[Nicolaus Copernicus in the Curriculum and Selected Method Books for Religion

Adam Przemysław Bielinowicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski Wydział Teologii


Abstract

The analysis of school curricula and religious textbooks is one of the many research tasks of catechetics, since the faith and worldview of the catechized are formed based on the content of these studies. In view of the fact that Nicolaus Copernicus is a figure of great importance both regionally, nationally and globally, he was included in the content that is conveyed to students during religion lessons. The purpose of the article is not only to present the results of the analysis of the current Roman Catholic Religious Education Program in kindergartens and schools and three method books, but also to present conclusions and postulates regarding Copernican content. In addition, an attempt has been made to answer the question to what extent a religion lesson is able to help catechized learn about the figure and views of the eminent Astronomer.

Keywords:

Nicolaus Copernicus, catechesis, teaching religion, manuals


Czyżewski Mariusz (red.), 2021, Jezus nas zbawia. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie VI, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Górski Karol, Mikołaj Kopernik. Środowisko społeczne i samotność. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2012.   Google Scholar

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Kozłowskie Krzysztof, Czy Mikołaj Kopernik był księdzem?, https://nauka.wiara.pl/doc/2989482.Czy-Mikolaj-Kopernik-byl-ksiedzem (dostęp 23.01.2023).   Google Scholar

Lewandowska Izabela, Mikołaj Kopernik w polskich podręcznikach historii XX i XXI wieku. Analiza porównawcza, Komunikaty Mazursko-Warmińskie, 2014, nr 3 (285), s. 365-388   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta (red.), 2020, Szczęśliwi, którzy szukają prawdy. Przewodnik metodyczny. Klasa V szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta (red.), 2021, Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno. Przewodnik metodyczny. Klasa VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta (red.), 2022, Szczęśliwi, którzy żyją pełnią życia. Przewodnik metodyczny. Klasa III i IV technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta (red.), 2022, Szczęśliwi, którzy żyją nadzieją. Przewodnik metodyczny. Klasa III liceum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Mielnicki Krzysztof, Kondrak Elżbieta, Parszewska Ewelina (red.), 2020, Błogosławieni, którzy ufają Jezusowi. Przewodnik metodyczny. Klasa VIII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Nosek Bogusław, Rokosz Kamilla (red.), 2020, Jestem chrześcijaninem. Wierzę. Przewodnik metodyczny. Klasa I szkoły branżowej I stopnia, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 listopada 2022 r. ustanawiająca rok 2023 Rokiem Mikołaja Kopernika w 550. rocznicę urodzin, Monitor Polski, 2022, poz. 1120.   Google Scholar

Szorc Alojzy, Mikołaj Kopernik, kanonik warmiński. Olsztyn: Warmińskie Wyd. Diecezjalne, 1974.   Google Scholar

Tomasik Piotr (red.), 2021, Być świadkiem Zmartwychwstałego w świecie. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie III liceum 4-letniego i technikum 5-letniego, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa.   Google Scholar

Tomasik Piotr (red.), 2022, Kościół wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie VII, Wydawnictwo Katechetyczne Sp. z o.o., Warszawa-Olsztyn.   Google Scholar

Wróblewski Andrzej Kajetan, Kopernik dobry na wszystko, Wiedza i Życie, 2019, nr 5, s. 71.   Google Scholar

Zajdel Dariusz, Czy tak wyglądał Mikołaj Kopernik?, https://clkp.policja.pl/clk/badania-i-projekty/ciekawe-badania/172502,Czy-tak-wygladal-Mikolaj-Kopernik.html (Dostęp 24.01.2023).   Google Scholar

Zawiślak Beata, Wojtasik Marcin (red.), 2021, Jezus nas zbawia. Poradnik metodyczny, szósta klasa szkoły podstawowej, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań.   Google Scholar


Published
2023-12-21

Cited by

Bielinowicz, A. P. (2023). [Nicolaus Copernicus in the Curriculum and Selected Method Books for Religion. Studia Warmińskie, 60, 255–265. https://doi.org/10.31648/sw.8686

Adam Przemysław Bielinowicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski Wydział Teologii