Opublikowane: 2018-09-141

Nauka – obiektywna prawda czy subiektywny sens? Kontrowersje antropologiczne

Marek Wołodźko

Abstrakt

Dzisiejszy dyskurs humanistyczny  prowadzi się niejako na dwóch poziomach: krytycznym – dotyczącym samoświadomości badacza I przedmiotowym – dotyczącym przedmiotu refleksji. W artykule poruszane są niektóre problemy epistemologiczne związane z uprawnieniem antropologii kulturowej i pozostałych dyscyplin humanistycznych. Dotyczą one możliwości poznawania innych  kultur, innych kontekstów kulturowych, które w dzisiejszej refleksji humanistycznej nabierają postać interpretacji bądź przekładu kategorii pojęciowych badanej kultury na kulturę badacza. Współczesne uprawianie antropologii kulturowej (ogólnie humanistyki) polega na w dużej mierze autorefleksji badacza nad własnym uwikłaniem kulturowym, na uświadamianiu sobie swojej kultury, aby zapobiec przypisywaniu badanym kulturom sądów pochodzących z kultury badacza. Jest to zagadnienie intrygujące i w dalszym ciągu wymagające przemyślenia; świadczyć o tym może chociażby przykład niezliczonych “pomyłek” epistemologicznych falsyfikowanych w kolejnych “teoriach socjologicznych”, “prądach filozoficznych”, “rewolucjach naukowych”, “czy programach badawczych”.

W artykule formuułuje się ogólny program krytycznej i samokontrolującej się świadomości metodologicznej w postaci procedury neutralizującej aksjologiczne preferencje badacza.

Słowa kluczowe:

antropologia kulturowa, społeczeństwo pierwotne, obiektywność poznania

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wołodźko, M. (2018). Nauka – obiektywna prawda czy subiektywny sens? Kontrowersje antropologiczne. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, 77–88. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/hip/article/view/902

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.