Employer branding jako nowoczesna forma budowania wizerunku pracodawcy – perspektywa studentów jako przyszłych pracowników
Sylwia Stachowska
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0003-0302-887X
Justyna Wontora
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
W uwarunkowaniach współczesnego rynku pracy zbudowana marka organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy, szczególnie dla młodych utalentowanych osób, może się stać głównym czynnikiem, mającym wpływ na sukces firmy w dłuższej perspektywie. Z tego punktu widzenia coraz większego znaczenia nabiera wykorzystanie koncepcji employer branding jako nowoczesnej formy budowania wizerunku pracodawcy, zarówno wśród obecnych, jak i przyszłych pracowników.
Celem prezentowanych badań była ocena skuteczności działań employer brandingowych podejmowanych przez funkcjonujące na rynku organizacje z perspektywy studentów jako grupy potencjalnych pracowników. Objęto nimi osoby realizujące studia stacjonarne II stopnia na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Badania przeprowadzono metodą ankietową w I kwartale 2022 roku.
Wyniki badań potwierdziły, że pozytywny wizerunek pracodawcy ma istotny wpływ na chęć do ubiegania się o zatrudnienie w danej firmie. Najważniejszą rolę w tym zakresie odgrywają działania employer brandingowe prowadzone w sieci, w tym szczególnie ważne okazało się prowadzenie profilu pracodawcy w mediach społecznściowych. Istotne znaczenie z punktu widzenia zwiększania świadomości o istniejących na rynku pracy organizacjach okazały się także mieć stacjonarne targi pracy i różnego rodzaju akcje przeprowadzane na uczelniach. Firmy chcące budować wśród przedstawicieli młodego pokolenia, do których należą studenci, a niebawem – absolwenci szkół wyższych, powinny zwrócić uwagę na wykorzystanie tych rozwiązań w praktyce zarządzania.
Słowa kluczowe:
budowanie wizerunku pracodawcy, employer branding, arzędzia employer brandingu, studenciBibliografia
Ahmad, N.A., & Daud, S. (2016). Engaging People with Employer Branding. Procedia Economics and Finance, 35, 690-698.
Crossref
Google Scholar
Barrow, S., & Mosley, R. (2008). The employer brand. Bringing the best of brand management to people at work. Chichester: John Wiley&Sons Ltd. Google Scholar
Beaumont, P., & Graeme, M. (2003). Branding and People Management: What’s in a Name? London: Google Scholar
CIPD. Google Scholar
Berthon, P., Ewing, M., & Hah L.L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172. https://doi.org/10.1080/02650487.2005.11072912.
Crossref
Google Scholar
Biswas, M.K., & Suar, D. (2016). Antecedents and Consequences of Employer Branding. Journal of Business Ethics, 136(1), 57-72. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2502-3.
Crossref
Google Scholar
Budzanowska-Drzewiecka, M., & Proszowska, A. (2015). Atractiveness of job fairs for students as a platform for searching and exchange of information. Jagiellonian Journal of Management, 1(4), 275-289. https://doi.org/10.4467/2450114XJJM.15.019.4828. Google Scholar
Burke, P. (2007). Forced Focus. The Essence of Attracting and Retaining the Best People. Messenger Publishing Pty Ltd. Google Scholar
Collins, C.J., & Stevens, C.K. (2002). The Relationship between Early Recruitment-related Activities and the Application Decisions of New Labour Market Entrants: a Brand Equity Approach to Recruitment. Journal of Applied Psychology, 87(6), 1121-33. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.6.1121.
Crossref
Google Scholar
Davenport, J., & Barrow S. (2009). Employee Communisation During Mergers and Acquisitions. Farnham: Gower Publishing Limited. Google Scholar
Davis, T., Cutt, M., Flynn, N., Mowl, P., & Orme, S. (2010). Ewaluacja talentu. Warszawa: Wolters Kluwer. Google Scholar
Dunmore, M. (2002). Inside-Out Marketing: How to Create an Internal Marketing Strategy. London: Kogan Page. Google Scholar
Eger, L., Micik, M., & Rehor, P. (2018). Employer branding on social media and recruitment websites: Symbolic traits of an ideal employer. Economic and Management, 21(1), 224-237. https://doi.org/10.15240/tul/001/2018-1-015.
Crossref
Google Scholar
Figurska, I. & Matuska, E. (2013). Employer branding as a human resources management strategy. Human Resources Management & Ergonomics, 7(2), 35-51. Google Scholar
Gillis, T.L. (2006). The IABC Handbook of Organizational Communication: A Guide to Internal Communication, Public Relation, Marketing and Leadership, San Francisco: Wiley Default. Google Scholar
Gregorka, L., & Candida, S. (2020). Employer Branding Practices Amongst the Most Attractive Employers of IT and Engineering Sector. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals, 11(1), 1-16. https://doi.org/10.4018/IJHCITP.2020010101.
Crossref
Google Scholar
Herman, R.E., & Gioia, J.L. (2001). Helping Your Organization Become an Employer of Choice. Employment Relations Today, 2(28), 63-78. https://doi.org/10.1002/ert.1015.
Crossref
Google Scholar
Kozłowski, M. (2016). Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku. Warszawa: Wolters Kluwer. Google Scholar
Krawczyk, A. (2015). Desirable employer image-shaping. Kształtowanie wizerunku pracodawcy z wyboru. Journal of Modern Science, 4, 309-322. Google Scholar
Kubiak, K. (2014). Employer branding w teorii i w praktyce. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji. Google Scholar
Kumari, P., Dutta, M., & Bhagat, M. (2020). Employer Branding and its Role in Effective Recruitment. AIMS International Journal of Management, 14(2), 89-100. https://doi.org/10.26573/2020.14.2.2.
Crossref
Google Scholar
Leary-Joyce, J. (2007). Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru. Warszawa: Wolters Kluwer. Google Scholar
Lewicka, D. (2010). Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Lloyd, S. (2002). Branding from Inside out. BRW, 24(10), 64-66. Google Scholar
Martin, G. (2007). Employer Branding – Time for Some Long and „Hard” Reflections?, In: Employer Branding. The Latest Fad or the Future for HR? London: CIPD. Google Scholar
Maurya, K.K., & Agarwal, M. (2018). Organizational talent management and perceived employer branding. International Journal of Organisational Analysis, 26(2), 312-330. https://doi.org/10.1108/IJOA-04-2017-1147.
Crossref
Google Scholar
Mayo, A. (2001). The Human Value of the Enterprise. London and Boston: Nicholas Brealey Publishing. Google Scholar
Nelke, A. (2021). Impact of COVID-19 pandemic on corporate employer branding. Technium Social Sciences Journal, 16, 388-393. https://doi.org/10.47577/tssj.v16i1.2436.
Crossref
Google Scholar
Poonam, P.D. (2019). The history and importance of employer branding. International Journal of Management, Technology and Engineering, 9(1), 669-678. Google Scholar
Rosethorn, H. (2009). The Employer Brand. Keeping Faith with the Deal. Farnham and Burlington: Gower Publishing Limited. Google Scholar
Samson, H., & Rathee, S.H. (2017). Social Media as an Emerging Tool for Employer Branding. SSRG International Journal of Economics and Management Studies. Special Issue, 1-5. Google Scholar
Sartain, I., & Schumann, M. (2006). Brand from the Inside. Eight Essentials to Emotionally Connect Your Employees to Your Business. San Francisco: Jossey-Bass. Google Scholar
Spitzmüller, M., Huntington, R., Wyatt, W., & Crozier, A. (2002). Building a Company Brand to Attract Talent. Workspan, 45, 27-30. Google Scholar
Stachowska, S. (2020). Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 2. Społeczna odpowiedzialność. Zarządzanie wiedzą. Employer branding. Olsztyn: Instytut Badań Gospodarczych. https://doi.org/10.24136/eep.mon.2020.8.
Crossref
Google Scholar
Wojtaszczyk, K. (2012). Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy. Uwarunkowania, procesy, pomiar. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0302-887X
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND