Analiza możliwości rozwoju elektromobilności transportu miejskiego na terenie powiatu pilskiego
Piotr Gorzelańczyk
Katedra Transportu, Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pilehttps://orcid.org/0000-0001-9662-400X
Filip Warnke
Katedra Transportu, Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w PileAbstrakt
Elektromobilność w transporcie stanowi obecnie trend, który zapewne szybko nie zniknie z przestrzeni gospodarki światowej. Wszelkie wskaźniki odnoszące się do badań rozwoju tej gałęzi przemysłu pokazują, że liczba samochodów z napędem elektrycznym będzie wzrastała coraz szybciej, a z czasem ten typ pojazdów wyprze tradycyjne auta spalinowe. Przykładowo w Polsce auta elektryczne to około 4,5% wszystkich sprzedawanych aut i obecnie na 1000 mieszkańców przypada jeden taki samochód. W 2021 roku sprzedano 20 253 sztuk, czyli o 93% więcej niż w roku poprzednim (Elektromobilność…, 2022). Ważnym czynnikiem potwierdzającym tę drogę jest na pewno ciągłe dążenie największych gospodarek świata do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, powodujących zbyt szybkie zmiany klimatu.
Celem projektu jest rozwój elektromobilności w sektorze transportu miejskiego na terenie powiatu pilskiego. Sukces tego przedsięwzięcia będzie jednak możliwy w momencie przeobrażeń w wielu istotnych sferach. Być może jest to odniesienie bardziej globalne, lecz rozwój wielu dziedzin sprzyjających elektromobilności na szczeblu krajowym będzie wpływał na przyspieszenie wprowadzania nowych rozwiązań na poziomie mikroregionalnym (samorządowym), czyli w naszym przypadku w transporcie miejskim na terenie powiatu pilskiego.
Słowa kluczowe:
elektromobilność, mobilność, transport miejski, ochrona środowiskaBibliografia
Altenburg, T., Schamp, E.W., & Chaudhary, A. (2016). The Emergence of Electromobility: Comparing Technological Pathways in France, Germany, China and India. Science and Public Policy, 43(4), 464-475. https://doi.org/10.1093/scipol/scv054.
Crossref
Google Scholar
Bartłomiejczyk, M., & Kołacz, R. (2020). The Reduction of Auxiliaries Power Demand: The Challenge for Electromobility in Public Transportation. Journal of Cleaner Production, 252, 119776. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119776.
Crossref
Google Scholar
Bielski, B., & Bednarczyk, M. (2020). Whether the Development of Electromobility Positively Influences the Quality of Transport Services in Cities – Critical Analysis. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 47, 7-17. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2020.1.001.
Crossref
Google Scholar
Campisi, T., Severino, A., Al-Rashid, M., & Pau, G. (2021). The Development of the Smart Cities in the Connected and Autonomous Vehicles (CAVs) Era: From Mobility Patterns to Scaling in Cities. Infrastructures, 6, 100.
Crossref
Google Scholar
Chargers. (2022). AmperGo. Retrieved from https://ampergo.pl/ (17.08.2022). Google Scholar
Chinoracky, R., Stalmasekova, N., & Corejova, T. (2022). Trends in the Field of Electromobility – From the Perspective of Market Characteristics and Value-Added Services: Literature Review. Energies, 15, 6144.
Crossref
Google Scholar
Diana, M., Pirra, M., & Woodcock, A. (2020). Freight Distribution in Urban Areas: A Method to Select the Most Important Loading and Unloading Areas and a Survey Tool to Investigate Related Demand Patterns. European Transport Research Review, 12, 40.
Crossref
Google Scholar
Ebenezer, N., Dalkmann, H., Haq, G., Cervantes Barron, K., Brand, C., Collett, K, Cullen, J., Dixon, J., Hine J., Hirmer, S., Patterson, S. (Ed.), Pye, S., Sivakumar, A., & Welsby, D. (2021). Electromobility in the Global South: An Equitable Transition toward Road Passenger Transport Decarbonization. Washington: Sustainable Mobility for All. Google Scholar
Electricity Generation Mix in Selected Countries. Structure of Power Generation in Selected EU Countries 2021. (2021). EURACOAL Statistics. EURACOAL the voice of coal in Europe. Retrieved from https://euracoal.eu/info/euracoal-eu-statistics/ (17.02.2021). Google Scholar
Elektromobilność – chwilowy trend czy przyszłość motoryzacji? (2022). Automarket. Grupa PKO Banku Polskiego. Retrieved from https://automarket.pl/blog/rynek-motoryzacyjny/elektromobilnosc-chwilowy-trend-czy-przyszlosc-motoryzacji/ (15.12.2022). Google Scholar
Gao, Y., & Zhu, J. (2022). Characteristics, Impacts and Trends of Urban Transportation. Encyclopedia, 2(2), 1168-1182. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2020078.
Crossref
Google Scholar
Gorzelanczyk, P. (2020). Mobility of Polish Residents. In J. Mikulski (Ed.). Research and the Future of Telematics. 20th International Conference on Transport Systems Telematics, TST 2020 Kraków, Poland, October 27-30, 2020, Selected Papers, p. 3-14, Series Communications in Computer and Information Science. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59270-7.
Crossref
Google Scholar
Gorzelańczyk, P. (2022). Change in the Mobility of Polish Residents During the COVID-19 Pandemic. Communications – Scientific Letters of the University of Žilina, 24(3), A100-A111. https://doi.org/10.26552/com.C.2022.3.A100-A111.
Crossref
Google Scholar
Jarosiński, K. (2021). History of the Development of the Scooter Movement Along with the Characteristics of Electric Scooter Rentals in Krakow. Urban and Regional Transport, 11-12, 12-30. Google Scholar
Jest gdzie „zatankować” samochód elektryczny. (2022). Miasto Piła. Aktualności. Retrieved from https://www.pila.pl/aktualnosci/28f6c8a5ad00d49f5b35c27525c75212.html (13.12.2022). Google Scholar
Jung, J., & Koo, Y. (2018). Analyzing the Effects of Car Sharing Services on the Reduction of Greenhouse Gas (GHG) Emissions. Sustainability, 10, 539.
Crossref
Google Scholar
Karlik, P. (2022). Ekologiczne systemy transportu miejskiego. Instytut Rozwoju Myśli Ekologicznej. Retrieved from: https://irme.pl/ekologiczne-systemy-transportu-miejskiego/ (8.08.2022). Google Scholar
Kuzior, A., Krawczyk, D., Brozek, P., Pakhnenko, O., Vasylieva, T., & Lyeonov, S. (2022). Resilience of Smart Cities to the Consequences of the COVID-19 Pandemic in the Context of Sustainable Development. Sustainability, 14, 12645. https://doi.org/10.3390/su141912645.
Crossref
Google Scholar
Licznik elektromobilności: liczba osobowych samochodów z napędem elektrycznym w Polsce przekroczyła 20 tys. sztuk. (2021). Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM). Retrieved from https://psnm.org/2021/informacja/licznik-elektromobilnosci-liczba-osobowych-samochodow-z-napedem-elektrycznym-w-polsce-przekroczyla-20-tys-sztuk/ (12.12.2022). Google Scholar
Martinus, M. (2022). Smart City and Privacy Concerns During COVID-19. Lessons from Singapore, Malaysia, and Indonesia. In: T. Phan, D. Damian (Eds). Smart Cities in Asia. SpringerBriefs in Geography. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-1701-1_4.
Crossref
Google Scholar
May, N. (2018). Local Environmental Impact Assessment as Decision Support for the Introduction of Electromobility in Urban Public Transport Systems. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 64, 192-203, https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.07.010.
Crossref
Google Scholar
Netzer, L., Wöss, D., Märzinger, T., Müller, W., & Pröll, T. (2022). Impact of an E-Highway on the Required Battery Capacities and Charging Infrastructure for Cargo Transport with E-Trucks on the Basis of a Real Use Case. Energies, 15, 7102.
Crossref
Google Scholar
Olejniczak, M., & Mendakiewicz, A. (2018). Analiza wykorzystania systemu car-sharing i jedno- Google Scholar
osobowych samochodów elektrycznych w transporcie miejskim. In U. Motowidlak, D. Wronkowski, A. Reńda (Eds.). Różne oblicza logistyki. Zbiór prac studentów, p. 191-200. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Pietrzak, K., & Pietrzak, O. (2019). Environmental Effects of Electromobility in a Sustainable Urban Public Transport. Sustainability, 12, 1052. https://doi.org/10.3390/su12031052.
Crossref
Google Scholar
Połom, M., & Wiśniewski, P. (2021), Implementing Electromobility in Public Transport in Poland in 1990-2020. A Review of Experiences and Evaluation of the Current Development Directions. Sustainability, 13, 4009. https://doi.org/10.3390/su13074009.
Crossref
Google Scholar
Rajé, F., Tight, M., & Pope, F.D. (2018). Traffic Pollution: A Search for Solutions for a City Like Nairobi. Cities, 82, 100-107. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.05.008.
Crossref
Google Scholar
Strategia rozwoju elektromobilności. Elektromobilność w Pile. (2022). Miasto Piła. Retrieved from https://www.pila.pl/strategia-rozwoju-elektromobilnosci.html (17.08.2022). Google Scholar
Wasik, E., Czech, P., Figlus, T., Turoń, K., & Kałuża, R. (2018). Electric Bicycle as the Future of Eco-transport. AUTOBUSY – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 19(6), 771-779. https://doi.org/10.24136/atest.2018.173.
Crossref
Google Scholar
Yigitcanlar, T. (2022), Towards Smart and Sustainable Urban Electromobility: An Editorial Commentary. Sustainability, 14, 2264. https://doi.org/oi.org/10.3390/su14042264.
Crossref
Google Scholar
Katedra Transportu, Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
https://orcid.org/0000-0001-9662-400X
Katedra Transportu, Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND