Wydatki na żywność w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej – analiza komparatywna
Grzegorz Maciejewski
Wydział Ekonomii, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicachhttps://orcid.org/0000-0002-1318-0747
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników i wniosków z przeprowadzonej analizy porównawczej Polski i pozostałych krajów Unii Europejskiej w zakresie poziomu wydatków na żywność, udziału wydatków na żywność w strukturze wydatków ogółem oraz kierunków zmian w latach 2006-2016 w tych obszarach.
Badania na potrzeby wykonanej analizy przeprowadzono metodą desk research z wykorzystaniem metod wnioskowania logicznego, na podstawie danych Eurostatu oraz krytycznej literatury przedmiotu. W celu głębszego przeanalizowania otrzymanych wyników badań przeprowadzono cluster analysis, wykorzystując jedną z metod hierarchicznych – metodę Warda.
Uzyskane wyniki analiz pozwoliły na wyciągnięcie wniosku, że dysproporcje w zakresie konsumpcji żywności w sektorze gospodarstw domowych między poszczególnymi krajami należy uznać za wciąż duże – mimo że zróżnicowanie to w badanym okresie wyraźnie się zmniejszyło. Słabiej rozwiniętym krajom z Europy Środkowo-Wschodniej wciąż jeszcze daleko do realizacji usługowego
modelu konsumpcji, pozwalającego na pełniejsze zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu.
Słowa kluczowe:
struktura wydatków gospodarstw domowych, wydatki na żywność, zmiany w konsumpcji żywności, dywersyfikacja konsumpcji żywności, Unia EuropejskaBibliografia
Andreoni, V., & Galmarini, S. (2016). Mapping socioeconomic well-being across EU regions. International Journal of Social Economics, 43(3), 226-243. https://doi/org/10.1108/IJSE-09-2014-0178.
Barcaccia, B., Esposito, G., Matarese, M., Bertolaso, M., Elvira, M., & De Marinis, M.G. (2013).
Defining Quality of Life: A Wild-Goose Chase? Europe’s Journal of Psychology, 9(1), 185-203. https://doi/org/10.5964/ejop.v9i1.484.
Dąbrowska, A. (2008). Rozwój rynku usług w Polsce – uwarunkowania, perspektywy. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Dobosz, M. (2001). Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT.
Godziszewski, B., Kruszka, M., & Puziak, M. (2013). Income distribution and regional convergence in Poland and the European Union. Olsztyn Economic Journal, 8(1), 45-60.
Ghinararu, C. (2017). The people are always right. A conceptual political economy essay into why countries in Central and Eastern Europe persistently remain at the periphery of socio-economic developments. Olsztyn Economic Journal, 12(4), 427-450.
Healy, A.E. (2014). Convergence or difference? Western European household food expenditure. British Food Journal, 116(5), 792-804.
Kearney, J. (2010). Food consumption trends and drivers. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, 365(1554), 2793-2807. https://doi/org/10.1098/rstb.2010.0149.
Kuśmierczyk, K., & Piskiewicz, K. (2012). Konsumpcja w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej. Konsumpcja i Rozwój, 2, 78-93.
Maciejewski, G. (2013). Makrotrendy w konsumpcji a zachowania konsumentów. Handel Wewnętrzny, styczeń-luty, p. 53-60.
Maciejewski, G. (2018a). Ekonomiczna dostępność żywności w państwach Unii Europejskiej. Problemy Rolnictwa Światowego, 18(4), 345-358. https://doi/org/:10.22630/PRS.2018.18.4.124.
Maciejewski, G. (2018b). Food consumption in the Visegrad Group Countries – towards a healthy diet model. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 361, 20-32.
Migdał-Najman, K., & Najman, K. (2013). Analiza porównawcza wybranych metod analizy skupień w grupowaniu jednostek o złożonej strukturze grupowej. Zarządzanie i Finanse, 3, 179-194.
Necula, R.A., & Mann, S. (2018). Democratisation or individualisation? On the distribution of food consumption. British Food Journal, 120(5), 942-951. https://doi/org/10.1108/BFJ-05-2017-0312.
Ozimek, I., & Żakowska-Biemans, S. (2011). Determinants of Polish consumers’ food choices and their implication for the national food industry. British Food Journal, 113(1), 138-154. https://doi/org/10.1108/00070701111097394.
Systemy ważenia w badaniach cen towarów i usług konsumpcyjnych. (2013). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from http://stat.gov.pl/gfx/portalinformacyjny/userfiles/_public/wyniki_wstepne/coicop_12_2013.pdf (23.11.2018).
Walesiak, M. (2004). Metody klasyfikacji. In E. Gatnar & M. Walesiak (Eds.). Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Walesiak, M. (2009). Analiza skupień. In E. Gatnar & M. Walesiak (Eds.). Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Zlatevska, N., & Spence, M.T. (2016). Parsing out the effects of personal consumption norms and industry influences on food consumption volume. European Journal of Marketing, 50(3/4), 377-396. doi: https://doi/org/10.1108/EJM-09-2014-0574.
Wydział Ekonomii, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-1318-0747
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND