Wpływ certyfikatów typu B2C odnoszących się do idei zrównoważonej konsumpcji na zachowania nabywcze polskich konsumentów na rynku oliwy

Joanna Kaczorowska

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0002-8622-3912

Krystyna Rejman

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0001-8692-4383

Ewa Halicka

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0002-0535-2115

Aleksandra Prandota

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji


Abstrakt

Celem badań była ocena wpływu certyfikatów poświadczających cechy produktów spożywczych właściwe zrównoważonej konsumpcji na zachowania zakupowe nabywców na rynku oliwy z oliwek. Wykorzystano dane pierwotne zebrane metodą CAWI wśród 234 mieszkańców dużych miast woj. mazowieckiego (powyżej 50 tys. ludności), którzy zadeklarowali regularne kupowanie oliwy. Narzędziem był walidowany kwestionariusz, zawierający część eksperymentalną dotyczącą akceptowalności ceny (WTP). W badanej grupie respondentów certyfikaty nie były ważnym czynnikiem wyboru oliwy. Znaczna część nie znała symboli, nie rozumiała ich znaczenia lub nie wykazywała motywacji do poszukiwania takich informacji na etykiecie. Większość z tej grupy nie wyraziła również gotowości zapłacenia wyższej ceny za certyfikowaną oliwę. Dla pozostałych respondentów certyfikaty dotyczące idei zrównoważonej konsumpcji stanowiły wartość dodaną, różną dla poszczególnych certyfikatów, co widoczne było w postaci zróżnicowanego poziomu WTP. Wyniki badania wskazują, że aspekty zrównoważonej konsumpcji w niewielkim stopniu determinują zachowania nabywcze. Można jednak oczekiwać, że rozpowszechnianie wiedzy i świadomości prośrodowiskowej spowoduje wzrost znaczenia certyfikatów w podejmowaniu decyzji zakupowych na rynku żywności.


Słowa kluczowe:

zrównoważona konsumpcja, etykieta, certyfikaty, oliwa, gotowość do zapłaty (WTP)


Aprile, M.C., Caputo, V., & Nayga Jr., R.M. (2012). Consumers’ evaluation of food quality labels: the case of the European Geographic Indication and Organic Farming labels. International Journal of Consumer Studies, 36(2), 158-165.   Google Scholar

Barszczewski, C., & Kowrygo, B. (2011). Poakcesyjne zmiany w ofercie handlowej produktów na polskim rynku żywnościowym; przykład oliwy z oliwek. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 11(26), 6-27.   Google Scholar

Brécard, D., Hlaimi, B., Lucas, S., Perraudeau, Y., & Salladarré, F. (2009). Determinants of demand for green products: An application to eco-label demand for fish in Europe. Ecological Economics, 69, 115-125.   Google Scholar

Breidert, C., Hahsler, M., & Reutterer, T. (2006). A Review of Methods for Measuring Willingness-to-Pay. Innovative Marketing, 2(4), 8-32.   Google Scholar

Consumer market Study on the functioning of voluntary food labeling schemes for consumers in the European Union. (2013). IPSOS, London Economics Consortium. EAHC/ FWC/2012 86 04. Retrieved from http://ec.europa.eu/consumers/consumer_evidence/market_studies/food_labelling/docs/final_report_food_labelling_scheme_full_en.pdf (10.05.2018).   Google Scholar

Dam, Y.K. van, & Trijp, H.C.M. van (2013). Relevant or determinant: Importance in certified sustainable food consumption. Food Quality and Preference, 30(2), 93-101.   Google Scholar

Erraach, Y., Sayadi, S., & Parra-López, C. (2017). Measuring preferences and willingness to pay for sustainability labels in olive oil: Evidence from Spanish consumers. XV EAAE Congress, Parma, Italy. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Carlos_Parra-Lopez2/publication/319393009 (10.05.2018).   Google Scholar

Europeans, Agriculture and the CAP. (2018). Directorate-General for Communication. Special Eurobarometer   Google Scholar

Retrieved from https://data.europa.eu/euodp/data/dataset/S2161_88_4_473_ENG (29.06.2018).   Google Scholar

Gracia, A., & De-Magistris, T. (2016). Consumer preferences for food labeling: What ranks first? Food Control, 61, 39-46.   Google Scholar

Grunert, K.G., Hieke, S., & Wills, J. (2014). Sustainability labels on food products: Consumer motivation, understanding and use. Food Policy, 44(2), 177-189.   Google Scholar

Janssen, M., & Hamm, U. (2012). Product labelling in the market for organic food: Consumer preferences and willingness-to-pay for different organic certification logos. Food Quality and Preference, 25(1), 9-22.   Google Scholar

Jaros, B. (2016). Zrównoważona konsumpcja w praktyce. Raport z badań. Optimum. Studia Ekonomiczne,   Google Scholar

(3), 148-161.   Google Scholar

Kaczorowska, J., Rejman, K., & Nosarzewska, J. (2018). Postrzeganie produktów żywnościowych oznaczonych certyfikatami spełniającymi ideę zrównoważonej konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 373(2), 222-234.   Google Scholar

Lucas, S., Salladarré, F., & Brécard, D. (2018). Green consumption and peer effects: Does it work for seafood products? Food Policy, 76, 44-55.   Google Scholar

Menapace, L., Colson, G., Grebitus, C., & Facendola, M. (2011). Consumers’ preferences for geographical origin labels: Evidence from the Canadian olive oil market. European Review of Agricultural Economics, 38(2), 193-212.   Google Scholar

Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ A/RES/70/1 z 25 września 2015 r. Retrieved from https://www.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/ (10.05.2018).   Google Scholar

Quackenbush, C. (2018). Denmark Wants Food Labels to Include Environmental Impact. Retrieved from http://time.com/5419208/denmark-food-label-climate/ (10.04.2019).   Google Scholar

Rotaris, L., & Danielis, R. (2011). Willingness to Pay for Fair Trade Coffee: A Conjoint Analysis Experiment with Italian Consumers. Journal of Agricultural & Food Industrial Organization, 9(1), 1-20.   Google Scholar

Tobler, C., Visschers, V.H.M., & Siegrist, M. (2011). Eating green: consumers’ willingness to adopt   Google Scholar

ecological food consumption behaviors. Appetite, 57, 674-682.   Google Scholar

Vermeir, I., Verbeke, W. (2006). Sustainable food consumption: exploring the consumer “attitude-behavioral intention” gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 19, 169-194.   Google Scholar

Vlontzos, G., & Duquenne, M.N. (2014). Assess the impact of subjective norms of consumers’ behaviour in the Greek olive oil market. Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 148-157.   Google Scholar

Wytyczne UE dotyczące najlepszych praktyk dla dobrowolnych systemów certyfikacji produktów rolnych i środków spożywczych (2010/C 341/04). (2010). Dz.Urz. UE, C 341/5, 16.12.2010.   Google Scholar

Yang, S.H., Hu, W., Mupandawana, M., & Liu, Y. (2012). Consumer willingness to pay for fair trade coffee: a Chinese case study. Journal of Agricultural and Applied Economics, 44(1), 21-34.   Google Scholar

Zander, K., & Hamm, U. (2010). Consumer preferences for additional ethical attributes of organic food. Food Quality and Preference, 21(5): 495-503.   Google Scholar


Opublikowane
2019-09-10

Cited By /
Share

Kaczorowska, J., Rejman, K., Halicka, E., & Prandota, A. (2019). Wpływ certyfikatów typu B2C odnoszących się do idei zrównoważonej konsumpcji na zachowania nabywcze polskich konsumentów na rynku oliwy. Olsztyn Economic Journal, 14(3), 299–311. https://doi.org/10.31648/oej.4374

Joanna Kaczorowska 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0002-8622-3912
Krystyna Rejman 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0001-8692-4383
Ewa Halicka 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0002-0535-2115
Aleksandra Prandota 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND