Rola uczelni w funkcjonowaniu miasta akademickiego na przykładzie miasta Poznań

Agnieszka Stanowicka

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0004-8288


Abstrakt

W opracowaniu podjęto próbę oceny funkcjonowania modelu współpracy miasto-uczelnie na przykładzie Poznania. Zidentyfikowano wiele korzyści z funkcjonowania uczelni w mieście, którymi są: pobudzenie wzrostu i rozwoju gospodarczego miasta, rozwój kulturowy miasta, pozytywne oddziaływanie na sytuację na rynku pracy, kształtowanie pozytywnego wizerunku miasta. Z tych powodów władze miasta podjęły działania, których celem jest przyciąganie studentów do Poznania, utrzymanie ich zainteresowania miastem w trakcie studiów oraz zatrzymanie absolwentów w mieście. Taki model współpracy, jaki zidentyfikowano w badanym mieście, z dużym prawdopodobieństwem może się sprawdzić także w innych ośrodkach akademickich, przynosząc im wiele korzyści rozwojowych.


Słowa kluczowe:

uczelnie, ośrodki akademickie, rozwój miasta, zarządzanie miastem


+jeden. (2022). Retrieved from www.plusjeden.com (15.11.2022).   Google Scholar

Akademickość polskich miast. (2019). Raport PIE. Warszawa. Retrieved from https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2022/01/18_06_2019_Informacja_prasowa_Akademickosc_miast.pdf   Google Scholar

Bank Danych Lokalnych. (2022). Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from www.bdl.gus.pl (30.10.2022).   Google Scholar

Boccella, N., & Salerno, I. (2016). Creative Economy, Cultural Industries and Local Development. Procedia Social and Behavioral Sciences, 223, 291-296. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.370
Crossref   Google Scholar

Boucher, G., Conway, C., & Meer, E.V.D. (2003). Tiers of Engagement by Universities in their Regions Development. Regional Studies, 37(9), 28-41.
Crossref   Google Scholar

Boyer, E.L. (1994). Creating the New American College. Chronicle of Higher Education, 3(9), A48.   Google Scholar

Breschi, S., Lissoni, F., & Montobbio, F. (2007). The Scientific Productivity of Academic Investors. New Evidence from Italian Data. Economics of Innovationand New Technology, 16(2), 101-118. https://doi.org/10.1080/10438590600982830
Crossref   Google Scholar

Cannas da Silva, L., & Valsassina Heitor, T. (2014). Campus as a City, City as a Campus: University Precincts in Urban Context. Proceedings of the 7th knowledge cities world summit. Tallinn University & World Capital Institute.   Google Scholar

Chatterton, P., & Hollands, R. (2003). Urban Nightscapes. Youth Cultures, Pleasure Spaces and Corporate Power. London-New York: Routlege.
Crossref   Google Scholar

Florida, R. (2001). Toward to the Learning Regions. Futures, 27(5), 528-533.
Crossref   Google Scholar

Florida, R. (2007). The Flight of the Creative Class. New York: Collins.   Google Scholar

Grzegorczyk, W. (Ed.). (2015). Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Hall, P. (1997). The University and the City. GeoJournal, 41(4), 301-309.
Crossref   Google Scholar

Hill, S.R. Jr. (1981). Urban Universities: Twentieth Century Phenomena. Phi Kappa Phil Journal National Forum, 61(3), 38-39.   Google Scholar

Idea programu (1998-2023). POZnan. Studia. Wykłady otwarte. Retrieved from http://www.poznan.pl/mim/studia/idea-programu,p,12973,12974.html (15.11.2022).   Google Scholar

Kauf, S., & Stec, P. (2017). Szkolnictwo wyższe jako czynnik zrównoważonego rozwoju regionów. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 106, 93-102.
Crossref   Google Scholar

Ngo, L., & Trinh, T. (2016). A University-City Complex, a Model for Sustainable Development: a Case Study in Vietnam. Procedia Engineering, 142, 92-99. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.02.018
Crossref   Google Scholar

Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej (2022). POZnan. Retrieved from www.obserwatorium-poznan.pl (14.11.2022).   Google Scholar

Opracowanie Wydziału Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Poznania z dnia 14.10.2020 na temat szkolnictwa wyższego. (2020). Poznań: Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Poznania.   Google Scholar

Perry, D., & Wiewel, W. (2005). From Campus to City: The University as Developer. In W. Wiewel, & D.C. Perry (Ed.). The University as Urban Developer: Case Studies and Analysis. Abingdon-on-Thames: Routledge.   Google Scholar

Piotrowska-Piątek, A. (2014). Szkoły wyższe jako czynnik rozwoju regionalnego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 28, 37-49. https://doi.org/10.14746/rrpr.2014.28.04
Crossref   Google Scholar

POZnan. (2022). Retrieved from www.poznan.pl (16.11.2022).   Google Scholar

POZnan.travel. (2022). Retrieved from www.poznan.travel (16.11.2022).
Crossref   Google Scholar

Poznańska Nagroda Literacka. (2022). Retrieved from www.poznanskanagrodaliteracka.pl (16.11.2022).   Google Scholar

PTBS. (2022). Poznańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego sp. z o.o. Poznań. Retrieved from www.ptbs.pl (14.11.2022).   Google Scholar

Pusz, K, & Boryczka, E. (2021). Rola i znaczenie uczelni wyższych w ochronie i kształtowaniu dziedzictwa kulturowego ochrony dziedzictwa kulturowego. Kwartał. Magazyn SKN Spatium, 23(1).   Google Scholar

Rewers, E. (2016). University Cities: Imagined? Przegląd Kulturoznawczy, 28, 151-162. https://doi.org/10.4467/20843860PK.16.012.5364   Google Scholar

Rokita-Poskart, D. (2015). Miejsce funkcji akademickiej w strategiach rozwoju lokalnego wybranych miast pozametropolitarnych w Polsce. Studia Miejskie, 19, 159-169.   Google Scholar

Rudewicz, J. (2020). Rozwój ekonomiczny wielkich miast w Polsce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.   Google Scholar

Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019. GUS. Retrieved from file:///C:/Users/PC/Downloads/szkolnictwo_wyzsze_w_roku_akademickim_2018_2019.pdf   Google Scholar

Zasina, J. (2018). W kierunku studentyfikacji? Zakwaterowanie studenckie w polskich miastach akademickich. Gospodarka w Praktyce i Teorii, 48(3), 69-84. https://doi.org/10.18778/1429-3730.48.06
Crossref   Google Scholar

Zasina, J. (2020). Miasta studentów-miasta konsumentów – zachowania konsumenckie studentów w rozwoju Łodzi i Turynu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
2022-12-31

Cited By /
Share

Stanowicka, A. (2022). Rola uczelni w funkcjonowaniu miasta akademickiego na przykładzie miasta Poznań. Olsztyn Economic Journal, 17(2), 143–155. https://doi.org/10.31648/oej.8812

Agnieszka Stanowicka 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0004-8288



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND