Wybrane aspekty rynku nieruchomości mieszkaniowych w kontekście kreowania wizerunku miasta (na przykładzie Rzeszowa)

Wiesława Kuźniar

Instytut Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0001-8562-3511

Kazimierz Cyran

Instytut Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0002-8075-9804


Abstrakt

Celem opracowania było przedstawienie roli subproduktu mieszkaniowego w kreowaniu wizerunku jednostki terytorialnej na przykładzie Rzeszowa. Autorzy przyjęli tezę, że atrakcyjny wizerunek Rzeszowa determinuje rozwój rynku nieruchomości mieszkaniowej, co przyciąga do miasta zwłaszcza młode, wykształcone osoby. Na podstawie analizy literatury przedmiotu, pozyskanych informacji ze źródeł wtórnych na temat Rzeszowa oraz badań ankietowych przeprowadzonych w 2018 roku wśród studentów (n = 325) potwierdzono założoną tezę. Dzięki szybkiemu nowoczesnemu rozwojowi miasta oraz konsekwentnie realizowanym działaniom marketingowym Rzeszów jest postrzegany jako miasto innowacyjne, przyjazne mieszkańcom, inwestorom, studentom. Przyczynia się to do napływu nowych, najczęściej młodych, wykształconych mieszkańców i inwestorów, co się przekłada na wysoką dynamikę rozwoju rynku nieruchomości mieszkaniowych. Badania ankietowe przeprowadzone wśród studentów wykazały, że młodzi ludzie wysoko oceniają aktualny wizerunek Rzeszowa i w większości po ukończeniu studiów planują pozostać w mieście, które w ich opinii jest atrakcyjnym miejscem do codziennego życia.


Słowa kluczowe:

wizerunek miasta, megaprodukt, subprodukty, rynek nieruchomości mieszkaniowych


Aktualizacja strategii marki i programu promocji miasta Rzeszowa na lata 2014–2020. 2014. Miasto Rzeszów, s. 16. Retrieved from www.rzeszow.pl/file/23801/AktualizacjaStrategiiMarkiRzeszowa.   Google Scholar

Angelidou, M. (2017). The Role of Smart City Characteristics in the Plans of Fifteen Cities. Journal of Urban Technology, 24(4), 3-28.   Google Scholar

Anholt, S. (2005). Nation Brand as Context and Reputation, Place Branding, 3, 226.   Google Scholar

Bartłomiejski, R. (2015). Mieszkańcy osiedla w sytuacji konfliktu ekologicznego w mieście. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, p. 59.   Google Scholar

Bezpieczne i otwarte miasta. (2017). Warszawa: Polska Fundacja im. Roberta Schumana, s. 14. Retrieved from http://www.blekitna.tv/rzeszow-najbezpieczniejszym-miastem-w-polsce/.   Google Scholar

Borkowska, M., & Domańska, J. (2016). Współczesny rynek nieruchomości jako obszar dociekań naukowych w świetle literatury. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 270, 26.   Google Scholar

Ceny mieszkań w Rzeszowie mocno w górę. Czy da się tam jeszcze kupić tani lokal? 2018. Business Insider. Finanse. Retrieved from https://businessinsider.com.pl/finanse/rynek-mieszkaniowy-w-rzeszowie-ceny-mieszkan/pk7sycm.   Google Scholar

Glińska, E. (2016). Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele. Warszawa: Wolters Kluwer, p. 305.   Google Scholar

Glińska, E., Florek, M., & Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer, p. 36.   Google Scholar

Kolotouchkina, O., & Seisdedos, G. (2018). Place branding strategies in the context of new smart cities: Songdo IBD, Masdar and Skolkovo. Place Branding and Public Diplomacy, 14(2), 115-124.   Google Scholar

Konecnik Ruzzier, M., & De Chernatony, M. (2013). Developing abdapplying a place Brand identity model: The case of Slovenia. Journalof Business Research, 66(1), 45-52.   Google Scholar

Kotler, P, & Barich, H. (1991). Framework for Marketing Image Management. Sloan Marketing Review, 32(2), 94-101.   Google Scholar

Kuźniar, W., & Kawa, M. (2018). Komunikacja marketingowa w jednostkach terytorialnych – od jednokierunkowego oddziaływania do interaktywnego dialogu. Handel Wewnętrzny, t. II, 4(375), 49-59.   Google Scholar

Łuczak, A. (2001). Wizerunek miasta. Samorząd Terytorialny, 1-2, 89-90.   Google Scholar

Markowski, T. (1999). Zarządzanie rozwojem miast. Warszawa: PWN.   Google Scholar

Miasto Rzeszów. Biuletyn Informacji Publicznej. Retrieved from http://bip.erzeszow.pl/wladze-miasta/plany-i-programy/940,strategia-rozwoju-miasta-rzeszowa.html   Google Scholar

Riel. C., & Balmer. J. (1997). Corporate identity: the concept, its measurement and management. European Journal of Marketing, 31(5/6), 340.   Google Scholar

Rynek mieszkań w Rzeszowie w 2018. Kupować teraz czy czekać? (2018). Home Scanner. Retrieved from https://www.homescanner.pl/wiedza/rynek-mieszkan-w-rzeszowie-w-2018-kupowac-teraz-czy-czekac.   Google Scholar

Rzeszów po raz trzeci nagrodzony statuetką Smart City. (2018). Miasto Rzeszów. Rankingi. Retrieved from http://www.rzeszow.pl/miasto-rzeszow/rankingi/2018-r/rzeszow-po-raz-trzeci-nagrodzony-statuetka-smart-city.   Google Scholar

Sytuacja na lokalnych rynkach nieruchomości mieszkaniowych w Polsce w 2017 r. (2018). In J. Łaszek, & J. Jakubik (Eds.). Warszawa: Narodowy Bank Polski.   Google Scholar

Szromnik, A. (2015). Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia. Kraków-Legionowo: Wyd. Edu-Libri.   Google Scholar


Opublikowane
2020-03-31

Cited By /
Share

Kuźniar, W., & Cyran, K. (2020). Wybrane aspekty rynku nieruchomości mieszkaniowych w kontekście kreowania wizerunku miasta (na przykładzie Rzeszowa). Olsztyn Economic Journal, 15(1), 39–52. https://doi.org/10.31648/oej.5397

Wiesława Kuźniar 
Instytut Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0001-8562-3511
Kazimierz Cyran 
Instytut Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0002-8075-9804



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND