Prevention of Alcohol Dependence in Curriculum Assumptions and in Selected Religious Education Textbooks
Adam Przemysław Bielinowicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieBeata Bilicka
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w ToruniuAbstract
The analysis of curriculum documents and textbooks for teaching religion is one of the many research tasks of catechetics, because based on the content of these studies, not only the faith of the catechized is formed, but also their worldview and moral attitudes. The purpose of this article is to try to answer the question: to what extent is a religious lesson a support in activities that help the young generation live in sobriety? The answer to this question is possible thanks to the analysis carried out and the identification of specific provisions relating to the issue of alcohol prevention in curriculum documents and in selected methodological guides for teaching religion. In addition, the conclusion of the article presents conclusions and postulates regarding the content discussed and attempts to identify missing issues.Keywords:
alcohol prevention, alcoholism, abstinence, catechesis, teaching religion, manualsReferences
Adamek Dorota i in., 2020, Poradnik metodyczny. Miejsce pełne bogactw. Klasa IV szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota i in., 2021, Poradnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno. Klasa VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota i in., 2022, Poradnik metodyczny. Poznaję Jezusa. Klasa III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota i in., 2022, Poradnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy czynią dobro. Klasa VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil i in., 2020, Poradnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy szukają prawdy. Klasa V szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil i in., 2020, Przewodnik metodyczny. Błogosławieni, którzy ufają Jezusowi. Klasa VIII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil i in., 2020, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją wolnością. Klasa I liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil i in., 2021, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją wiarą. Klasa II liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil i in., 2022, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją nadzieją. Klasa III liceum, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil i in., 2023, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją miłością. Klasa IV liceum i V technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Janaszek Łukasz, Dlaczego coraz młodsi sięgają po alkohol?, https://chirurg-24.pl/dlaczego-coraz-mlodsi-siegaja-po-alkohol/ (10.01.2023) Google Scholar
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Korporwicz-Żmichowska Violetta, 2022, Spożycie alkoholu przez pełnoletnią młodzież szkolną w świetle badań „Młodzież Warszawy” i „Młodzież Mazowsza”, Medycyna ogólna i nauki o zdrowiu, 2022, nr 3 (28), s. 258-266. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu