Umiejętność korzystania z mediów i bezpieczeństwo informacji w edukacji

Serhii Terepyshchyi

Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv

Anastasiia Kostenko

Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv


Abstrakt

Autorzy podjęli w artykule kwestię umiejętności korzystania z mediów w odniesieniu do szczególnej grupy dorosłych, jaką są edukatorzy. Okazuje się, że osoby, które uczą młode pokolenie krytycznego myślenia, sami nie są wolni od zagrożeń związanych z atakami medialnymi na samych siebie i narażeni są na manipulację. Autorzy dowodzą, że obecnie dysponowanie odpowiednią umiejętnością korzystania z mediów przez człowieka jest nie mniej ważne niż wcześniejsze formy alfabetyzacji. W środowisku nowoczesnych sieci mediów komunikacyjnych nie wystarczy jedynie najprostsza alfabetyzacja funkcjonalna, konieczne jest głębsze zrozumienie natury i globalnej siły interaktywności. Chociaż umiejętność korzystania z mediów można rozumieć na wiele sposobów, to jednak zasadniczo oznacza ona rozszerzanie nabywanej we wczesnych etapach edukacji młodego człowieka umiejętności czytania i pisania. Autorzy postulują potrzebę wprowadzenia efektywnego systemu edukacji medialnej dorosłych, aby dzięki temu znacząco został poprawiony poziom bezpieczeństwa informacji w społeczeństwie.


Słowa kluczowe:

media, umiejętność, umiejętność korzystania z mediów, edukacja medialna, bezpieczeństwo informacji


Buckingham David, 1999, Changing Childhoods, Changing Media: New Challenges for Media Education. Inter Media Education, № 3, р. 4-11.   Google Scholar

Dorr Aimée, 2001, Media Literacy. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Vol. 14, https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/04354-0   Google Scholar

Education for the Media and the Digital Age, 1999, Vienna: UNESCO, p. 273-274.   Google Scholar

European Parliament resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world (2008/2129 (INI)), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52008IP0598   Google Scholar

Grunwald Declaration on Media Education, 1982, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192971_rus   Google Scholar

Hobbs Renee, 2021, Media Literacy. Oxford Research Encyclopedias, https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.11   Google Scholar

Masterman Len, 1993, The media education revolution. Canadian Journal of Educational Communication. Т. 22, №. 1, p. 5-14.   Google Scholar

Media and Learning Conference, 10 March 2016, Brussels, https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=15020   Google Scholar

MediaCoach, 2020, http://mediacoacheurope.eu/   Google Scholar

Oleksiyenko Anatoly, Terepyshchyi Serhii, Gomilko Olga & Svyrydenko Denys, 2020, ‘What Do You Mean, You Are a Refugee in Your Own Country?’: Displaced Scholars and Identities in Embattled Ukraine. European Journal of Higher Education, p.1-18. DOI: 10.1080/21568235.2020.1777446   Google Scholar

Road map on media education and media literacy of Ukraine. Media education and media literacy, 2016, http://www.medialiteracy.org.ua/index.php/biblioteka/publikatsii/19- publikatsii/572-dorozhnya-karta-z-mediaosvity-i-mediahramotnostiukrayiny.html (in Ukrainian)   Google Scholar

Svyrydenko Denys, Terepyshchyi Serhii, 2020, Media Literacy and Social Responsibility of Educators in the Conditions of Information War: The Problem Statement. Studia Warmińskie, 57, DOI: 10.31648/sw.6006.   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, 2015, Futurology as a subject of social philosophy. Studia Warminskie, 52, p. 63-74.   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, 2017, Educational Landscape as a Concept of Philosophy of Education. Studia Warmińskie, 54, p. 373-383.   Google Scholar

The European Association for Viewers Interests, 2020, https://eavi.eu/media-literacy   Google Scholar


Opublikowane
2021-12-13 — zaktualizowane 2021-12-20

Cited By /
Share

Terepyshchyi, S., & Kostenko, A. (2021). Umiejętność korzystania z mediów i bezpieczeństwo informacji w edukacji. Studia Warmińskie, 58, 133–141. https://doi.org/10.31648/sw.7010 (Original work published 13 grudzień 2021)

Serhii Terepyshchyi 
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv
Anastasiia Kostenko 
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv