Rev. Prof. Radosław Chałupniak and His Scholarly Contribution to the Development of Catechetics

Anna Zellma

Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454


Abstract

Rev. Prof. Radosław Chałupniak (1967-2020) was an outstanding Polish catechetical scholar. Professionally associated with the University of Opole, he collaborated with various academic milieus in Poland and abroad (including Austria, Germany, Malta, Italy, Czechia). He was a pioneer of innovative solutions in aesthetic education as he took advantage of painterly masterpieces to see them applied in school catechesis;  first and foremost, however, he was an extraordinary person and priest: open, friendly, kind, a man devoted to God, the Church and other people, gifted with charisma and creative spirit. His studies focused mainly on school and parish catechesis. Much of his research concerned the concepts in religious education and parish catechesis in European countries (especially in Germany) as well as various aspects of religious education in Poland and abroad. He recognized and argued the rationale behind the crucial role of masterpieces of painting in the religious education of children and adolescents. Chałupniak also drew attention to various organizational, substantive and methodical aspects of catechesis in the family, school and parish. In the final years of his scholarly career, the Reverend Professor aptly recognized the signs of the times and undertook analyses of the “virtual world”, which plays an important role in evangelization, catechization and education of the young generation. The paper first discusses the figure of Rev. R. Chałupniak. Subsequently, following an analytical overview of his principal publications, it outlines the substantive scope of his scientific inquiry and involvement in the search for the shape of contemporary integral catechesis in various educational environments, particularly in the family, school and parish. The author underscores Rev. R. Chałupniak’s contribution to the development of Polish integral catechetics, which translates into a truly impressive achievement in terms of both quality and quantity.


Keywords:

integral catechetics, catechesis, teaching religion, religious education, Europe, Poland, family, school, parish, research, theology


Chałupniak Radosław, 1997, Problem komunikacji interpersonalnej a skuteczność katechezy szkolnej. Posoborowe studium interdyscyplinarne (mps BKUL), Lublin.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 1999a, Aktualna sytuacja katechezy we Włoszech, Katecheta, nr 19, s. 61-65.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 1999b, De catechizandis rudibus św. Augustyna a współczesna katecheza, w: Jan Kopiec, Norbert Widok (red.), Człowiek i Kościół w dziejach, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 371-378.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000a, Czas wykorzystany na katechezie, Katecheta, nr 4, s. 6-12.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000b, „Katecheza” czy „nauczanie religii”? W obronie szkolnej katechezy, Katecheta, nr 5, s. 7-12.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000c, Katecheza jako komunikacja interpersonalna, w: Tadeusz Dola, Rudolf Pierskała (red.), Ut mysterium paschale vivendo exprimatur, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 501-514.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000d, Konfesyjność nauczania religii. Zarys problematyki, Paedagogia Christiana, nr 3, s. 31-51.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000e, Postawa wiary i jej kształtowanie na katechezie, Katecheta, nr 7-8, s. 6-11.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000f, W poszukiwaniu ciszy... na katechezie, Katecheta, nr 1, s. 63-66.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2000g, Za katechezą szkolną, Katecheta, nr 9, s. 68-70.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2001a, Katolickie wychowanie religijne we wschodnich Niemczech – nowe wyzwania, Katecheta, nr 12, s. 52-56.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2001b, Szkolne nauczanie religii w Europie – dziś i jutro, w: Stanisław Rabiej (red.), Teologia w jednoczonej Europie. Materiały z sympozjum organizowanego przez Instytut Ekumenizmu i Badań nad Integracją Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 25-41.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2001c, „Wychowanie religijne” czy „wychowanie chrześcijańskie”?, w: Radosław Chałupniak, Jerzy Kostorz (red.), Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 227-240.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002a, Asertywność i komunikacja katechety – w kierunku społecznej formacji katechetów, w: Józef Stala (red.), Dzisiejszy katecheta. Stan aktualny i wyzwania, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 241-256.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002b, Chrześcijaństwo i wychowanie chrześcijańskie na Węgrzech, Katecheta, nr 1, s. 52-54.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002c, „Commonwealth of Australia” a wychowanie religijne, Katecheta, nr 5, s. 53-57.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002d, Duszpasterstwo akademickie jako forma katechezy dorosłych, w: Piotr Jaskóła, Rajmund Porada (red.), Ad plenam unitatem, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 517-526.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002e, Jaka katecheza dla dorosłych?, w: Kazimierz Misiaszek (red.), Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, Wydawnictwo Salezjańskie Warszawa, s. 87-113.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002f, Katecheza – zaproszenie do chrześcijańskiej radości, w: Józef Stala (red.), Dzisiejszy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 187-206.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002g, „Kateheza” w Chorwacji, „Katecheta” 46 (2002) nr 11, s. 65-68.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002h, Muzyka i katecheza – kilka metod katechetycznych, Katecheta, nr 11, s. 21-25.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002i, Niemiecki Związek Katechetów (DKV) – doświadczenie do wykorzystania, Katecheta, nr 2, s. 63-66.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002j, Pytania alternatywne – problem nie tylko nowicjuszy, Katecheta, nr 7-8, s. 90-93.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002k, Religijne wychowanie w krainie pachnącej żywicą, Katecheta, nr 6, s. 52-58.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002l, Wybrane metody aktywizujące w katechezie, w: Radosław Chałupniak, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Aktywizacja w katechezie – szansa czy zagrożenie?, Opole, s. 287-301.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002ł, Wychowanie religijne po hiszpańsku, Katecheta, 2002 nr 4, s. 55-61.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002m, Wychowanie religijne w kolebce naukowej katechetyki, Katecheta, nr 3, s. 60-65.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2002n, Wykorzystanie obrazu w katechezie – wybrane metody aktywizujące, Katecheta, nr 11, s. 25-30.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, Kostorz Jerzy, 2002, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003a, „Do dzieci przez rodziców”. Model katechezy rodzinnej w krajach Ameryki Południowej, Katecheta, nr 2, s. 63-69.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003b, Katecheza osób nieprzystosowanych społecznie, w: Józef Stala (red.), Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Jedność, Kielce, s. 425-442.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003c, Katecheza specjalna – w centrum czy na marginesie działalności   Google Scholar

katechetycznej Kościoła?, w: Józef Stala (red.), Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Jedność, Kielce, s. 13-26.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003d, „Od wiary do rozumienia”. Religijno-pedagogiczna koncepcja   Google Scholar

Hubertusa Halbfasa, Paedagogia Christiana, nr 2, s. 119-131.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003e, Rodzina i katecheza – dwa wyzwania współczesnego Kościoła,   Google Scholar

Kazimierz Wolsza (red.), Osoba – małżeństwo – rodzina u progu XXI, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003, s. 51-64.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003f, Sekularyzacja szkolnej lekcji religii a narodowe dyrektoria katechetyczne we Włoszech, w Niemczech i w Polsce, w: Stanisław Dziekoński (red.), Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła w Polsce, VERBINUM, Warszawa, s. 249-265.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003g, Sztuka na katechezie. Korelacja lekcji religii z wychowaniem plastycznym, Katecheta, nr 7-8, s. 127-133.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2003h, Wychowanie religijne w szkołach europejskich, w: Józef Stala (red.), Wybrane zagadnienia z katechetyki, Biblos, Tarnów, s. 175-201.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004a, Dyscyplina w katechezie, w: Chałupniak Radosław, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 67-70.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004b, Europejska Ekipa Katechetyczna, w: Chałupniak Radosław, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 85-86.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004c, Katecheza akademicka, w: Chałupniak Radosław, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 147-151.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004d, Postawa obojętności jako wyzwanie wobec katechezy studentów,   Google Scholar

Katecheta, nr 7-8, s. 116-120.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004e, Poznawanie uczniów, w: Chałupniak Radosław, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 344-347.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004f, Pytania w katechezie, w: Chałupniak Radosław, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 357-360.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004g, Sztuka w katechezie, w: Chałupniak Radosław, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, Waldemar Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana ks. biskupowi Gerardowi Kuszowi, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 390-394.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2004h, Wprowadzenie w przestrzeń języka religijnego istotnym zadaniem katechezy, w: Józef Stala (red.), Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce, s. 107-117.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2005a, Metodyka katechezy przedszkolnej, w: Józef Stala (red.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Biblos, Tarnów, s. 317-350.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2005b, Między katechezą a religioznawstwem. Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej w Niemczech w latach 1945-2000, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2005c, Młodzież gimnazjalna w oczach przyszłych katechetów, w: Józef Stala (red.), Dzisiejszy bierzmowany. Problemy i wyzwania, Jedność, Kielce, s. 357-371.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2005d, Status i rola nauczyciela religii w Niemczech, Katecheta, nr 7-8, s. 19-33.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2006a, Katecheta wobec krytyki Kościoła, w: Ryszard Czekalski (red.), Katecheza w Kościele i dla Kościoła, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock, s. 175-189.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2006b, Katecheza parafialna w Europie, w: Radosław Chałupniak, Jan Kochel, Jerzy Kostorz (red.), Katecheza parafialna – reaktywacja. Duszpasterstwo katechetyczne w parafii, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 99-114.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2006c, Katecheza parafialna w wybranych krajach Europy, Katecheta, nr 7-8, s. 19-28.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007a, Katecheza przygotowująca do Komunii Świętej i sakramentu pokuty w.... rodzinie. Polska propozycja misyjnej „catequesis familiar”, w: Józef Stala (red.), Eucharystia – pokuta i pojednanie w katechezie. Problemy i wyzwania, Jedność, Kielce, s. 309-324.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007b, Katecheza wtajemniczenia dla studentów, w: Krzysztof Kantowski (red.), Funkcja inicjacyjna katechezy w Kościele współczesnym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 199-222.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007c, Katolickie wychowanie religijne w szkołach publicznych   Google Scholar

w jednoczącej się Europie, Zeszyty Katechetyczne, nr 1, s. 7-38.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007d, Kerygmat, w: Cyprian Rogowski (red.), Leksykon pedagogiki religii, Verbinum, Warszawa, s. 319-321.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007f, Kryzys wychowania (także) religijnego, Katecheta, nr 7-8, s. 86-88.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007g, Potrzeba i uzasadnienie wychowania religijnego w podstawowych środowiskach wychowawczych (rodzina, parafia, szkoła, media), Katecheta, nr 2, s. 3-13.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007h, Radość – darem i zadaniem w życiu chrześcijańskim, w: Stanisław Rabiej (red.), Ad christianorum unitatem fovendam. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu arcybiskupowi Alfonsowi Nossolowi Wielkiemu Kanclerzowi Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego z okazji 30-lecia święceń biskupich, 50-lecia prezbiteratu i 75-rocznicy urodzin, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 35-45.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007i, Szkolna katecheza młodzieży gimnazjalnej wobec przemian i wyzwań współczesności, w: Andrzej Offmański (red.), Troska Kościoła o współczesną polską młodzież. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 155-178.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007j, Terapeutyczny wymiar katechezy szkolnej, Studia Pastoralne, t. 3, s. 143-166.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007k, Wkład „Katechety” w rozwój metodyki wychowania, Katecheta, nr 10, s. 42-51.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2007l, Wspólnota z Jezusem Chrystusem – podstawą chrześcijańskiej radości, w: Kazimierz Dola, Norbert Widok (red.), Crux Christi – spes nostra. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Kopcowi z okazji 60-lecia urodzin, 35-lecia prezbiteratu, 15-lecia sakry biskupiej i 25-lecia pracy naukowej, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 135-144.   Google Scholar

Chałupniak Radosław (red.), 2008a, Antyklerykalizm a współczesna katecheza, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2008b, Czy katecheta powinien być terapeutą?, w: Aleksandra Bałoniak, Jan Szpet (red.), Między tradycją a współczesnością. I Krajowy Kongres Katechetyczny, Wydawnictwo Naukowe UAM. Wydział Teologiczny, Redakcja Wydawnictw, Poznań, s. 289-304.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2008c, Europejska Ekipa Katechetyczna, Collectanea Theologica, nr 3, s. 151-160.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2008d, Księża i katecheza, w: Radosław Chałupniak (red.), Antyklerykalizm a współczesna katecheza, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 183-193.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2008e, Lekcja religii a duszpasterstwo szkolne na przykładzie Kościoła w Niemczech, Katecheta, nr 9, s. 16-27.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2008f, Wychowanie do cywilizacji miłości a „mediokracja”, Katecheta, nr 7-8, s. 93-99.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2009a, Adresaci katechezy dorosłych, w: Kazimierz Misiaszek, Józef Stala (red.), Katecheza dorosłych, Biblos, Tarnów, s. 171-190.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2009b, Komunikacja interpersonalna podstawą wspólnoty, w: Andrzej Draguła (red.), Kościół – Communio jako podmiot i środowisko współczesnej katechezy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 101-118.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2010a, Niemiecki model nauczania religii katolickiej, Studia Katechetyczne, t. 7, s. 80-96.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2010b, W poszukiwaniu nowego modelu katechezy, Katecheta, nr 7-8, s. 19-25.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2010c, Wychowanie do liturgii w katechezie dzieci wczesnoszkolnych według założeń nowej Podstawy programowej, w: Andrzej Offmański (red.), Współczesna katecheza liturgiczna. Liturgia w katechezie i szkolnym nauczaniu religii, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010, s. 263-283.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2010d, Wychowanie religijne na Malcie, Katecheta, nr 6, s. 7-11.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2011a, Alfabet metod biblijnych, Katecheta, nr 7-8, s. 67-74.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2011b, Współczesne ukierunkowania niemieckiej pedagogiki religijnej, Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, z. 6, s. 155-165.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2011c, Wychowanie do odbioru mediów w katechezie, w: Elżbieta Osewska (red.), Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, Wydawnictwo UKSW, Warszawa, s. 209-221.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2011d, Wychowanie do sakramentu pokuty we współczesnej katechezie   Google Scholar

dzieci wczesnoszkolnych w diecezji opolskiej, w: Konrad Glombik (red.), Sakrament pokuty wobec problemów współczesności, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 311-331.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2011e, Youcat w polskiej katechezie, Katecheta, nr 10, s. 11-17.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2011f, Zagadnienia filozoficzne w katechezie szkolnej, Forum Teologiczne, t. 12, s. 145-161.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2012a, Doświadczenie estetyczne w wychowaniu religijnym, w: Krzysztof. Kantowski, Wojciech Lechów (red.), Ku doświadczeniu wiary. Księga dedykowana Księdzu Profesorowi Andrzejowi Offmańskiemu w 70. rocznicę urodzin i 40. Rocznicę pracy naukowo-dydaktycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, s. 145-160.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2012b, Katechetyka jako teologia praktyczna – zdefiniowanie eklezjalnej tożsamości, Katecheta, nr 11, s. 4-13.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2012c, Katecheza w służbie przekazu i formacji wiary. Nowa ewangelizacja w (nowej) katechezie, Katecheta, nr 7-8, s. 4-16.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2012d, Katecheza w szkole czy poza szkołą?, Paedagogia Christiana, nr 1, s. 163-178.
Crossref   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2012e, Podstawy teologii piękna – od Biblii do ikonofilii, w: Zygfryd Glaeser (red.), Człowiek dialogu. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu arcybiskupowi Alfonsowi Nossolowi z okazji 80. rocznicy urodzin, okazji, 55. rocznicy święceń kapłańskich oraz 35. rocznicy święceń biskupich, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 739-761.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2012f, Przez obraz ku Bogu – podstawy biblijne. Kerygma, Biblia, katecheza, Studia Katechetyczne, t. 8, s. 277-304.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2013a, Arcydzieła malarstwa w katechezie, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2013b, Co robić, kiedy dzieci odchodzą od Boga?, Katecheta, nr 5, s. 62-67.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2013c, Katechetyka jako teologia praktyczna – zdefiniowanie eklezjalnej tożsamości (wersja poszerzona), Studia Katechetyczne, t. 9, s. 277-304.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2013d, Religijny analfabetyzm młodzieży, Katecheta, nr 7-8, s. 85-88.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2013e, Wychowawcy wobec kryzysu wiary współczesnej młodzieży, w: Marcin Worbs (red.), W przestrzeni wiary. Wykłady otwarte zorganizowane w okresie Wielkiego Postu, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 165-183.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2014a, Adhortacja Catechesi tradendae – wielka karta współczesnej katechezy, w: Erwin Mateja (red.), Świadek prawdy i wiary. Janowi Pawłowi w 20-lecie Uniwersytetu Opolskiego, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 157-168.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2014c, Malarstwo religijne w podręcznikach szkolnych, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2014d, Rok Wiary i jego katechetyczne implikacje, Katecheta, nr 3, s. 4-14.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2014e, Troska o więzi rodzinne w założeniach Domowego Kościoła, w: Józef Stala (red.), Nauki o rodzinie w służbie rodziny, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków, s. 253-276.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2014f, Wychowanie estetyczne w polskiej szkole, w: Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, Ewa Smak (red.), Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 371-381.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2014g, Malarstwo religijne w podręcznikach szkolnych, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2015a, Katechetyka jako pedagogika katolicka, Katecheta, nr 7-8, s. 14-23.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2015b, Kompetencje katechety w zakresie komunikacji interpersonalnej, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 4, s. 57-68.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2015c, Neutralność światopoglądowa a katolickie wychowanie w polskiej szkole, w: Jolanta Karbowniczek, Anna Błasiak, Ewa Dybowska (red.), Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym – perspektywy i problemy, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 329-352.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2015d, Szkolne nauczanie religii w Polsce w kontekście europejskim, w: Marian Zając (red.), XXV lat nauczania religii w polskiej szkole. Między nadzieją a rzeczywistością, Natan, Lublin, s. 13-35.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2015e, The visual principle and the correlation between teaching of the Catholic religion and art education in Polish school, The Person and the Challenges, nr 2, s. 67-78.
Crossref   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2016a, Katecheza rodzinna – współczesne wyzwania i realizacje, w: Paweł Landwójtowicz (red.), Matrimonio et familie. Z problematyki małżeństwa i rodziny, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 145-166.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2016b, Malarstwo religijne we współczesnej katechezie w gimnazjum, Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars, nr 2, s. 551-567.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2016c, Problem konfesyjnego nauczania religii w Niemczech, Studia Oecumenica, t. 16, s. 81-96.
Crossref   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2016d, Sakrament pokuty i pojednania w katechezie niemieckiej, Colloquia Theologica Ottoniana, nr 2, s. 7-32.
Crossref   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2017a, Meandry wychowania ekumenicznego, Studia Oecumenica, t. 17, s. 365-380.
Crossref   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2017b, Miłosierdzie jako istotna kategoria pedagogiki katolickiej, w: Roman Ceglarek, Andrzej Kuliberda (red.), Bądźcie świadkami miłosierdzia, Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, Częstochowa, s. 157-166.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2017c, Pedagogika katolicka – znaczenie i aktualność w kontekście chaosu wartości (perspektywa polska), Studia Pastoralne, t. 13, s. 62-73.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2018a, Katecheta w zwierciadle wirtualnego świata, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 1, s. 95-104.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2019a, Arcydzieła El Greca – namalowana kontrreformacja, Studia Oecumenica, t. 19, s. 97-115.
Crossref   Google Scholar

Chałupniak Radosław, 2019b, El Greco – teologia ukryta w geście, Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars, nr 1, s. 237-252.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, Kałuża Krystian, 2020, Via Pulchritudinis – The Proposal of Spirituality Based on Beauty on the Example of El Greco's Works, Journal for the Study of Religions and Ideologies, vol. 19, no 56, s. 32-45.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, Szubartowska Alicja, 2018, Obrazy patriotyczne jako kategoria pedagogiczno-katechetyczna w katechezie dzieci, w: Piotr Goliszek (red.), Wychowanie patriotyczne, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia, Lublin, s. 185-204.   Google Scholar

Chałupniak Radosław, Szubartowska Alicja., Wagner Maria, 2019, Obrazy malarskie w patriotycznym wychowaniu młodzieży na katechezie, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 1, 2019, s. 95-103.   Google Scholar

Czekalski Ryszard., Murawski Roman (oprac.), 2002, Bibliografia katechetyczna 1996-2000, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.   Google Scholar

KD/KGJ, Śp. Ks. prof. Radosław Chałupniak, https://gliwice.gosc.pl/doc/6386901.Sp-ks-prof-Radoslaw-Chalupniak (4.10.2021).   Google Scholar

Kochel Jan., Chałupniak Radosław, 2017, „Kimże jest człowiek, że [go]... wychowujesz?” (por. Ps 8,5). Antropologia pedagogiczna w katechezie, w: Anna Walulik, Janusz Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr. hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków, s. 633-651.   Google Scholar

Kostorz Jerzy, 2003, Chałupniak Radosław, w: Ryszard Czekalski (współpraca) Zbigniew Marek, Roman Murawski, Słownik katechetyków polskich XX wieku, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s. 32-33.   Google Scholar

Ks. prof. dr hab. Radosław Chałupniak, http://www.katechetyka.diecezja.opole.pl/wtuo/0-osoby/radek.htm (4.10.2021).   Google Scholar

Pogrzeb Ks. profesora Radosława Chałupniaka, dziekana Wydziału Teologicznego UO, https://m.niedziela.pl/artykul/55441/Pogrzeb-ks-profesora-Radoslawa 2021 (2021.10.04).   Google Scholar

Rychlikowski Ginter, Chałupniak Radosław, 2017, Niemieckie dokumenty katechetyczne ostatniego ćwierćwiecza, Studia Katechetyczne, t. 13, s. 153-164.   Google Scholar

Rynkal Magdalena, Chałupniak Radosław, 2017, Dokumenty katechetyczne w Austrii, Studia Katechetyczne, t. 13, s. 165-173.   Google Scholar

Tobolski Błażej, Katecheta – powołanie i wyzwanie, https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2007/Przewodnik-Katolicki-40-2007/Wiara-i-Kosciol/Katecheta-powolanie-i-wyzwanie (10.12.2021).   Google Scholar


Published
2022-12-31

Cited by

Zellma, A. (2022). Rev. Prof. Radosław Chałupniak and His Scholarly Contribution to the Development of Catechetics. Studia Warmińskie, 59, 149–170. https://doi.org/10.31648/sw.7490

Anna Zellma 
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454