Pomiar zaufania w przedsiębiorstwie : podejście koncepcyjne

Adam Rudzewicz

Katedra Analizy Rynku i Marketingu, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
http://orcid.org/0000-0002-7807-9375


Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie znaczenia zaufania w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, a następnie przedstawienie trzech autorskich narzędzi badawczych zastosowanych do pomiaru zaufania wewnętrznego, międzyorganizacyjnego i konsumenckiego, które w zamierzeniu autora tworzą kompletny konstrukt zaufania na poziomie przedsiębiorstwa. Założenia pomiarowe oparto na studiach literaturowych. Zaproponowany podział na trzy obszary był zasadny, ponieważ różne podmioty biorą udział w procesie kształtowania zaufania i inne czynniki determinują określony obszar zaufania. Autor starał się uporządkować i wykazać najbardziej istotne współcześnie wymiary zaufania, zaliczając do nich troskę o pracowników, troskę o interesariuszy, kompetencje, niezawodność, uczciwość i otwartość. Zdiagnozowano wymiary zaufania na poziomie ogólnym, a następnie rozwinięto je do postaci operacyjnej i pomiarowej, które powinny jak najlepiej opisywać zaproponowane obszary zaufania. Podczas pomiaru zaufania w ramach zaproponowanego podziału opracowano odpowiedni model badawczy. W celu określenia jego przydatności przeprowadzono badania empiryczne, które pozwoliły na określenie przydatności zaproponowanych narzędzi pomiarowych. Narzędzia badawcze, które w tym celu wykorzystano, są zrozumiałe i możliwe do zastosowania w praktyce zarządzania, nie upraszczają nadmiernie rzeczywistości. Koncepcja systemowej analizy zaufania spełnia kryterium wiarygodności i można mieć nadzieję, że odzwierciedla w jak największym stopniu rzeczywistość, w jakiej funkcjonuje przedsiębiorstwo. 


Słowa kluczowe:

zaufanie, przedsiębiorstwo, interesariusze, model pomiarowy


Broniewska M. J. 2012. Społeczna odpowiedzialność i zaufanie podstawą strategicznej współpracy międzysektorowej. Management and Business Administration, Central Europe, 21(1): 71–84. DOI: 10.7206/mba.ce.2084-3356.47.   Google Scholar

Bugdol M. 2010. Wymiary i problemy zarządzania organizacja opartą na zaufaniu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.   Google Scholar

Chrupała-Pniak M., Grabowski D., Sulimowska-Formowicz M. 2016. The value of trust in inter-organizational relations. Economics and Business Review, 2(16): 127–143. DOI: 10.18559/ebr.2016.2.8.   Google Scholar

Churchill G. A. 2002. Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Claro D.P., Claro P.B.O. 2008. Managing trust relationships. Calculative, affective, belief and performance. Brazilian Administration Rewiew, Curitiba, 5(4): 291–292. http://dx.doi.org/10.1590/S1807-76922008000400004.   Google Scholar

Dobiegała-Korona B. 2006. Klient kapitałem przedsiębiorstwa. In: Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa. Eds. B. Dobiegała-Korona, A. Herman. Difin, Warszawa.   Google Scholar

Dobiegała-Korona B. 2007. Zaufanie klienta. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2: 19.   Google Scholar

Dyer J. H., Chu W. 2003. The role of trustworthiness in reducing transaction costs and improving performance. Organization Science, 14: 60.   Google Scholar

Gryczka M. 2013. Imperatyw zaufania i współpracy w procesie budowania otwartego ekosystemu wiedzy w Polsce. Management and Business Administration, Central Europe, 21(1): 85–97. DOI: 10.7206/mba.ce.2084-3356.48.   Google Scholar

Hejduk I. K., Grudzewski W.M., Sankowska A., Wańtuchowicz M. 2009. Znaczenie zaufania i zarządzania zaufaniem w opinii przedsiębiorstw. E-mentor, 5: 59–60.   Google Scholar

Hinner M. B. 2016. Relationships and trust in perceiving price fairness: an exploratory study. Economics and Business Review, 2(16): 54–73. DOI: 10.18559/ebr.2016.2.4.   Google Scholar

Kozłowski W., MichalakJ., Rudzewicz A., Warzocha Z. 2014. Produkt i promocja w problematyce marketingowej. Wydawnictwo UWM w Olsztynie, Olsztyn.   Google Scholar

Kramer R.M., Lewicki R.J. 2010. Repairing and enhancing trust. Approaches to reducing organizational trust deficits. The Academy of Management Annals, 4(1): 246. http://dx.doi.org/10.1080/19416520.2010.487403.   Google Scholar

Levin D.Z., CrossR., AbramsL.C., Lesser E.L. 2002. Trust and knowledge sharing: A critical combination. IBM Institute for Knowledge – Based Organizations. www.researchgate.net (access: 11.02.2017).   Google Scholar

Mitręga M. 2009. Zależność i zaufanie w relacjach na rynku B2B. In: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców. Eds. L. Garbarski, J. Tkaczyk. WAiP, Warszawa.   Google Scholar

Mróz B. 2009. Zaufanie w relacjach firma – konsument. Uwarunkowania i dylematy. In: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców. Eds. L. Garbarski, J. Tkaczyk. WAiP, Warszawa.   Google Scholar

Mynarski S. 2000. Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Kantor Wydawniczy Zakamycze, Zakamycze, p. 32–34.   Google Scholar

Pucetaite R., Lamsa A.M., Novelskaite A. 2010. Organizations which have the strongest potential for high-level organizational trust in a low-trust societal context. Transformation in Business & Economics, 9(2): 320.   Google Scholar

Rudzewicz A. 2016. Zaufanie w przedsiębiorstwie. Uwarunkowania – relacje – pomiar. Wydawnictwo UWM w Olsztynie, Olsztyn.   Google Scholar

Sankowska A. 2011. Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem: perspektywa wewnątrz-organizacyjna. Difin, Warszawa.   Google Scholar

Seppänen R., Blomqvist K., Sundqvist S. 2007. Measuring inter–organizational trust – a critical review of the empirical research in 1990–2003. Industrial Marketing Management, 36: 249–265. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2005.09.003.   Google Scholar

Strumińska-Kutra M. 2011. Przedsiębiorstwo – przedmiot czy podmiot odpowiedzialności? Instytucjonalne uwarunkowania CSR. Master of Business Administration, 4(111): 69–83.   Google Scholar

Sztompka P. 2008. Odbudować piramidę. Polityka, 2677 (25.10.2008): 38–39.   Google Scholar

Winch S. 2011. Kulturowe uwarunkowania przywództwa w przedsiębiorstwie – wyniki badań. Master of Business Administration, 3: 102–113.   Google Scholar

Zygan M. 2014. Zaufanie a koszty transakcyjne. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 1: 49–53.   Google Scholar

Żądło K. 2014. O wartości zaufania. Komunikacja i budowa zaufania a rynkowa wartość przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Poltext, Warszawa.   Google Scholar


Opublikowane
2018-12-03

Cited By /
Share

Rudzewicz, A. (2018). Pomiar zaufania w przedsiębiorstwie : podejście koncepcyjne. Olsztyn Economic Journal, 13(4), 487–498. https://doi.org/10.31648/oej.2742

Adam Rudzewicz 
Katedra Analizy Rynku i Marketingu, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
http://orcid.org/0000-0002-7807-9375



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND