Counselling strategies in economic blogs

Dorota Suska

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0001-9978-5116


Abstract

This article presents a pragmalinguistic description of economic blogs as a representation of contemporary discourse counselling. The analyses focus on a description of the textual activities of the bloggers, which aim to initiate dialogue with the recipient and to shape it according to the planned strategy. The author discusses the titles of blogs as an initial paratext, then distinguishes two types of economic blogs: expert and practical (based on such pragmatic parameters as: relations between sender and recipient, official - unofficiality, advisory procedures).


Keywords:

economic blog, Internet counselling, expert blog, practical blog


Dombrowski A. (2015): Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze” XVIII/2, s. 5-19.   Google Scholar

Ficek E. (2012): Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunku i jego wielorakich aktualizacji, „Linguarum Silva”, nr 1, s. 151-166.   Google Scholar

Ficek E. (2013): Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.   Google Scholar

Kargulowa A. (2009): Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacji: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 2 (46), s. 7-18.   Google Scholar

Loewe I. (2004): Paratekst w Internecie. [w:] Edukacja medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych. Pod red. M. Sokołowskiego, Olsztyn, Wydawnictwo Kastalia, s. 355-364.   Google Scholar

Rutkiewicz-Hanczewska M. (2007), Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski”, z. 3, s. 199-211.   Google Scholar

Rutkowski M. (2003), Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239-254.   Google Scholar

Sidorowicz R. (2013): Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.   Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M. (2004): Media i nazwy, Kraków, Wydawnictwo LEXIS.   Google Scholar

Smól J. (2017), Reakcje werbalne odbiorców porady internetowej a perswazyjność przekazu poradnikowego, „Res Rhetorica” nr 4, s. 28-41.   Google Scholar

Starzec A. (1999) Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.   Google Scholar

Suska D. (2013): Językowe właściwości blogów kulinarnych (rekonesans badawczy), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Językoznawstwo” IX, s. 73-84.   Google Scholar

Suska D. (2015): Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych). [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Pod red. I. Sarnowskiej-Giefing, M. Balowskiego, M. Graf, Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Maiuscula”, s. 619-629.   Google Scholar

Suska D. (2016), „Tacierzyństwo” jako leksykalny wykładnik nowego ojcostwa w świetle męskich blogów rodzicielskich (refleksja lingwistyczno-kulturowa), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” LXII, s. 145-156.   Google Scholar

Wojtak M. (1994), Przyjacielsko, miło, zrozumiale, czyli o stylu poradnika. [w:] Kształcenie porozumiewania się. Pod red. S. Gajdy, J. Nocoń, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301-307.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków, Universitas.   Google Scholar

Przedpełski A., Poczytaj o finansach. Eksperci prowadzą blogi, https://www.forbes.pl/wiadomosci/blogi-ekonomiczne-i-finansowe-eksperci-prowadza-blogi/rsp2dy7 (dostęp: 03. 09. 2017 ).   Google Scholar

Ziemba Sz., Najpopularniejsze blogi finansowe – Ranking 2016, http://rekinfinansow.pl/blogi-finansowe/ (dostęp: 03. 09. 2017)   Google Scholar


Published
2019-08-20

Cited by

Suska, D. (2019). Counselling strategies in economic blogs. Prace Językoznawcze, 21(3), 173–184. https://doi.org/10.31648/pj.4438

Dorota Suska 
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0001-9978-5116