Zachowania impulsywne klientów wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych w Polsce – studium przypadku

Paweł Merło

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852


Abstrakt

Wzrost zamożności polskiego społeczeństwa obserwowany w ostatnich latach doprowadził do istotnej zmiany zachowań konsumpcyjnych Polaków. Coraz częściej rodzaj i wolumen realizowanych zakupów nie jest zdeterminowany jedynie na podstawie realnych i obiektywnych przesłanek, lecz także wynika z „potrzeb chwili”. Tym samym placówka handlowa, w której są realizowane zakupy, przestaje być tylko i wyłącznie miejscem, gdzie możliwa jest realizacja zakupów przemyślanych i planowanych, ale coraz częściej staje się miejscem, w którym potrzeby są kreowane przez działania marketingowe. Stają się więc one istotnym narzędziem oddziaływania na klienta w miejscu sprzedaży oraz instrumentem wpływającym na zwielokrotnienie zysku przedsiębiorcy, co ma bardzo duże znaczenie, szczególnie w wielkopowierzchniowych sklepach handlu detalicznego, w których jest realizowanych większość zakupów przeciętnego Polaka. Przeprowadzone badania wskazują, że najistotniejszymi determinantami zachowań impulsywnych jest wiek oraz płeć. Osoby młode prezentują dość wysoki poziom konsumpcji impulsywnej. Takie jednostki ze względu na wiek nie przykładają dużej wagi do planowania wydatków, co skutkuje często nieracjonalnym wydawaniem pieniędzy. Skala zakupów pod wpływem impulsu w dużo większym stopniu dotyczy kobiet niż mężczyzn, które najczęściej zajmują się zakupami spożywczymi. Kobiety spędzają więcej czasu w sklepach niż mężczyźni. Konsekwencją jest to, że właśnie one są najbardziej narażone na działania merchandisingowe prowadzone w placówkach handlowych. Zauważono, że istotny wpływ na poziom zakupów (szczególnie nieplanowanych i dokonywanych pod wpływem impulsu) ma nastrój i samopoczucie klienta podczas wizyty w placówce handlowej. Ich poziom wzrasta szczególnie, gdy nastrój konsumenta przyjmuje skrajne pozycje (bardzo dobry/bardzo zły). Zauważono także, że więcej zakupów nieplanowanych i dokonywanych pod wpływem impulsu jest realizowanych przez gospodarstwa domowe lepiej sytuowane, których budżet pozwala na większe zakupy w ogóle. Wielkość zakupów nieplanowanych i impulsywnych jest zdecydowanie większa w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych, co wskazuje na dużo większe możliwości stosowania działań marketingowych stymulujących sprzedaż bardziej w takich placówkach niż w małych sklepach osiedlowych.


Słowa kluczowe:

zachowania konsumentów, zachowania impulsywne, zakupy nieplanowane, marketing


Acquah, A., Nsiah, T.K., Antie, E.N.A., & Otoo, B. (2021). Literature Review on Theories of Motivation. EPRA International Journal of Economic and Business Review, 9(5), 25-29.
Crossref   Google Scholar

Alderfer, C.P. (1969). An Empirical Test of a New Theory of Human Needs. Organizational Behavior and Human Performance, 4(2): 142–175. https://doi:10.1016/0030-5073(69)90004-X
Crossref   Google Scholar

Ciekanowski, Z. (2017). Motywowanie w zarządzaniu współczesną organizacją. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 12(1), 129-142.
Crossref   Google Scholar

Furnham, A. (2008). The Psychology of Behaviour at Work. 2nd ed. Hove, New York: Psychology Press.   Google Scholar

Gao, S. (2022). Analysis of Maslow’s Hierarchy Theory in Today’s Team Management. In 2022 4th International Conference on Economic Management and Cultural Industry (ICEMCI 2022), Atlantis Press, p. 1106-1112.
Crossref   Google Scholar

Gąsiorowska, A. (2003). Zakupy impulsywne – zjawisko, jego determinanty i behawioralne konsekwencje. Marketing i Rynek, 9, 13-20.   Google Scholar

Gąsiorowska, A. (2013). Różnice indywidualne w skłonności do kupowania impulsywnego. Konstrukcja i walidacja skali pomiarowej. Psychologia Ekonomiczna, 4, 6-21.   Google Scholar

Herzberg, F. (1969). One More Time: How Do You Motivate Employees? Harvard Business Review, January-February.   Google Scholar

Hitt, M.A., Miller, C.C., Colella, A., & Triana, M. (2017). Organizational Behavior. Hoboken: John Wiley & Sons.   Google Scholar

Maslow, A.H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
Crossref   Google Scholar

McClelland, D. (1961). The Achieving Society. Princeton, NJ: Van Nostrand.
Crossref   Google Scholar

McClelland, D.C., & Johnson E.W. (1984). Learning to Achieve. Glenview, Illinois: Scott Foresman & Co.   Google Scholar

McGregor, D. (1960). Theory X and Theory Y. Organization Theory, 358(374), 5.   Google Scholar

Miller-Zawodniak, A. (2012). Teorie potrzeb jako współczesne teorie motywacji. Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, 4, 101-116.   Google Scholar

Pasek, A. (2019). Potrzeby społeczne związane z rozwojem społeczeństwa. Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 15(1), 56-84.
Crossref   Google Scholar

Pasterski, M. (2016). INSIGHT. Droga do mentalnej dojrzałości. Gliwice: Helion.   Google Scholar

Rook, D.W. (1987). The buying impulse. Journal of Consumer Research, 14, 189-199.
Crossref   Google Scholar

Rudzewicz, A. (2018). Wpływ zaufania do marki na zachowania konsumentów. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.   Google Scholar

Rudzewicz, A., Michalak, J., & Merło, P. (2021). Narzędzia promocji w komunikacji marketingowej. Olsztyn: Instytut Badań Gospodarczych.
Crossref   Google Scholar

Sobczyk, G. (2018). Zachowania konsumentów wobec nowych trendów konsumpcji – wyniki badań. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lubinie, 52(1), 171-180.
Crossref   Google Scholar

Solow, R.M. (1974). The Economics of Resources or the Resources of Economics. Classic Papers in Natural Resource Economics. London: Palgrave Macmillan, p. 257-276.
Crossref   Google Scholar

Szykuła-Piec, B. (2018). Pozycja zastosowania wybranych elementów teorii wymiany w celu identyfikacji procesów integracji społecznej w kontekście kształtowania bezpieczeństwa. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, 68(4), 277-290.   Google Scholar


Opublikowane
2023-12-30

Cited By /
Share

Merło, P. (2023). Zachowania impulsywne klientów wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych w Polsce – studium przypadku. Olsztyn Economic Journal, 18(2), 141–156. https://doi.org/10.31648/oej.10049

Paweł Merło 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-6881-2852



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND