Interesariusze rynku ubezpieczeniowego
Justyna Witkowska
Katedra Polityki Społecznej i Ubezpieczeń, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Celem artykułu jest zidentyfikowanie oraz przedstawienie interesariuszy rynku ubezpieczeniowego i ich oczekiwań względem ubezpieczyciela. Zakłady ubezpieczeń prowadzą działalność ubezpieczeniową na rynku finansowym, współpracując z różnymi podmiotami. Wśród tych podmiotów znajdują się: właściciele, menedżerowie, pracownicy towarzystw ubezpieczeń, agenci wyłączni, klienci indywidualni i instytucjonalni, pośrednicy ubezpieczeniowi, firmy outsourcingowe, konkurencja, instytucje ubezpieczeniowe, jednostki otoczenia biznesu, jednostki badawczo-rozwojowe oraz społeczeństwo. Każda z tych stron wnosi pewne oczekiwania w stosunku do zakładu ubezpieczeń.
Słowa kluczowe:
interesariusz, rynek ubezpieczeniowy, otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne ubezpieczycielaBibliografia
BANYAR J., REGOS G. 2012. Paradoxical price effects on insurance market. Economic Modelling, 22: 1399-1407.
BIELSKI M. 2002. Podstawy teorii organizacji i zarządzania. C.H. Beck, Warszawa.
BORKOWSKI A. 2012. Wybrane zagadnienia związane z ochroną konsumentów na rynku pośrednictwa ubezpieczeniowego. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 2: 45-64.
FUCHS D. 2012. Odpowiedzialność ubezpieczyciela za działania agenta w świetle charakteru prawnego czynności (usług) dodatkowych pośrednika. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 3: 53-65.
Guidance on social responsibility ISO 26000, http://www.lsd.lt/typojew/fileadmm/ Failai/N172- IS0-DIS-26000-E-.pdf, (access: 05.12.2013).
GUILLEN M., NIELSEN J.P., SCHEIKE T.H., PEREZ-MARIN A.M. 2012. Time-varying effects in the analysis of customer loyalty: A case study in insurance. Expert Systems with Applications, 39: 3551-3558.
HĄBEK P. 2010. Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
Insurance Market Yearbook 2012, Part V. Tables V.1 - V.6, Statistical statement knf-02.^http://www.knf.gov.pl/Images/V-Sprawozdanie-stat-2012-tcm75-35811.xls (access: 12.01.2014).
IWKO J. 2013. Dobre praktyki biznesowe na polskim rynku usług ubezpieczeniowych jako efekt realizacji idei społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Rozprawy Ubezpieczeniowe, 14 (1): 72-94.
KALINOWSKI T.B. 2010. Innowacyjność przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
LASAK R. 2008. Strategie konkurencyjne na rynku towarzystw ubezpieczeń na życie. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 20: 183-208.
MINTOF-CZYŻ T. 2006. Rola brokerów na współczesnym rynku ubezpieczeń. In: Szkice o ubezpieczeniach. Ed. M. Kuchlewska. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
O'CONNELL F. 2009. Szybka realizacja projektów. Wolters Kluwer Polska, Kraków.
ORLICKI M. 2008. Pozycja prawna banku w ubezpieczeniach bancassurance. Prawo Asekuracyjne, 2(55).
SCHUMPETER J.A., 1960. Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa.
SOKOŁOWSKA A., TOPCZEWSKI W. 2010. Wykorzystanie wiedzy i umiejętności agenta ubezpieczeniowego w świetle CSR firmy ubezpieczeniowej. Współczesne Zarządzanie, 2: 150-161.
Ustawa z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (DzU z 2003 r., nr 124, poz. 1151, z późn. zm.).
Ustawa z 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (DzU z 2003 r., nr 124, poz. 1154).
VIRVILAITE R., DAUBARAITE U. 2011. Corporate Social Responsibility in Forming Corporate Image. Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 22(5): 534-543.
WITKOWSKA J. 2009. Polski rynek ubezpieczeniowy. In: Ubezpieczenia gospodarcze i społeczne. Ed. E. Kucka. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, p. 56-95.
Katedra Polityki Społecznej i Ubezpieczeń, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND