Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych
Dorota Suska
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowiehttps://orcid.org/0000-0001-9978-5116
Abstrakt
Artykuł przedstawia pragmalingwistyczne analizy blogów ekonomicznych jako reprezentacji współczesnego dyskursu poradnikowego. Analizy koncentrują się na opisie tekstowych działań autorów blogów, które mają na celu zainicjowanie dialogu z odbiorcą oraz wyprofilowanie go, zgodnie z zaplanowaną strategią poradnikową. Autorka omawia tytuły blogów jako inicjalne parateksty, następnie wyróżnia dwa typy ekonomicznych blogów poradnikowych: eksperckie i praktyczne (na podstawie takich parametrów pragmatycznych, jak m.in.: relacje między nadawcą a odbiorcą, oficjalność – nieoficjalność, procedury doradzania).
Słowa kluczowe:
blog ekonomiczny, poradnictwo internetowe, blog ekspercki, blog praktycznyBibliografia
Dombrowski A. (2015): Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze” XVIII/2, s. 5-19. Google Scholar
Ficek E. (2012): Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunku i jego wielorakich aktualizacji, „Linguarum Silva”, nr 1, s. 151-166. Google Scholar
Ficek E. (2013): Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Google Scholar
Kargulowa A. (2009): Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacji: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 2 (46), s. 7-18. Google Scholar
Loewe I. (2004): Paratekst w Internecie. [w:] Edukacja medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych. Pod red. M. Sokołowskiego, Olsztyn, Wydawnictwo Kastalia, s. 355-364. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2007), Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski”, z. 3, s. 199-211. Google Scholar
Rutkowski M. (2003), Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239-254. Google Scholar
Sidorowicz R. (2013): Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Google Scholar
Skowronek K., Rutkowski M. (2004): Media i nazwy, Kraków, Wydawnictwo LEXIS. Google Scholar
Smól J. (2017), Reakcje werbalne odbiorców porady internetowej a perswazyjność przekazu poradnikowego, „Res Rhetorica” nr 4, s. 28-41. Google Scholar
Starzec A. (1999) Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Google Scholar
Suska D. (2013): Językowe właściwości blogów kulinarnych (rekonesans badawczy), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Językoznawstwo” IX, s. 73-84. Google Scholar
Suska D. (2015): Strategie nazewnicze w blogosferze tematycznej (na przykładzie nazw blogów kulinarnych). [w:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Pod red. I. Sarnowskiej-Giefing, M. Balowskiego, M. Graf, Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Maiuscula”, s. 619-629. Google Scholar
Suska D. (2016), „Tacierzyństwo” jako leksykalny wykładnik nowego ojcostwa w świetle męskich blogów rodzicielskich (refleksja lingwistyczno-kulturowa), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” LXII, s. 145-156. Google Scholar
Wojtak M. (1994), Przyjacielsko, miło, zrozumiale, czyli o stylu poradnika. [w:] Kształcenie porozumiewania się. Pod red. S. Gajdy, J. Nocoń, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 301-307. Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków, Universitas. Google Scholar
Przedpełski A., Poczytaj o finansach. Eksperci prowadzą blogi, https://www.forbes.pl/wiadomosci/blogi-ekonomiczne-i-finansowe-eksperci-prowadza-blogi/rsp2dy7 (dostęp: 03. 09. 2017 ). Google Scholar
Ziemba Sz., Najpopularniejsze blogi finansowe – Ranking 2016, http://rekinfinansow.pl/blogi-finansowe/ (dostęp: 03. 09. 2017) Google Scholar
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0001-9978-5116
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.