Wpływ międzynarodowej gospodarki na rozwój wartości demokratycznych we współczesnych praktykach edukacyjnych
Anastasiia Kostenko
State University of Infrastructure and TechnologyOksana Kuzmenko
State University of Infrastructure and TechnologyAbstrakt
Autorki skupiły się na badaniach dotyczących wpływu międzynarodowej gospodarki na rozwój wartości demokratycznych we współczesnych praktykach edukacyjnych. Postępujący rozwój gospodarki prowadzi do zmian w innych sferach społeczeństwa, zwłaszcza w edukacji, gdzie wdrażanie wartości demokratycznych staje się
krytycznym czynnikiem w procesie zapewniania jakości kształcenia. Rozważana jest rola orientacji wartościowych i zaufania politycznego w kontekście środowiska edukacyjnego oraz analizowane są teoretyczne podejścia renomowanych badaczy, takich jak John Dewey, Bruno Latour, Jürgen Habermas i Anthony Giddens. Wnioskuje się, że skuteczne wdrażanie wartości demokratycznych w edukacji wymaga kompleksowego podejścia, które uwzględnia wpływ międzynarodowej gospodarki, interakcje między strukturami a agentami oraz znaczenie komunikacji i połączeń sieciowych. Takie podejście przyczyni się do kształtowania demokratycznego, społecznie odpowiedzialnego i ekonomicznie rozwiniętego społeczeństwa.
Słowa kluczowe:
międzynarodowa gospodarka, przestrzeń edukacyjna, ideologia, globalne procesy gospodarcze, zasady demokratyczneBibliografia
Bondarenko Nelly, Kosyanchuk Serhii, 2022, The relevance of paradigm shifts in educational theory and practice, Modern research in world science, pp. 612–618 [in Ukrainian]. Google Scholar
Democracy index, 2023, https://ourworldindata.org/grapher/democracy-index-eiu. Google Scholar
Dewey John, 2024, Democracy and education, Columbia University Press, https://www.degruyter.com/document/doi/10.7312/dewe21010-003/pdf. Google Scholar
Federowicz Michał, Terepyshchyi Serhii, 2023, Democratic Values in Education: A Theoretical Examination of Ukrainian Children and Youth in Polish Schools Post-February 2022, Studia Warmińskie, 60, рр. 45–60. https://doi.org/10.31648/sw.9562. Google Scholar
Giddens Anthony, 1984, The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structure, Cambridge: Polity Press. Google Scholar
Habermas Jürgen, 1984, The Theory of Communicative Action: Reason and the Rationalization of Society, Beacon Press, https://www.beacon.org/The-Theory-of-Communicative-Action-P1305.aspx. Google Scholar
Latour Bruno, 2005, Reassembling the Social: An Introduction that Actor-Network-Theory, Oxford : Oxford University Press, pp. 301. Google Scholar
Oleksiyenko Anatoly, Terepyshchyi Serhii, 2024, ‘Hope despite all odds’: academic precarity in embattled Ukraine, Teaching in Higher Education, 29(3), pp. 741–755. Google Scholar
Shamrai Viktoriia, 2023, Educational policy and values of democracy, Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T. G. Shevchenko, 177(21), pp. 56–63 [in Ukrainian]. Google Scholar
Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasyia, 2021, Media Literacy and Information Security in Education, Studia Warmińskie, 58, pp. 133-141. Google Scholar
Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasyia, 2022, Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022, Studia Warmińskie, 59, pp. 125-135. Google Scholar
The Digital Economy and Society Index (DESI), 2024, https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi. Google Scholar
The top 10 largest economies in the world in 2024, 2024, https://www.datapandas.org/ranking/education-rankings-by country#introduction. Google Scholar
Todorov Ihor, 2020, The integrating role of educational programs of Jean Monet in the formation of European community values: Ukrainian content, International Scientific Bulletin, 1(21), pp 139–150 [in Ukrainian]. Google Scholar
State University of Infrastructure and Technology
State University of Infrastructure and Technology