Employer branding jako nowoczesna forma budowania wizerunku pracodawcy – perspektywa studentów jako przyszłych pracowników

Sylwia Stachowska

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0302-887X

Justyna Wontora

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

W uwarunkowaniach współczesnego rynku pracy zbudowana marka organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy, szczególnie dla młodych utalentowanych osób, może się stać głównym czynnikiem, mającym wpływ na sukces firmy w dłuższej perspektywie. Z tego punktu widzenia coraz większego znaczenia nabiera wykorzystanie koncepcji employer branding jako nowoczesnej formy budowania wizerunku pracodawcy, zarówno wśród obecnych, jak i przyszłych pracowników.

Celem prezentowanych badań była ocena skuteczności działań employer brandingowych podejmowanych przez funkcjonujące na rynku organizacje z perspektywy studentów jako grupy potencjalnych pracowników. Objęto nimi osoby realizujące studia stacjonarne II stopnia na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Badania przeprowadzono metodą ankietową w I kwartale 2022 roku.

Wyniki badań potwierdziły, że pozytywny wizerunek pracodawcy ma istotny wpływ na chęć do ubiegania się o zatrudnienie w danej firmie. Najważniejszą rolę w tym zakresie odgrywają działania employer brandingowe prowadzone w sieci, w tym szczególnie ważne okazało się prowadzenie profilu pracodawcy w mediach społecznściowych. Istotne znaczenie z punktu widzenia zwiększania świadomości o istniejących na rynku pracy organizacjach okazały się także mieć stacjonarne targi pracy i różnego rodzaju akcje przeprowadzane na uczelniach. Firmy chcące budować wśród przedstawicieli młodego pokolenia, do których należą studenci, a niebawem – absolwenci szkół wyższych, powinny zwrócić uwagę na wykorzystanie tych rozwiązań w praktyce zarządzania.


Słowa kluczowe:

budowanie wizerunku pracodawcy, employer branding, arzędzia employer brandingu, studenci


Ahmad, N.A., & Daud, S. (2016). Engaging People with Employer Branding. Procedia Economics and Finance, 35, 690-698.
Crossref   Google Scholar

Barrow, S., & Mosley, R. (2008). The employer brand. Bringing the best of brand management to people at work. Chichester: John Wiley&Sons Ltd.   Google Scholar

Beaumont, P., & Graeme, M. (2003). Branding and People Management: What’s in a Name? London:   Google Scholar

CIPD.   Google Scholar

Berthon, P., Ewing, M., & Hah L.L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172. https://doi.org/10.1080/02650487.2005.11072912.
Crossref   Google Scholar

Biswas, M.K., & Suar, D. (2016). Antecedents and Consequences of Employer Branding. Journal of Business Ethics, 136(1), 57-72. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2502-3.
Crossref   Google Scholar

Budzanowska-Drzewiecka, M., & Proszowska, A. (2015). Atractiveness of job fairs for students as a platform for searching and exchange of information. Jagiellonian Journal of Management, 1(4), 275-289. https://doi.org/10.4467/2450114XJJM.15.019.4828.   Google Scholar

Burke, P. (2007). Forced Focus. The Essence of Attracting and Retaining the Best People. Messenger Publishing Pty Ltd.   Google Scholar

Collins, C.J., & Stevens, C.K. (2002). The Relationship between Early Recruitment-related Activities and the Application Decisions of New Labour Market Entrants: a Brand Equity Approach to Recruitment. Journal of Applied Psychology, 87(6), 1121-33. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.6.1121.
Crossref   Google Scholar

Davenport, J., & Barrow S. (2009). Employee Communisation During Mergers and Acquisitions. Farnham: Gower Publishing Limited.   Google Scholar

Davis, T., Cutt, M., Flynn, N., Mowl, P., & Orme, S. (2010). Ewaluacja talentu. Warszawa: Wolters Kluwer.   Google Scholar

Dunmore, M. (2002). Inside-Out Marketing: How to Create an Internal Marketing Strategy. London: Kogan Page.   Google Scholar

Eger, L., Micik, M., & Rehor, P. (2018). Employer branding on social media and recruitment websites: Symbolic traits of an ideal employer. Economic and Management, 21(1), 224-237. https://doi.org/10.15240/tul/001/2018-1-015.
Crossref   Google Scholar

Figurska, I. & Matuska, E. (2013). Employer branding as a human resources management strategy. Human Resources Management & Ergonomics, 7(2), 35-51.   Google Scholar

Gillis, T.L. (2006). The IABC Handbook of Organizational Communication: A Guide to Internal Communication, Public Relation, Marketing and Leadership, San Francisco: Wiley Default.   Google Scholar

Gregorka, L., & Candida, S. (2020). Employer Branding Practices Amongst the Most Attractive Employers of IT and Engineering Sector. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals, 11(1), 1-16. https://doi.org/10.4018/IJHCITP.2020010101.
Crossref   Google Scholar

Herman, R.E., & Gioia, J.L. (2001). Helping Your Organization Become an Employer of Choice. Employment Relations Today, 2(28), 63-78. https://doi.org/10.1002/ert.1015.
Crossref   Google Scholar

Kozłowski, M. (2016). Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku. Warszawa: Wolters Kluwer.   Google Scholar

Krawczyk, A. (2015). Desirable employer image-shaping. Kształtowanie wizerunku pracodawcy z wyboru. Journal of Modern Science, 4, 309-322.   Google Scholar

Kubiak, K. (2014). Employer branding w teorii i w praktyce. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.   Google Scholar

Kumari, P., Dutta, M., & Bhagat, M. (2020). Employer Branding and its Role in Effective Recruitment. AIMS International Journal of Management, 14(2), 89-100. https://doi.org/10.26573/2020.14.2.2.
Crossref   Google Scholar

Leary-Joyce, J. (2007). Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru. Warszawa: Wolters Kluwer.   Google Scholar

Lewicka, D. (2010). Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Lloyd, S. (2002). Branding from Inside out. BRW, 24(10), 64-66.   Google Scholar

Martin, G. (2007). Employer Branding – Time for Some Long and „Hard” Reflections?, In: Employer Branding. The Latest Fad or the Future for HR? London: CIPD.   Google Scholar

Maurya, K.K., & Agarwal, M. (2018). Organizational talent management and perceived employer branding. International Journal of Organisational Analysis, 26(2), 312-330. https://doi.org/10.1108/IJOA-04-2017-1147.
Crossref   Google Scholar

Mayo, A. (2001). The Human Value of the Enterprise. London and Boston: Nicholas Brealey Publishing.   Google Scholar

Nelke, A. (2021). Impact of COVID-19 pandemic on corporate employer branding. Technium Social Sciences Journal, 16, 388-393. https://doi.org/10.47577/tssj.v16i1.2436.
Crossref   Google Scholar

Poonam, P.D. (2019). The history and importance of employer branding. International Journal of Management, Technology and Engineering, 9(1), 669-678.   Google Scholar

Rosethorn, H. (2009). The Employer Brand. Keeping Faith with the Deal. Farnham and Burlington: Gower Publishing Limited.   Google Scholar

Samson, H., & Rathee, S.H. (2017). Social Media as an Emerging Tool for Employer Branding. SSRG International Journal of Economics and Management Studies. Special Issue, 1-5.   Google Scholar

Sartain, I., & Schumann, M. (2006). Brand from the Inside. Eight Essentials to Emotionally Connect Your Employees to Your Business. San Francisco: Jossey-Bass.   Google Scholar

Spitzmüller, M., Huntington, R., Wyatt, W., & Crozier, A. (2002). Building a Company Brand to Attract Talent. Workspan, 45, 27-30.   Google Scholar

Stachowska, S. (2020). Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 2. Społeczna odpowiedzialność. Zarządzanie wiedzą. Employer branding. Olsztyn: Instytut Badań Gospodarczych. https://doi.org/10.24136/eep.mon.2020.8.
Crossref   Google Scholar

Wojtaszczyk, K. (2012). Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy. Uwarunkowania, procesy, pomiar. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar


Opublikowane
2021-12-30

Cited By /
Share

Stachowska, S., & Wontora, J. (2021). Employer branding jako nowoczesna forma budowania wizerunku pracodawcy – perspektywa studentów jako przyszłych pracowników. Olsztyn Economic Journal, 16(2), 263–277. https://doi.org/10.31648/oej.8154

Sylwia Stachowska 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0302-887X
Justyna Wontora 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND