Fenomenologiczna rewizja kreatywności społecznej w instytucjach edukacyjnych podczas wojny na Ukrainie po 24 lutym 2022
Serhii Terepyshchyi
Dragomanov Ukrainian State UniversityAbstrakt
W artykule przedstawiono fenomenologiczne badanie kreatywności społecznej w ukraińskich instytucjach edukacyjnych podczas wojny, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r. W badaniu obejmującym 153 uczestników z dziesięciu regionów eksplorowano, jak nauczyciele i uczniowie adaptowali się do wyzwań konfliktu poprzez innowacyjne metody nauczania i inicjatywy prowadzone przez studentów. Opierając się na filozofiach Husserla, Heideggera i Merleau-Ponty’ego, zidentyfikowano kluczowe
motywy: odporności, solidarności społecznej i innowacji wynikających z konieczności. Wyniki pokazują, że kreatywność społeczna służyła jako środek transcendencji, umożliwiając jednostkom afirmację sprawczości i odnalezienie sensu mimo przeciwności. Nauczyciele wprowadzili hybrydowe modele nauczania i edukację opartą na społeczności, podczas gdy uczniowie angażowali się w nauczanie rówieśnicze i tworzenie zasobów cyfrowych. Te działania nie tylko utrzymały ciągłość edukacji, ale także wzmocniły więzi wspólnotowe. Zgodnie z wcześniejszymi badaniami nad przesiedlonymi naukowcami i adaptacyjną edukacją w strefach konfliktu, podkreślono kluczową rolę kreatywności w budowaniu odporności w obliczu toczącej się wojny i utrzymaniu edukacji podczas kryzysów. Zwracano uwagę na znaczenie pielęgnowania kreatywności w programach nauczania, aby przygotować jednostki do złożonych i nieprzewidywalnych realiów. Uzyskane wnioski dają nadzieję na przyszłość ukraińskiej edukacji i dostarczają cennych lekcji dla innych społeczeństw stojących przed podobnymi wyzwaniami.
Słowa kluczowe:
fenomenologia, kreatywność społeczna, edukacja ukraińska, wojna na Ukrainie, odporność, innowacje w edukacjiBibliografia
Amabile Teresa, 1996, Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder, CO. Google Scholar
Burde Dana, 2014, Schools for Conflict or for Peace in Afghanistan, Columbia University Press, New York. Google Scholar
Federowicz Michał, Terepyshchyi Serhii, 2023, Democratic Values in Education: A Theoretical Examination of Ukrainian Children and Youth in Polish Schools Post-February 2022. Studia Warmińskie, 60, рр. 45–60. https://doi.org/10.31648/sw.9562. Google Scholar
Freire Paulo, 1970, Pedagogy of the Oppressed, Herder and Herder, New York. Google Scholar
Heidegger Martin, 1962, Being and Time, Harper & Row, New York. Google Scholar
Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2022, The Basic Approaches to the Value of Life in Bioethical Discourse, Studia Warmińskie, 59, pp. 87–96. https://doi.org/10.31648/sw.8328. Google Scholar
Husserl Edmund, 1999, Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology, Springer, Dordrecht. Google Scholar
Kirk Jackie, 2009, Certification Counts: Recognizing the Learning Attainments of Displaced and Refugee Students, International Institute for Educational Planning, UNESCO, Paris. Google Scholar
Mbanaso Uche M., Abrahams Lucienne, Okafor Kennedy Chinedu, 2023, Research Philosophy, Design and Methodology. In: Research Techniques for Computer Science, Information Systems and Cybersecurity. Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-031-30031-8_6. Google Scholar
Merleau-Ponty Maurice, 1964, The Primary of Perception and Other Essays on Phenomenological Psychology, the Philosophy of Art, History and Politics. Ed. James M.Edie. Evanston: Northwestern University Press. Google Scholar
Mizrahi Moti, 2020, The Case Study Method in Philosophy of Science: An Empirical Study, Perspectives on Science, 28(1), pp. 63-88. URL: https://doi.org/10.1162/posc_a_00333. Google Scholar
Oleksiyenko Anatoly, Terepyshchyi Serhii, Gomilko Olga, Svyrydenko Denys, 2021, ‘What do you mean, you are a refugee in your own country?’: Displaced scholars and identities in embattled Ukraine, European Journal of Higher Education, 2021, vol. 11(2), pp. 101-118. Google Scholar
Oleksiyenko Anatoly, Terepyshchyi Serhii, 2024, ‘Hope despite all odds’: academic precarity in embattled Ukraine, Teaching in Higher Education, 29(3), pp. 741–755. Google Scholar
Robinson Ken, 2006, Out of Our Minds: Learning to be Creative, Capstone, Oxford. Google Scholar
Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasyia, 2021, Media Literacy and Information Security in Education, Studia Warmińskie, 58, pp. 133-141. Google Scholar
Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasyia, 2022, Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022, Studia Warmińskie, 59, pp. 125-135. Google Scholar
Van Manen Max, 2016, Phenomenology of Practice: Meaning-Giving Methods in Phenomenological Research and Writing, Routledge, New York. Google Scholar
Dragomanov Ukrainian State University