Perspektywy rozwoju przewozów intermodalnych w krajach Grupy Wyszehradzkiej, Niemczech i Włoszech – wybrane aspekty
Małgorzata Kędzior-Laskowska
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0003-0651-7740
Joanna Kownacka-Waśkiewicz
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących możliwości rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych w krajach Grupy Wyszehradzkiej, Włoszech i Niemczech. Badania przeprowadzono na podstawie danych statystycznych: popytu na przewozy w intermodalnych jednostkach ładunkowych i przewozy kolejowe. Ponadto uwzględniono wybrane elementy infrastruktury transportowej, tj. długość torów i linii kolejowych (w tym zelektryfikowanych), wskaźnik gęstości linii kolejowych i liczbę terminali. W wyniku badań wykazano, że na Węgrzech nastąpił znaczący rozwój infrastruktury kolejowej, co sprawia, że jest to rynek perspektywiczny, dający możliwość rozwoju transportu krajowego i międzynarodowego. Największy spadek popytu na transport kolejowy odnotowano w Niemczech i Polsce. Jednocześnie w Polsce zaobserwowano największy wzrost zapotrzebowania na przewozy intermodalnych jednostek ładunkowych (IJŁ). W większości krajów występuje odwrotna zależność między popytem na transport kolejowy a popytem na IJŁ. Jedynie w Czechach widoczny jest wzrost popytu w obydwu przypadkach. Zaobserwowano, że infrastruktura liniowa i punktowa wymagają inwestycji w elektryfikację w większości krajów. Inwestycje te są istotne z uwagi na obsługę potrzeb handlu zagranicznego. Przy rosnącym popycie na przewozy i rozwiniętej infrastrukturze możliwe będzie konkurowanie z transportem samochodowym. Proces ten wpisuje się w potrzebę ekologizacji transportu i zmianę struktury przewozów sprzyjającej środowisku naturalnemu.
Słowa kluczowe:
V4, transport intermodalny, infrastruktura, zrównoważony transport, UEBibliografia
Bask, A., & Rajahonka, M. (2017). The Role of Enviromental Sustainability in the Freight Transport Mode Choice. A Systematic Literature Review with Focus on the EU. International Journal of Physical Distribution & Logistics, 47(7), 560-602. https://doi.org/10.1108/IJPDLM-03-2017-0127
Crossref
Google Scholar
Bergqvist, R., & Floden, J. (2010). Intermodal Road-Rail Transport in Sweden – on the Path to Sustainability. World Conference on Transport Research, 11-15 July 2010, Lisbon. Google Scholar
Bril, J., & Łukasik, Z. (2012). Jednostki ładunkowe oraz ich znaczenie w obsłudze logistycznej. TTS Technika Transportu Szynowego, 19(9), 73-87. Google Scholar
Crainic, T.G., & Kim, K.H. (2007). Intermodal Transportation. In C. Barnhart, & G. Laporte (Eds.). Handbooks in Operations Research & Management Science: Transportation, 14.
Crossref
Google Scholar
Crainic, T.G., Perboli, G., & Rosano, M. (2018). Simulation of Intermodal Freight Transportation Systems: A Taxonomy. European Journal of Operational Research, 270, 401-418. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2017.11.061
Crossref
Google Scholar
Daramola, A. (2022). A Comparative Analysis of Road and Rail Performance in Freight Transport: An Example from Nigeria. Urban Planning and Transport Research, 10(1), 58-81. https://doi.org/10.1080/21650020.2022.2033134
Crossref
Google Scholar
Demir, E., Hrusovsky, M., Jammernegg, W., & van Woensel, T. (2019). Green Intermodal Freight Transportation: Bi-Objective Modelling Analysis. International Journal of Production Research, 57(19), 6162-6180. https://doi.org/10.1080/00207543.2019.1620363
Crossref
Google Scholar
Duisport: Facts and figures. (2022). Duisport. Retrieved from https://www.duisport.de/hafeninformation/?lang=en (06.04.2022). Google Scholar
Gharehgozli, A., de Vries, H., & Decrauw, S. (2019). The Role of Standardisation in European Intermodal Transportation. Maritime Business Review, 4(2), 151-168. https://doi.org/10.1108/MABR-09-2018-0038
Crossref
Google Scholar
Intermodal Terminals in Europe. (2022). Agora. Retrieved from https://www.intermodal-terminals.eu/database (06.04.2022). Google Scholar
Lebedevas, S., Dailydka, S., Jastremskas, V., & Rapalis, P. (2017). Research of Energy Efficiency and Reduction of Environmental Pollution in Freight Rail Transportation. Transport, 23(3), 291-301. https://doi.org/10.3846/16484142.2016.1230888
Crossref
Google Scholar
Licciardello, R., & Ricci, S. (2022). Present and Future of Rail Freight: Problems and Challenges. In A. Sładkowski (Ed.). Modern Trends and Research in Intermodal transportation. Studies in Systems, Decision and Control. Cham; Springer. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-87120-8_9#Sec1 (10.08.2022).
Crossref
Google Scholar
Liu, D., Deng, Z., Sun, Q., Wang, Y., & Wang, Y. (2019). Design and Freight Corridor-Fleet Size Choice in Collaborative Intermodal Transportation Network Considering Economies of Scale. Sustainability, 11, 1-19, https://doi.org/10.3390/su11040990
Crossref
Google Scholar
Město Lovosice. (2022). Město Lovosice oficiálni web. Retrieved from https://www.meulovo.cz/olovosicich/d-1627/p1=35704 (06.04.2022). Google Scholar
Mindur, L. (2008). Technologie transportowe XXI wieku. Warszawa, Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy. Google Scholar
Mindur, L. (2021). Combined/intermodal Transport – the Global Trends. Transport Problems, 16(3), 65-75. https://doi.org/10.21307/tp-2021-042
Crossref
Google Scholar
Miranda Pinto, J.T. de, Mistage, O., Bilotta, P., & Helmers, E. (2018). Road-Rail Intermodal Freight Transport as a Strategy for Climate Change Mitigation. Environmental Development, 25, 100-110. https://doi.org/10.1016/j.envdev.2017.07.005
Crossref
Google Scholar
Neider, J. (2015). Transport międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Google Scholar
Rotaris, L., Tonelli, S., & Capoani, L. (2022). Combined Transport: Cheaper and Greener. A Successful Italian Case Study. Research in Transportation Business & Management, 43, 100792. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2022.100792
Crossref
Google Scholar
Silborn, H. (2009). Measures Promoting Intermodal Transport as an Alternative to Pure Road Transport. In B. Jacob, P. Nordengen, A. O’Connor, & M. Bouteldja (Eds.). Proceedings of the International Conference on Heavy Vehicles HV Paris 2008: Heavy Vehicle Transport Technology (HVTT 10). London: ISTE. Google Scholar
Szymanowski, W. (2014). The European Union Transport Policy and their Consequences for the Infrastructure Development in Poland in 2014-2020. Part 1. Olsztyn Economic Journal, 9(4), 321-332. https://doi.org/10.31648/oej.3184
Crossref
Google Scholar
The Free Port of Trieste. (2022). Trieste Marine Terminal. Retrieved from https://www.triestemarine-terminal.com/en/free-port-trieste (06.04.2022). Google Scholar
Union International des Chemins de Fer: Railway statistics synopsis 2022 (2022), Paris. Retrieved from https://uic.org/IMG/pdf/uic-railway-statistics-synopsis-2022.pdf (12.08.2022). Google Scholar
Zhang, Y., Heinold, A., Meisel, F., Negenborn, R.R., & Atasoy, B. (2022). Collaborative Planning for Intermodal Transport with Eco-label Preferences. Transportation Research Part D. Transport and Enviroment, 112, 103470, https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103470
Crossref
Google Scholar
Zhao, J., Zhu, X., & Wang, L. (2020). Study on Scheme of Outbound Railway Container Organization in Rail-Water Intermodal Transportation. Sustainability, 12, 1519, https://doi.org/10.3390/su12041519
Crossref
Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0651-7740
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND