Wpływ certyfikatów typu B2C odnoszących się do idei zrównoważonej konsumpcji na zachowania nabywcze polskich konsumentów na rynku oliwy
Joanna Kaczorowska
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcjihttps://orcid.org/0000-0002-8622-3912
Krystyna Rejman
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcjihttps://orcid.org/0000-0001-8692-4383
Ewa Halicka
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcjihttps://orcid.org/0000-0002-0535-2115
Aleksandra Prandota
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i KonsumpcjiAbstrakt
Celem badań była ocena wpływu certyfikatów poświadczających cechy produktów spożywczych właściwe zrównoważonej konsumpcji na zachowania zakupowe nabywców na rynku oliwy z oliwek. Wykorzystano dane pierwotne zebrane metodą CAWI wśród 234 mieszkańców dużych miast woj. mazowieckiego (powyżej 50 tys. ludności), którzy zadeklarowali regularne kupowanie oliwy. Narzędziem był walidowany kwestionariusz, zawierający część eksperymentalną dotyczącą akceptowalności ceny (WTP). W badanej grupie respondentów certyfikaty nie były ważnym czynnikiem wyboru oliwy. Znaczna część nie znała symboli, nie rozumiała ich znaczenia lub nie wykazywała motywacji do poszukiwania takich informacji na etykiecie. Większość z tej grupy nie wyraziła również gotowości zapłacenia wyższej ceny za certyfikowaną oliwę. Dla pozostałych respondentów certyfikaty dotyczące idei zrównoważonej konsumpcji stanowiły wartość dodaną, różną dla poszczególnych certyfikatów, co widoczne było w postaci zróżnicowanego poziomu WTP. Wyniki badania wskazują, że aspekty zrównoważonej konsumpcji w niewielkim stopniu determinują zachowania nabywcze. Można jednak oczekiwać, że rozpowszechnianie wiedzy i świadomości prośrodowiskowej spowoduje wzrost znaczenia certyfikatów w podejmowaniu decyzji zakupowych na rynku żywności.
Słowa kluczowe:
zrównoważona konsumpcja, etykieta, certyfikaty, oliwa, gotowość do zapłaty (WTP)Bibliografia
Aprile, M.C., Caputo, V., & Nayga Jr., R.M. (2012). Consumers’ evaluation of food quality labels: the case of the European Geographic Indication and Organic Farming labels. International Journal of Consumer Studies, 36(2), 158-165. Google Scholar
Barszczewski, C., & Kowrygo, B. (2011). Poakcesyjne zmiany w ofercie handlowej produktów na polskim rynku żywnościowym; przykład oliwy z oliwek. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 11(26), 6-27. Google Scholar
Brécard, D., Hlaimi, B., Lucas, S., Perraudeau, Y., & Salladarré, F. (2009). Determinants of demand for green products: An application to eco-label demand for fish in Europe. Ecological Economics, 69, 115-125. Google Scholar
Breidert, C., Hahsler, M., & Reutterer, T. (2006). A Review of Methods for Measuring Willingness-to-Pay. Innovative Marketing, 2(4), 8-32. Google Scholar
Consumer market Study on the functioning of voluntary food labeling schemes for consumers in the European Union. (2013). IPSOS, London Economics Consortium. EAHC/ FWC/2012 86 04. Retrieved from http://ec.europa.eu/consumers/consumer_evidence/market_studies/food_labelling/docs/final_report_food_labelling_scheme_full_en.pdf (10.05.2018). Google Scholar
Dam, Y.K. van, & Trijp, H.C.M. van (2013). Relevant or determinant: Importance in certified sustainable food consumption. Food Quality and Preference, 30(2), 93-101. Google Scholar
Erraach, Y., Sayadi, S., & Parra-López, C. (2017). Measuring preferences and willingness to pay for sustainability labels in olive oil: Evidence from Spanish consumers. XV EAAE Congress, Parma, Italy. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Carlos_Parra-Lopez2/publication/319393009 (10.05.2018). Google Scholar
Europeans, Agriculture and the CAP. (2018). Directorate-General for Communication. Special Eurobarometer Google Scholar
Retrieved from https://data.europa.eu/euodp/data/dataset/S2161_88_4_473_ENG (29.06.2018). Google Scholar
Gracia, A., & De-Magistris, T. (2016). Consumer preferences for food labeling: What ranks first? Food Control, 61, 39-46. Google Scholar
Grunert, K.G., Hieke, S., & Wills, J. (2014). Sustainability labels on food products: Consumer motivation, understanding and use. Food Policy, 44(2), 177-189. Google Scholar
Janssen, M., & Hamm, U. (2012). Product labelling in the market for organic food: Consumer preferences and willingness-to-pay for different organic certification logos. Food Quality and Preference, 25(1), 9-22. Google Scholar
Jaros, B. (2016). Zrównoważona konsumpcja w praktyce. Raport z badań. Optimum. Studia Ekonomiczne, Google Scholar
(3), 148-161. Google Scholar
Kaczorowska, J., Rejman, K., & Nosarzewska, J. (2018). Postrzeganie produktów żywnościowych oznaczonych certyfikatami spełniającymi ideę zrównoważonej konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 373(2), 222-234. Google Scholar
Lucas, S., Salladarré, F., & Brécard, D. (2018). Green consumption and peer effects: Does it work for seafood products? Food Policy, 76, 44-55. Google Scholar
Menapace, L., Colson, G., Grebitus, C., & Facendola, M. (2011). Consumers’ preferences for geographical origin labels: Evidence from the Canadian olive oil market. European Review of Agricultural Economics, 38(2), 193-212. Google Scholar
Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ A/RES/70/1 z 25 września 2015 r. Retrieved from https://www.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/ (10.05.2018). Google Scholar
Quackenbush, C. (2018). Denmark Wants Food Labels to Include Environmental Impact. Retrieved from http://time.com/5419208/denmark-food-label-climate/ (10.04.2019). Google Scholar
Rotaris, L., & Danielis, R. (2011). Willingness to Pay for Fair Trade Coffee: A Conjoint Analysis Experiment with Italian Consumers. Journal of Agricultural & Food Industrial Organization, 9(1), 1-20. Google Scholar
Tobler, C., Visschers, V.H.M., & Siegrist, M. (2011). Eating green: consumers’ willingness to adopt Google Scholar
ecological food consumption behaviors. Appetite, 57, 674-682. Google Scholar
Vermeir, I., Verbeke, W. (2006). Sustainable food consumption: exploring the consumer “attitude-behavioral intention” gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 19, 169-194. Google Scholar
Vlontzos, G., & Duquenne, M.N. (2014). Assess the impact of subjective norms of consumers’ behaviour in the Greek olive oil market. Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 148-157. Google Scholar
Wytyczne UE dotyczące najlepszych praktyk dla dobrowolnych systemów certyfikacji produktów rolnych i środków spożywczych (2010/C 341/04). (2010). Dz.Urz. UE, C 341/5, 16.12.2010. Google Scholar
Yang, S.H., Hu, W., Mupandawana, M., & Liu, Y. (2012). Consumer willingness to pay for fair trade coffee: a Chinese case study. Journal of Agricultural and Applied Economics, 44(1), 21-34. Google Scholar
Zander, K., & Hamm, U. (2010). Consumer preferences for additional ethical attributes of organic food. Food Quality and Preference, 21(5): 495-503. Google Scholar
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0002-8622-3912
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0001-8692-4383
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
https://orcid.org/0000-0002-0535-2115
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND