Integracja celów zrównoważonego rozwoju i umiejętności korzystania z mediów w edukacji

Anastasiia Kostenko

Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Oksana Kuzmenko

State University of Infrastructure and Technology, Faculty of Management and Technologies, Department of Theoretical and Applied Economics


Abstrakt

W niniejszym artykule analizie poddano zagadnienie dotyczące umiejętności korzystania z mediów i zrównoważonego rozwoju w procesie edukacyjnym, zwłaszcza w obliczu rosnącej wojny informacyjnej i zmian technologicznych. Autorzy argumentują, że umiejętność korzystania z mediów jest kluczowym narzędziem zapewniającym krytyczne myślenie i stabilność społeczną. Podkreślają rolę edukatorów jako głównych „operatorów” informacji i analizują, w jaki sposób umiejętności korzystania z mediów jako komponenty całego systemu medialnego mogą sprawić, że infrastruktura edukacyjna będzie bardziej odporna na zagrożenia zewnętrzne. Wykorzystując interdyscyplinarne podejście, autorzy wskazują skuteczne sposoby wzmacniania umiejętności korzystania z mediów  w środowisku kadry edukacyjnej jako drogi do osiągnięcia określonych celów zrównoważonego rozwoju.


Słowa kluczowe:

umiejętność korzystania z mediów, cele zrównoważonego rozwoju, edukacja, technologie informacyjno-komunikacyjne, krytyczne myślenie


Innovative learning technologies in the conditions of informatization of education: study guide author. number: R. Gurevich, M. Kozyar, M. Academy Lviv: LDUBZHD, 2015.   Google Scholar

Media education and media literacy: textbook / edited by: V. Ivanov, O. Volosheniuk, edited by V. Rizuna. 2nd ed., pp. K. Center of the Free Press. 2012. 352 p.   Google Scholar

Sharko Vitaliy D., Media competence as a component of methodical teacher training and its diagnosis, http://ite.kspu.edu/webfm_send/349 .   Google Scholar

Teaching English - global program for English teachers, 2023, https://www.teachingenglish.org.uk/.   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasia, 2022, Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022, Studia Warmińskie, vol. 59, p. 125-135.
Crossref   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, Svyrydenko Denys, Zakharenko K., Bezgin Kostiantyn, Kulga O. 2019, Evaluation of Donbas universities’ economic potential: problems of personnel training and unemployment, Scientific Bulletin of National Mining University, Issue 5, p. 149-154.
Crossref   Google Scholar

The Sustainable Development Goals Report 2022. URL: https://unstats.un.org/sdgs/report/2022/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2022.pdf.   Google Scholar

Yermolenko A.O., 2016, Media competence as a necessary component of the professional skill of a modern teacher, Visnyk. Series: Pedagogical sciences, no. 137. p. 330-333.   Google Scholar


Opublikowane
2023-12-21

Cited By /
Share

Kostenko, A., & Kuzmenko, O. (2023). Integracja celów zrównoważonego rozwoju i umiejętności korzystania z mediów w edukacji. Studia Warmińskie, 60, 83–92. https://doi.org/10.31648/sw.9565

Anastasiia Kostenko 
Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Oksana Kuzmenko 
State University of Infrastructure and Technology, Faculty of Management and Technologies, Department of Theoretical and Applied Economics