiga Waldemar (red.), 2022. Bóg wskazuje nam drogę. Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin – Przemyśl.   Google Scholar

Janiga Waldemar (red.), 2022. Bóg wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej. VII klas szkoły podstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin – Przemyśl.   Google Scholar

Kochel Jan, Katecheza o Żydach i judaizmie. Podstawowe założenia, https://info.wiara.pl/doc/186346.Korzenie-tolerancja-i-dialog (3.01.2025).   Google Scholar

Komisja do Spraw Kontaktów Religijnych z Judaizmem, Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego Wskazówki do właściwego przedstawiania tych zagadnień 24 czerwca 1985 r., https://www.prchiz.pl/1985-06-zydzi-i-judaizm (2.01.2025).   Google Scholar

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, 2001, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM, Kraków.   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Kongregacja do spraw Duchowieństwa, 1998, Dyrektorium ogólne o katechizacji (15.08.1997), tekst polski, Pallottinum, Poznań.   Google Scholar

Królikowski Piotr. 1995. Prezentacja judaizmu w polskiej katechezie katolickiej, Collectanea Theologica, nr 2, s. 49-59.   Google Scholar

Księżak Grzegorz. 2021. Metodyka pracy z podręcznikiem na katechezie, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 3-4, s. 82-88.   Google Scholar

Łabendowicz Stanisław. 2019. Dydaktyka katechezy. Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom.   Google Scholar

Mazur Radosław (red.), 2020. Z Bogiem w dorosłe życie. Podręcznik do religii dla I i II klasy szkoły branżowej II stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Mazur Radosław (red.), 2020. Z Bogiem w dorosłe życie. Poradnik metodyczny I i II klasy szkoły branżowej II stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Droga do dojrzałej wiary. Podręcznik do nauki religii dla I klasy szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Droga do dojrzałej wiary. Poradnik metodyczny dla I klasy szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Szukam wolności. Podręcznik do nauki religii dla I klasy liceum i technikum, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Mazur Radosław, Wojtasik Marcin (red.), 2020. Szukam wolności. Poradnik metodyczny dla I klasy liceum i technikum, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta (red.), 2023, Szczęśliwi, którzy żyją wolnością. Podręcznik do religii dla klasy I liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta, Parszewska Ewelina (red.), 2021, Szczęśliwi, którzy żyją wolnością. Przewodnik metodyczny. Klasa I liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Wierzę. Przewodnik metodyczny dla klasa I szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Wierzę. Podręcznik do religii dla O klasy szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Świadczę o Bogu. Przewodnik metodyczny. Klasa I i II szkoły branżowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2023, Jestem chrześcijaninem. Świadczę o Bogu.Podrecznik do religii dla klasy I i II szkoły branżowej II stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, 2020, Dyrektorium o katechizacji, (23.03.2020), tekst polski, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Pierzchała Piotr (red.), 2020. Na drogach wolności, Podręcznik do nauki religii dla I klasy liceum i technikum, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa – Olsztyn – Płock.   Google Scholar

Pierzchała Piotr (red.), 2020. Na drogach wolności, Poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie I liceum czteroletniego i technikum pięcioletniego, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa – Olsztyn – Płock.   Google Scholar

Polak Mieczysław, 2015, Wychowanie do dialogu w katechezie młodzieży, Studia Oecumenica, t. 15 s. 413-426.
Crossref   Google Scholar

Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań, Nowe tłumaczenie, 2002, s. 327-337 (skrót NE).   Google Scholar

Wojtasik Marcin, Zawiślak Beata (red.), 2022, Bóg wskazuje nam drogę. Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Wojtasik Marcin, Zawiślak Beata (red.), 2022. Bóg wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej. VII klasa szkoły podstawowej, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.   Google Scholar

Zając Marian (red.), 2020. W poszukiwaniu wolności. Podręcznik do nauki religii dla I klasy szkoły ponadpodstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin - Przemyśl.   Google Scholar

Zając Marian (red.), 2020. W poszukiwaniu wolności. Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej dla I klasy szkoły ponadpodstawowej, Wydawnictwo Gaudium, Lublin – Przemyśl.   Google Scholar

Zellma Anna, 2015. Wychowanie do postawy dialogu w katechezie dzieci, Studia Oecumenica, t. 15, s. 397-412.
Crossref   Google Scholar

Zellma Anna, 2016. Dialog chrześcijańsko-żydowski w katechezie młodzieży szkół ponadgimnazjalnych – między założeniami a praktyką, Studia Nauk Teologicznych PAN, t. 11, s. 231-244.
Crossref   Google Scholar

Zwierżdżyński Marcin K., 2018. Podręczniki szkolne do nauczania religii jako przedmiot badań socjologicznych – rola jakościowej analizy treści, Horyzonty Wychowania, nr 17(41), s. 271-284.   Google Scholar


Published
2025-12-17

Cited by

Zellma, A. (2025). Image of Jews and Judaism in Selected Contemporary Religious Education Textbooks. Studia Warmińskie, 62(62), 235–251. https://doi.org/10.31648/sw.11033

Anna Zellma 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologii
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454