Prevention of Alcohol Dependence in Curriculum Assumptions and in Selected Religious Education Textbooks

Adam Przemysław Bielinowicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Beata Bilicka

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu


Abstract

The analysis of curriculum documents and textbooks for teaching religion is one of the many research tasks of catechetics, because based on the content of these studies, not only the faith of the catechized is formed, but also their worldview and moral attitudes.  The purpose of this article is to try to answer the question: to what extent is a religious lesson a support in activities that help the young generation live in sobriety? The answer to this question is possible thanks to the analysis carried out and the identification of specific provisions relating to the issue of alcohol prevention in curriculum documents and in selected methodological guides for teaching religion. In addition, the conclusion of the article presents conclusions and postulates regarding the content discussed and attempts to identify missing issues.

Keywords:

alcohol prevention, alcoholism, abstinence, catechesis, teaching religion, manuals


Adamek Dorota i in., 2020, Poradnik metodyczny. Miejsce pełne bogactw. Klasa IV szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Adamek Dorota i in., 2021, Poradnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno. Klasa VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Adamek Dorota i in., 2022, Poradnik metodyczny. Poznaję Jezusa. Klasa III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Adamek Dorota i in., 2022, Poradnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy czynią dobro. Klasa VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Banasik Kamil i in., 2020, Poradnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy szukają prawdy. Klasa V szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Banasik Kamil i in., 2020, Przewodnik metodyczny. Błogosławieni, którzy ufają Jezusowi. Klasa VIII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Banasik Kamil i in., 2020, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją wolnością. Klasa I liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Banasik Kamil i in., 2021, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją wiarą. Klasa II liceum i technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Banasik Kamil i in., 2022, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją nadzieją. Klasa III liceum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Banasik Kamil i in., 2023, Przewodnik metodyczny. Szczęśliwi, którzy żyją miłością. Klasa IV liceum i V technikum, Wydawnictwo Jedność, Kielce.   Google Scholar

Janaszek Łukasz, Dlaczego coraz młodsi sięgają po alkohol?, https://chirurg-24.pl/dlaczego-coraz-mlodsi-siegaja-po-alkohol/ (10.01.2023)   Google Scholar

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Korporwicz-Żmichowska Violetta, 2022, Spożycie alkoholu przez pełnoletnią młodzież szkolną w świetle badań „Młodzież Warszawy” i „Młodzież Mazowsza”, Medycyna ogólna i nauki o zdrowiu, 2022, nr 3 (28), s. 258-266.   Google Scholar


Published
2024-12-31

Cited by

Bielinowicz, A. P., & Bilicka, B. (2024). Prevention of Alcohol Dependence in Curriculum Assumptions and in Selected Religious Education Textbooks. Studia Warmińskie, 61, 307–319. https://doi.org/10.31648/sw.9960

Adam Przemysław Bielinowicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Beata Bilicka 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu