Bezpieczeństwo humanitarne w szkolnictwie wyższym: koncepcja i realizacja

Oleksandr Horban

Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University

Ruslana Martych

Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University


Abstrakt

Autorzy badają kształtowanie i rozwój bezpieczeństwa humanitarnego w kontekście szkolnictwa wyższego, podkreślając jego krytyczną rolę w obliczu szybkiej transformacji cyfrowej i pojawiających się wyzwań społecznych. Wskazują na główne zagrożenia dla bezpieczeństwa humanitarnego – dezinformację, manipulację algorytmiczną i przeciążenie poznawcze – i konieczność wspierania krytycznego myślenia jako kluczowego narzędzia poznawczego do budowania odporności indywidualnej i zbiorowej. Badanie przedstawia triadyczny model edukacyjny oparty na rozwoju kompetencji, integracji umiejętności korzystania z mediów i kształtowaniu etycznych wytycznych w celu przeciwdziałania zagrożeniom informacyjnym. Ponadto sytuuje szkolnictwo wyższe jako przestrzeń do kształtowania światopoglądu, refleksji moralnej i integracji społecznej, ułatwiając kultywowanie świadomości bioetycznej i różnorodności kulturowej. Uniwersytety są przedstawiane jako ważne instytucje, które promują odporność humanitarną, odpowiedzialność moralną i dialog inkluzywny, działając zarówno jako centra wiedzy, jak i mobilizatorzy społeczni, szczególnie w czasach kryzysu. Autorzy zwracają uwagę, że misja szkolnictwa wyższego wykracza poza tradycyjny transfer wiedzy, wspierając odpowiedzialnych, krytycznie myślących obywateli zdolnych do utrzymania wolności, godności i sprawiedliwości w złożonym świecie. Praktyczne zalecenia obejmują integrację bezpieczeństwa humanitarnego z programami nauczania, rozszerzanie kompetencji bioetycznych, wzmacnianie autonomii uniwersytetów i wzmacnianie współpracy międzynarodowej w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju i pokoju.


Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo humanitarne, szkolnictwo wyższe, transformacja cyfrowa, media, zagrożenia informacyjne


Allison John, 2017, Human security and higher education: An examination of North American and European HS programs and the interdisciplinary academy, Journal of Human Security Studies, 6(1), p. 18–37.   Google Scholar

Al-Rodhan Nayef, 2007, The role of education in global security, Slatkine.   Google Scholar

Androshchuk Alina, Maluga Oleksandr, 2024, Use of artificial intelligence in higher education: State and trends, International Science Journal of Education & Linguistics, 3(2), p. 27–35, doi:10.46299/j.isjel.20240302.04.
Crossref   Google Scholar

Bauman Zygmunt, 2001, Community: Seeking safety in an insecure world, Polity Press.   Google Scholar

Biesta Gert, 2006, Beyond learning: Democratic education for a human future, Paradigm.   Google Scholar

Federowicz Michał, Terepyshchyi Serhii, 2023, Democratic values in education: A theoretical examination of Ukrainian children and youth in Polish schools post-February 2022, Studia Warmińskie, 60, p. 45–60, doi:10.31648/sw.9562.
Crossref   Google Scholar

Hanlon Robert, Christie Kenneth, 2016, Freedom from fear, freedom from want: An introduction to human security, University of Toronto Press.
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Fedyuk Vladyslava, 2021, Critical thinking as the basis of modern educational approaches in the formation of a student’s personality, Educological Discourse, 35(4), p. 66–83, doi:10.28925/2312-5829.2021.45.
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2022, The basic approaches to the value of life in bioethical discourse, Studia Warmińskie, 59, p. 87–96, doi:10.31648/sw.8328
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2023, Conceptualising the value of life in bioethical discourse: Sanctity vs quality of life, Studia Warmińskie, 60, p. 61–70, doi:10.31648/sw.9563.
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2024, Bioethical discourse of humanitarian security, Studia Warmińskie, 61, p. 113–125, doi:10.31648/sw.10788.
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Protsenko Olena, 2022, External environment of university values: Culture economy, Educological Discourse, 37(2), p. 101–112, doi:10.28925/2312-5829.2022.27.
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Protsenko Olena, Tytarenko Vita, Bulvinska Oksana, Melnychenko Olga, 2022, Cultural economics: The role of higher education institution in shaping the value systems, Scientific Bulletin of the National Mining University, 1, p. 128–132. doi:10.33271/nvngu/2022-1/128.
Crossref   Google Scholar

Horban Oleksandr, Stadnyk Mykola, Martych Ruslana, Mishchuk Andrii, Mishchuk Mariana, 2024, The role of higher education in the formation of humanitarian security of the state, Conhecimento & Diversidade, 16(43), p. 302–321, doi:10.18316/rcd.v16i43.11850.
Crossref   Google Scholar

Kaldor Mary, Martin Mary, Selchow Sabine, 2007, Humanitarian security: A new strategic narrative for Europe, International Affairs, 83(2), p. 273–288, doi:10.1111/j.1468-2346.2007.00623.x.
Crossref   Google Scholar

Kromydas Theocharis, 2017, Rethinking higher education and its relationship with social inequalities: Past knowledge, present state and future potential, Palgrave Communications, 3, Article 1, doi:10.1057/s41599-017-0001-8.
Crossref   Google Scholar

Luchaninova Olga, 2024, Institutions of higher education in the conditions of the development of the digital university and the new paradigm of thinking, in: Forum-SOIS “Development of a Single Open Information Space of Education Throughout Life” (pp. 26–29), Vinnytsia.   Google Scholar

Martin Mary, Owen Taylor (eds.), 2014, Routledge handbook of human security, Routledge.
Crossref   Google Scholar

Newman Edward, 2022, Covid-19: A human security analysis, Global Society, 36(4), 431–454. doi:10.1080/13600826.2021.2010034.
Crossref   Google Scholar

Nussbaum Martha, 2010, Not for profit: Why democracy needs the humanities, Princeton University Press.   Google Scholar

Panfilov Oleksandr, Savchenko Olga, 2021, Education as a factor in ensuring the national security of the state, Bulletin of the Yaroslav Mudryi National Law University, Series: Philosophy, Philosophy of Law, Political Science, Sociology, 1(48), p. 146–159. doi:10.21564/2075-7190.48.224807.
Crossref   Google Scholar

Reinsberg Bernhard, Shaw Daniel, Bujnoch Louis, 2024, Revisiting the security–development nexus: Human security and the effects of IMF adjustment programmes, Conflict Management and Peace Science, 41(1), p. 72–95, doi:10.1177/07388942221111064.
Crossref   Google Scholar

Stern Maria, Öjendal Joakim, 2010, Mapping the security–development nexus: Conflict, complexity, cacophony, convergence? Security Dialogue, 41(1), p. 5–29, doi:10.1177/0967010609357041.
Crossref   Google Scholar

Tadjbakhsh Shahrbanou, Chenoy Anuradha 2007, Human security: Concepts and implications, Routledge.
Crossref   Google Scholar

UNESCO, 2021, Reimagining our futures together: A new social contract for education, UNESCO.   Google Scholar

United Nations Development Programme, 1994), Human development report 1994: New dimensions of human security, Oxford University Press.   Google Scholar


Opublikowane
2025-12-17

Cited By /
Share

Horban, O., & Martych, R. (2025). Bezpieczeństwo humanitarne w szkolnictwie wyższym: koncepcja i realizacja. Studia Warmińskie, 62(62), 67–78. https://doi.org/10.31648/sw.11971

Oleksandr Horban 
Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University
Ruslana Martych 
Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University