Wartości demokratyczne w edukacji: analiza sytuacji ukraińskich dzieci i młodzieży w polskich szkołach po lutym 2022 r.

Michał Federowicz

Instytut Filozofii Polskiej Akademii Nauk

Serhii Terepyshchyi

Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy Dragomanov Ukrainian State University


Abstrakt

Masowy napływ ludności ukraińskiej do Polski po 24 lutym 2022 r. postawił przed instytucjami edukacyjnymi bezprecedensowe wyzwania. W niniejszym artykule autorzy podjęli rozważania, w jaki sposób wartości demokratyczne mogą zostać włączone do polskiego systemu edukacji w celu wspierania wzajemnego zrozumienia kulturowego, zaangażowania obywatelskiego i integracji społecznej. Kluczowe koncepcje, takie jak wartości demokratyczne i antydemokratyczne, obywatelstwo, zaangażowanie, wolność i edukacja na rzecz pokoju i inne są analizowane w celu spojrzenia na te kwestie z perspektywy globalnej. Autorzy podkreślają również potrzebę badań empirycznych w celu dalszej walidacji i udoskonalenia przedstawionych tu ram teoretycznych, biorąc pod uwagę wyjątkowy i ewoluujący krajobraz społeczno-kulturowy polskich szkół.


Słowa kluczowe:

wartości demokratyczne, wartości antydemokratyczne, edukacja, ukraińskie dzieci i młodzież, polskie szkoły, zaangażowanie obywatelskie, integracja społeczna, rozumienie kulturowe


Adams Marie C., Kivlighan III, D.Martin, 2019, When home is gone: An application of the multicultural orientation framework to enhance clinical practice with refugees of forced migration, Professional Psychology: Research and Practice, 50(3), p. 176.
Crossref   Google Scholar

Banko Michele, MacKeen Brendon, Ray Laurie, 2020, November, A unified taxonomy of harmful content. In Proceedings of the fourth workshop on online abuse and harms, p. 125-137.
Crossref   Google Scholar

Biesta Gert, 2011, The Ignorant Citizen: Mouffe, Rancière, and the Subject of Democratic Education, Studies in Philosophy and Education 30, p. 141–153.
Crossref   Google Scholar

Cabello R., Fernández-Berrocal P., 2015, Implicit theories and ability emotional intelligence, Frontiers in Psychology, 6, p. 700.
Crossref   Google Scholar

Democracy Report 2023, Defiance in the Face of Autocratization, 2023, Papada Evie, Lindberg Staffan I. (eds.), Varieties of Democracy (V-Dem), V-Dem Institute at the University of Gothenburg.   Google Scholar

Engel Michael, The struggle for control of public education: Market ideology vs. democratic values, Temple University Press, 2000.   Google Scholar

Everhart Drew T., 2023, Communal Reconciliation: Corporate Responsibility and Opposition to Systemic Sin, International Journal of Systematic Theology, 25(1), p. 134-156.
Crossref   Google Scholar

Friedkin Noah E., 2004, Social Cohesion, Annual Review of Sociology, 30, p. 409-425.
Crossref   Google Scholar

Giroux Henry A., Bosio Emiliano, 2021, Critical pedagogy and global citizenship education, Conversations on global citizenship education, Routledge, p. 3-12.
Crossref   Google Scholar

Hausner Jerzy et all, 2020, Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej GAP oraz Małopolska Szkoła Administracji Publicznej UEK, Kraków.   Google Scholar

Haydon Graham, 1993, Values Education in a Democratic Society, Studies in Philosophy and Education, vol. 12, 33–44.
Crossref   Google Scholar

Hordecki Bartosz, Trosiak Cezary, 2023, Emotional shift? Polish-Ukrainian attitudes in chosen school communities of Wielkopolska, komunikat z badań, Faculty of Political Science and Journalism, Adam Mickiewicz University in Poznań.   Google Scholar

Jarosz Sarian, Klaus Witold (eds.), 2023, Polska szkoła pomaga. Przyjęcie osób uchodźczych z Ukrainy w Polsce w 2022 roku, Konsorcjum Migracyjne, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego, Centrum Badań Migracyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.   Google Scholar

Luthans Fred, Luthans Brett C., Luthans Kyle W., 2021, Organizational Behavior: An Evidence-Based Approach, IAP.   Google Scholar

Mazurkiewicz Grzegorz, 2012, Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Mitchell Claire, Religion, Identity and Politics in Northern Ireland: Boundaries of Belonging and Belief, Routledge, 2017.
Crossref   Google Scholar

Oleksiyenko A., Terepyshchyi S., 2023, ‘Hope despite all odds’: academic precarity in embattled Ukraine, Teaching in Higher Education, p. 1-15.
Crossref   Google Scholar

Ortner Daniel, 2021, In the Name of Diversity: Why Mandatory Diversity Statements Violate the First Amendment and Reduce Intellectual Diversity in Academia, Cath. UL Rev., 70, p. 515.   Google Scholar

Parmar Bidhan L., Freeman R.Edward, Harrison Jeffrey S., Wicks Andrew C., Purnell Lauren, De Colle Simone, 2010, Stakeholder Theory: The State of the Art, Academy of Management Annals, 4(1), p. 403-445.
Crossref   Google Scholar

Philips Victoria M., 2021, Inclusion and Exclusion in Higher Education: What Are the Factors Influencing Discrimination Against International Students in South Africa, Sociology, vol. 11, no. 2, p. 57-65.
Crossref   Google Scholar

Popyk Anzhela 2021, Children: Transnational Transitions and Formation of Sense of Belonging of Migrant Children in Poland, youth Working Papers no. 3/2021 Warszawa: Uniwersytet SWPS – Młodzi w Centrum lAB, https://doi.org/10.23809/13.   Google Scholar

Popyk Anzhela, 2023, Polska szkoła oczami dzieci-migrantów. Od akceptacji do socjalizacji, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, no. 1(187).
Crossref   Google Scholar

Popyk Anzhela, Pustułka Paula, Trąbka Agnieszka, 2019, Theorizing Belonging of Migrant Children and Youth at a Meso-Level, Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny, no. 1(171), p. 235–55.
Crossref   Google Scholar

Robert Kates W., Parris Thomas M., Leiserowitz Anthony A., 2005, What is Sustainable Development? Goals, Indicators, Values, and Practice, Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 47(3), p. 8-21.
Crossref   Google Scholar

Rodriguez Jason, 2021, Freedom of speech or freedom to silence?: how color-evasive racism protects the intimidation tactics of American extreme rightwing organizations, Race Ethnicity and Education, 24(4), p. 451-469.
Crossref   Google Scholar

Roth Klas, Mollvik Lia, Alshoufani Rama, Adami Rebecca, Dineen Katy, Majlesi Fariba, Tesar Marek, 2022, Philosophy of education in a new key: Constraints and possibilities in present times with regard to dignity, Educational Philosophy and Theory, vol. 54(8), 1147-1161.
Crossref   Google Scholar

Šerek Jan, Juhová Dana S., Lomičová Lucie, 2022, The legitimizing roles of respectful treatment and direct democracy in collective decision‐making: A school‐based study, Journal of Applied Social Psychology, vol. 52(2), p. 95-105.
Crossref   Google Scholar

Shadiev Rustam, Sun Ai, Huang Yueh-Min, 2019, A Study of the Facilitation of Cross-Cultural Understanding and Intercultural Sensitivity Using Speech-Enabled Language Translation Technology, British Journal of Educational Technology, vol. 50(3), p. 1415-1433.
Crossref   Google Scholar

Sinclair Kristin, Malen Betty, 2021, Student-Based Budgeting as a Mechanism for Promoting Democratic Decision Making: Testing the Theory of Action, Educational Policy, 35(5), p. 781-809.
Crossref   Google Scholar

Sobestjańska Anna, Sopińska Alicja, Wojdat Marcin, 2022, Miejska gościnność. Szacunek liczby Ukraińców w miastach Unii Metropolii Polskich, marzec, kwiecień, maj 2022, Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza.   Google Scholar

Tędziagolska Magdalena, Walczak Bartłomiej, Wielecki Kamil M., 2023, Refugee students in Polish schools. Where are we at the start of another school year? Report from a qualitative study conducted by Badania i Dzialania for the Center for Civic Education.   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasiia, 2021, Media Literacy and Information Security in Education, Studia Warmińskie, vol. 58, p. 133-141.
Crossref   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasiia, 2022, Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022, Studia Warmińskie, vol. 59, p. 125-135.
Crossref   Google Scholar

The Global State of Democracy, 2019, Addressing the Ills, Reviving the Promise, 2019, International Institute for Democracy and Electoral Assistance (International IDEA), Strömsborg, Stockholm, Sweden.   Google Scholar

Torres Carlos A., 2002, Globalization, Education, and Citizenship: Solidarity versus Markets?, American Educational Research Journal, 39(2), p. 363-378.
Crossref   Google Scholar

Włoch Renata, 2013, Poland: Multiculturalism in the Making?, Challenging Multiculturalism: European Models of Diversity, p. 257-278.
Crossref   Google Scholar

Woods Philip A., 2004, Democratic leadership: drawing distinctions with distributed leadership, International journal of leadership in education, 7(1), p. 3-26.
Crossref   Google Scholar

Yuliansih Eli, Arafat Yasir, Wahidy Ahmad, 2021, The influence of learning media and learning interests on student learning outcomes, Jurnal Penelitian Guru Indonesia, no. 6(2), p. 411-417.
Crossref   Google Scholar

Zembylas Michalinos, 2020, The affective modes of right-wing populism: Trump pedagogy and lessons for democratic education, Studies in Philosophy and Education, vol. 39, no. 2, p. 151-166.
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
2023-12-21

Cited By /
Share

Federowicz, M., & Terepyshchyi, S. (2023). Wartości demokratyczne w edukacji: analiza sytuacji ukraińskich dzieci i młodzieży w polskich szkołach po lutym 2022 r. Studia Warmińskie, 60, 45–60. https://doi.org/10.31648/sw.9562

Michał Federowicz 
Instytut Filozofii Polskiej Akademii Nauk
Serhii Terepyshchyi 
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy Dragomanov Ukrainian State University