Przedsiębiorczość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w kontekście regionów i aktywności międzynarodowej
Abstrakt
Zasadniczym celem opracowania jest zidentyfikowanie stanu przedsiębiorczości polskich firm z sektora małych i średnich w kontekście poszczególnych regionów oraz próba zidentyfikowania związku między przedsiębiorczością a aktywnością o charakterze międzynarodowym. Do zrealizowania celu przeprowadzono badania, polegające na analizach porównawczych istniejących oficjalnych raportów i dokumentów dotyczących stanu przedsiębiorczości i internacjonalizacji, co ma pozwolić na pokazanie aktywności przedsiębiorstw w związku z osiąganymi przez nie przychodami i nakładami na inwestycje oraz ich internacjonalizacji. Nadmienić należy, że nie ma zwartych, jednolitych opracowań dotyczących związku przedsiębiorczości z internacjonalizacją działalności w podziale na poszczególne województwa. Jest to z pewnością luka badawcza. Do zrealizowania celu autorka utożsamia międzynarodową aktywność przedsiębiorstw z ich internacjonalizacją i nazewnictwem tym w opracowaniu posługuje się zamiennie. Internacjonalizację zaś rozumie jako każdą aktywność przedsiębiorstw w związku z ich zróżnicowanymi formami: od sporadycznych kontaktów eksportowych i importowych pośrednich (czyli przez zagranicznych pośredników), po bezpośrednie działania handlowe (eksport i import pośredni), kontakty kooperacyjne, alianse strategiczne i bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ). W opracowaniu nie chodzi o wykazanie, jakie formy dominują w poszczególnych regionach, ale jaki jest stan przedsiębiorczości ocenianej przez pryzmat takich wskaźników, jak: przychody na firmę z sektora MSP w mln PLN, nakłady na inwestycje w tys. PLN oraz tzw. wskaźnik syntetyczny (WS) . Takie działanie ma przynieść następujące rezultaty porównanie przedsiębiorczości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w związku z ich regionalizacją oraz zwrócenie uwagi na związek stanu przedsiębiorczości ze stanem internacjonalizacji.
Słowa kluczowe:
przedsiębiorczość, internacjonalizacja, małe i średnie przedsiębiorstwa, regionBibliografia
Andersen, O. (2013). On the Internationalization Process of Firms: a Critical Analysis. In K. Przybylska (Ed.). Born Global nowa generacja małych przedsiębiorstw. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny.
Ashcroft, B., & Love, J.H. (1996). Firm births and employment change in the British counties: 1981–1989. Papers in Regional Science, 25(4), 483-500. https://doi.org/10.1007/bf02412291.
Audretsch, D.B., & Keilbach, M. (2004). Entrepreneurship and regional growth: an evolutionary interpretation. Journal of Evolutionary Economics, 14, 605-616. https://doi.org/10.1007/s00191-004-0228-6.
Braunerhjelm, P., & Borgman, B. (2004). Geographical concentration, entrepreneurship and regional growth: evidence from regional data in Sweden 1975-99. Regional Studies, 38(8), 929-947.
Deržavna Služba Ukrainy. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua, p. 4 (15.09.2017).
Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.
Glinkowska, B., & Kaczmarek, B. (2016a). Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Glinkowska, B., & Kaczmarek, B. (2016b). Zarządzanie międzynarodowe. Strategie i studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from http://stat.gov.pl/ (03.02.2018).
Griffin, R. (2009). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gruszecki, T. (1994). Przedsiębiorca. Warszawa: CEDOR.
Johanson, J., & Vahlne, J.R. (1977). The Internationalization Process of the Firm. A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23-32. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676.
Kaczmarek, B. (2013). Współczesne wyzwania dla zarządzania przedsiębiorstwami. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.
Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. (2004). M. Juchnowicz (Ed.). Warszawa: Poltext.
Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Luostarinen, R.K. (2013). Internationalization: Evolution of a Concept. In K. Przybylska (Ed.). Born Global, nowa generacja małych przedsiębiorstw. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny.
Matejun, M. (2003). Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie aglomeracji łódzkiej). In K. Piech & M. Kulikowski (Eds.). Przedsiębiorczość: szansą na sukces rządu, gospodarki, przedsiębiorstw, społeczeństwa. Warszawa: Instytut Wiedzy.
Nowy słownik języka polskiego. (2003). E. Sobol (Ed.). Warszawa: PWN.
Onak-Szczepanik, B. (2007). Miejsce i rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce Polski. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy. Regionalizacja i Globalizacja, 9(2).
Pietrasieński, P. (2005). Międzynarodowe strategie marketingowe. Warszawa: Wyd. PWE.
Przybylska, K. (2005). Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bochni, 3, 73.
Przybylska, K. (2010). Born Global- nowa generacja małych przedsiębiorstw. Gospodarka Narodowa, 7–8, 63-84.
Raport desk research – internacjonalizacja przedsiębiorstw. (2013). Warszawa: PARP.
Raport o przedsiębiorczości. (2004). Monitor Unii Europejskiej, 1.
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. (2017). A. Tarnawa & A. Skowrońska (Eds.). Warszawa: PARP.
Reynolds, P.D. (1994). Autonomous firm dynamics and economic growth in the United States, 1986–90. Regional Studies, 27, 429-442. https://doi.org/10.1080/00343409412331348376.
Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Wyd. PWE.
Targalski, J. (2003). Przedsiębiorczość i zarządzanie. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.
Towary eksportowe polskich województw. Business Insider. Polska. Retrieved from https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/polski-eksport-i-import-handel-zagraniczny-w-i-polroczu-2017/2q881wx (5.02.2018).
Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie. (2002). M. Strużycki (Ed.). Warszawa: Difin.
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND