Filozofia hybrydowości w zarządzaniu: phronesis, ryzyko i zwinne zarządzanie w świecie postcyfrowym
Oleksiy Kiykov
Dragomanov Ukrainian State UniversityAbstrakt
Filozofia hybrydycznego zarządzania – jako zakorzeniona w cnocie praktyka mądrego działania w niepewnych warunkach funkcjonowania – jest przedmiotem rozważań w niniejszym artykule. Wychodząc od arystotelesowskiej roztropności praktycznej (phronesis), łączy w jedną architekturę rozumowania zwinne iterakcje, roztropne zarządzanie ryzykiem, badania wartości, edukację emocjonalną oraz fenomenologicznie inspirowane tworzenie wiedzy. Proponowana „konstytucja organizacyjna” opiera się na pięciu zobowiązaniach: klarowności wartości, dialogicznym nadawaniu sensu, ostrożnej eksperymentacji, kształtowaniu zdolności oraz etycznym postępowaniu, dzięki czemu hybrydyczność godzi normy i improwizację bez popadania w technokrację czy relatywizm. Analiza pokazuje, że takie zarządzanie wzmacnia odporność, legitymizację i spójność etyczną instytucji, jednocześnie podtrzymując innowacyjność. Decyzyjna jakość jawi się tu jako osiągnięcie społeczne oparte na zbiorowej roztropności i projektowaniu instytucjonalnym. Niepewność traktowana jest jako pole kształtowania charakteru i doprecyzowania celów, a nie wada do usunięcia.
Słowa kluczowe:
hybrydyczność, roztropność praktyczna (phronesis), roztropne zarządzanie ryzykiem, tworzenie wiedzy, bezpieczeństwo etyczneBibliografia
Aristotle, 2002, Nicomachean Ethics, Akvilon-Plus, Kyiv, p. 480.
Crossref
Google Scholar
Aristotle, 2022, Metaphysics, Tempora, Kyiv, p. 848. Google Scholar
Azhazha M.A., Fursin O.O., Venger O.M., 2021, Communication Management as a Factor in Enhancing the Efficiency of Public Administration, Humanities Studies, 9(86), p. 127–137.
Crossref
Google Scholar
Boiko Ye., Diachenko Yu., 2022, Innovative Management as Contemporary Anti-Crisis Governance, Management of the Development of Complex Systems, 52, p. 5–11.
Crossref
Google Scholar
Eriksen D., Strumińska-Kutra M., 2022, Extending Knowledge, Improving Practice and Refining Values: Research Informed by the Concept of Phronesis, in: Espedal G., Jelstad Løvaas B., Sirris S., Wæraas A. (eds), Researching Values, Palgrave Macmillan, Cham.
Crossref
Google Scholar
Federowicz Michal, Terepyshchyi Serhii, 2023, Democratic Values in Education: A Theoretical Examination of Ukrainian Children and Youth in Polish Schools Post-February 2022, Studia Warmińskie, 60, p. 45–60.
Crossref
Google Scholar
Kiykov O.Yu., 2024, Philosophical Foundations of Hybrid Management: From Technocratism to Humanistic Approaches in Contemporary Governance, Culturological Almanac, 4, p. 221–228. Google Scholar
Kiykov O., 2024, Hybrid Management in Higher Education: Philosophical and Managerial Aspects under Globalization and the Information Society, Higher Education of Ukraine, 3, p. 22–30. Google Scholar
Kiykov O., 2024, Philosophical Foundations of Modern Educational Management: From Critical Pedagogy to Hybrid Governance, Humanities Studies, 21(98), p. 159–167.
Crossref
Google Scholar
Kristjánsson K., 2022, Collective Phronesis in Business Ethics Education and Managerial Practice: A Neo-Aristotelian Analysis, Journal of Business Ethics, 181, p. 41–56.
Crossref
Google Scholar
Kristjánsson K., 2024, Aristotelian Practical Wisdom (Phronesis) as the Key to Professional Ethics in Teaching, Topoi, 43, p. 1031–1042.
Crossref
Google Scholar
Nestoryshen I., 2023, Innovation and Project Management in Tourism, Innovations and Technologies in the Service and Catering Sector, 1(7), p. 21–26. Google Scholar
Nonaka I., Yamaguchi I., 2022, Synthesis of Phenomenology and Management Studies, in: Management by Eidetic Intuition, The Nonaka Series on Knowledge and Innovation, Palgrave Macmillan, Singapore.
Crossref
Google Scholar
Terepyshchyi S., Kostenko A., 2021, Media Literacy and Information Se-curity in Education, Studia Warmińskie, 58, p. 133–141.
Crossref
Google Scholar
Valenzuela P., 2024, Phronesis in Educating Emotions, Topoi, 43, p. 1021–1030.
Crossref
Google Scholar
Venger O., 2023, Philosophy of Risk Management in the Context of Global Challenges, Marijampolė, Lithuania, p. 82–83. Google Scholar
Voronkova V.H., Nikitenko V.O., Vasylchuk H.M., 2022, Agile Philosophy as a Driver of Foresight in the Digital Economy, Digital Economy and Economic Security, 3(3), p. 109–117. Google Scholar
Yastremska O.M., Hudyma O.V., Yezhelyi Yu.O., Lukianykhin V.O., 2023, Novel Innovative Educational Systems and Technologies in Management, Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 37, p. 465–472. Google Scholar
Dragomanov Ukrainian State University