Zagadnienie aborcji w założeniach programowych i wybranych podręcznikach do religii

Adam Bielinowicz

Katedra Nauk o Rodzinie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn


Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza najnowszej „Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” oraz „Programu nauczania religii” w celu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób dokumenty te uwzględniają w swej treści kwestie związane z zagadnieniem obrony życia nienarodzonych. Autor przedstawia krótką charakterystykę podręczników oraz analizuje je w aspekcie zagadnień z zakresu aborcji. Analizie poddano podręczniki metodyczne nauczania religii dla nauczyciela i dla uczniów, opublikowane przez Wydawnictwo WAM. Są to podręczniki, które cieszą się popularnością i bardzo często sięgają po nie katecheci. W zakończeniu podjęto próbę oceny prezentowanych dokumentów i podręczników oraz zaproponowano katalog wskazań dla autorów kolejnych edycji oraz praktyczne propozycje dla katechetów.


Słowa kluczowe:

aborcja, obrona życia, katecheza, nauczanie, podręczniki


Drogi świadków Chrystusa. W rodzinie. Podręcznik metodyczny do religii dla III klasy liceum oraz IV technikum. Kraków 2014.

Drogi świadków Chrystusa. W rodzinie. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy liceum oraz II i III technikum - wersja elektroniczna, Kraków 2013.

Drogi świadków Chrystusa. W świecie. Podręcznik do religii dla II klasy liceum oraz II i III technikum – wersja elektroniczna, Kraków 2013.

Jałowiczor J., Jak zostaliśmy obrońcami życia, Rzeczpospolita 2013 (9617), z 20 VIII.

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010.

Kubik W. (red.), Odsłonić twarz Chrystusa. Chodźmy razem. Poradnik metodyczny do nauki religii dla klasy III gimnazjum, Kraków 2013.

Marek Z. (red.), W drodze do Emaus. Jezus prowadzi i zbawia. Podręcznik metodyczny do religii dla III klasy gimnazjum, Kraków 2014.

Petrowa-Wasilewicz A., Prof. Chazan w wywiadzie dla KAI: Nadchodzi rewolucja kulturowa!, http://ekai.pl/wydarzenia/temat_dnia/x80472/prof-chazan-w-wywiadzie-dla-kai-nadchodzi-rewolucja-kulturowa/ (10.01.2015).

Regmunt B., Warzeszczak S., Apel Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia i chorych o zweryfikowanie decyzji podjętej w sprawie prof. Bogdana Chazana, http://episkopat.pl/informacje_kep/6251.1,Apel_o_zweryfikowanie_decyzji_w_sprawie_prof_Chazana.html (10.01.2015).

Sobór Watykański II, Gaudium et Spes. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym.

W świecie. Notes ucznia dla II klasy liceum oraz II i III technikum, Kraków 2013.

W świecie. Podręcznik metodyczny do religii dla II klas liceum oraz II i III technikum, Kraków 2013.
Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By /
Share

Bielinowicz, A. (2015). Zagadnienie aborcji w założeniach programowych i wybranych podręcznikach do religii. Studia Warmińskie, 52, 151–161. https://doi.org/10.31648/sw.128

Adam Bielinowicz 
Katedra Nauk o Rodzinie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn