Bezpieczeństwo humanitarne w szkolnictwie wyższym: koncepcja i realizacja
Oleksandr Horban
Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan UniversityRuslana Martych
Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan UniversityAbstrakt
Autorzy badają kształtowanie i rozwój bezpieczeństwa humanitarnego w kontekście szkolnictwa wyższego, podkreślając jego krytyczną rolę w obliczu szybkiej transformacji cyfrowej i pojawiających się wyzwań społecznych. Wskazują na główne zagrożenia dla bezpieczeństwa humanitarnego – dezinformację, manipulację algorytmiczną i przeciążenie poznawcze – i konieczność wspierania krytycznego myślenia jako kluczowego narzędzia poznawczego do budowania odporności indywidualnej i zbiorowej. Badanie przedstawia triadyczny model edukacyjny oparty na rozwoju kompetencji, integracji umiejętności korzystania z mediów i kształtowaniu etycznych wytycznych w celu przeciwdziałania zagrożeniom informacyjnym. Ponadto sytuuje szkolnictwo wyższe jako przestrzeń do kształtowania światopoglądu, refleksji moralnej i integracji społecznej, ułatwiając kultywowanie świadomości bioetycznej i różnorodności kulturowej. Uniwersytety są przedstawiane jako ważne instytucje, które promują odporność humanitarną, odpowiedzialność moralną i dialog inkluzywny, działając zarówno jako centra wiedzy, jak i mobilizatorzy społeczni, szczególnie w czasach kryzysu. Autorzy zwracają uwagę, że misja szkolnictwa wyższego wykracza poza tradycyjny transfer wiedzy, wspierając odpowiedzialnych, krytycznie myślących obywateli zdolnych do utrzymania wolności, godności i sprawiedliwości w złożonym świecie. Praktyczne zalecenia obejmują integrację bezpieczeństwa humanitarnego z programami nauczania, rozszerzanie kompetencji bioetycznych, wzmacnianie autonomii uniwersytetów i wzmacnianie współpracy międzynarodowej w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju i pokoju.
Słowa kluczowe:
bezpieczeństwo humanitarne, szkolnictwo wyższe, transformacja cyfrowa, media, zagrożenia informacyjneBibliografia
Allison John, 2017, Human security and higher education: An examination of North American and European HS programs and the interdisciplinary academy, Journal of Human Security Studies, 6(1), p. 18–37. Google Scholar
Al-Rodhan Nayef, 2007, The role of education in global security, Slatkine. Google Scholar
Androshchuk Alina, Maluga Oleksandr, 2024, Use of artificial intelligence in higher education: State and trends, International Science Journal of Education & Linguistics, 3(2), p. 27–35, doi:10.46299/j.isjel.20240302.04.
Crossref
Google Scholar
Bauman Zygmunt, 2001, Community: Seeking safety in an insecure world, Polity Press. Google Scholar
Biesta Gert, 2006, Beyond learning: Democratic education for a human future, Paradigm. Google Scholar
Federowicz Michał, Terepyshchyi Serhii, 2023, Democratic values in education: A theoretical examination of Ukrainian children and youth in Polish schools post-February 2022, Studia Warmińskie, 60, p. 45–60, doi:10.31648/sw.9562.
Crossref
Google Scholar
Hanlon Robert, Christie Kenneth, 2016, Freedom from fear, freedom from want: An introduction to human security, University of Toronto Press.
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Fedyuk Vladyslava, 2021, Critical thinking as the basis of modern educational approaches in the formation of a student’s personality, Educological Discourse, 35(4), p. 66–83, doi:10.28925/2312-5829.2021.45.
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2022, The basic approaches to the value of life in bioethical discourse, Studia Warmińskie, 59, p. 87–96, doi:10.31648/sw.8328
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2023, Conceptualising the value of life in bioethical discourse: Sanctity vs quality of life, Studia Warmińskie, 60, p. 61–70, doi:10.31648/sw.9563.
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Martych Ruslana, 2024, Bioethical discourse of humanitarian security, Studia Warmińskie, 61, p. 113–125, doi:10.31648/sw.10788.
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Protsenko Olena, 2022, External environment of university values: Culture economy, Educological Discourse, 37(2), p. 101–112, doi:10.28925/2312-5829.2022.27.
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Protsenko Olena, Tytarenko Vita, Bulvinska Oksana, Melnychenko Olga, 2022, Cultural economics: The role of higher education institution in shaping the value systems, Scientific Bulletin of the National Mining University, 1, p. 128–132. doi:10.33271/nvngu/2022-1/128.
Crossref
Google Scholar
Horban Oleksandr, Stadnyk Mykola, Martych Ruslana, Mishchuk Andrii, Mishchuk Mariana, 2024, The role of higher education in the formation of humanitarian security of the state, Conhecimento & Diversidade, 16(43), p. 302–321, doi:10.18316/rcd.v16i43.11850.
Crossref
Google Scholar
Kaldor Mary, Martin Mary, Selchow Sabine, 2007, Humanitarian security: A new strategic narrative for Europe, International Affairs, 83(2), p. 273–288, doi:10.1111/j.1468-2346.2007.00623.x.
Crossref
Google Scholar
Kromydas Theocharis, 2017, Rethinking higher education and its relationship with social inequalities: Past knowledge, present state and future potential, Palgrave Communications, 3, Article 1, doi:10.1057/s41599-017-0001-8.
Crossref
Google Scholar
Luchaninova Olga, 2024, Institutions of higher education in the conditions of the development of the digital university and the new paradigm of thinking, in: Forum-SOIS “Development of a Single Open Information Space of Education Throughout Life” (pp. 26–29), Vinnytsia. Google Scholar
Martin Mary, Owen Taylor (eds.), 2014, Routledge handbook of human security, Routledge.
Crossref
Google Scholar
Newman Edward, 2022, Covid-19: A human security analysis, Global Society, 36(4), 431–454. doi:10.1080/13600826.2021.2010034.
Crossref
Google Scholar
Nussbaum Martha, 2010, Not for profit: Why democracy needs the humanities, Princeton University Press. Google Scholar
Panfilov Oleksandr, Savchenko Olga, 2021, Education as a factor in ensuring the national security of the state, Bulletin of the Yaroslav Mudryi National Law University, Series: Philosophy, Philosophy of Law, Political Science, Sociology, 1(48), p. 146–159. doi:10.21564/2075-7190.48.224807.
Crossref
Google Scholar
Reinsberg Bernhard, Shaw Daniel, Bujnoch Louis, 2024, Revisiting the security–development nexus: Human security and the effects of IMF adjustment programmes, Conflict Management and Peace Science, 41(1), p. 72–95, doi:10.1177/07388942221111064.
Crossref
Google Scholar
Stern Maria, Öjendal Joakim, 2010, Mapping the security–development nexus: Conflict, complexity, cacophony, convergence? Security Dialogue, 41(1), p. 5–29, doi:10.1177/0967010609357041.
Crossref
Google Scholar
Tadjbakhsh Shahrbanou, Chenoy Anuradha 2007, Human security: Concepts and implications, Routledge.
Crossref
Google Scholar
UNESCO, 2021, Reimagining our futures together: A new social contract for education, UNESCO. Google Scholar
United Nations Development Programme, 1994), Human development report 1994: New dimensions of human security, Oxford University Press. Google Scholar
Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University
Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University